يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۹۰۶۵۸
زمان انتشار: ۰۸:۴۵     ۲۳ مرداد ۱۴۰۰
در حاشیه بازدید رئیس جمهور از داروخانه ۲۹فروردین؛
ماجرا از این قرار است در شرایطی که وضعیت کرونا ترسناک شده و اوضاع را برای مردم و کشور فوق بحرانی کرده است، سید ابراهیم رئیسی به بخش کرونایی‌های بیمارستان امام خمینی (ره) و داروخانه ۲۹ فروردین تهران بدون اعلام قبلی مراجعه کرده تا از نزدیک جویای مشکلات مردم و کادر درمان باشد.

به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598، سید ابراهیم رئیسی رییس جمهور، عصر پنج‌شنبه در بازدید از پیش اعلام نشده در داروخانه ۲۹ فروردین تهران که از مراکز اصلی توزیع داروهای کرونایی و غیر کرونایی است، حضور یافت و با مردم و کادر اجرایی این داروخانه گفتگو کرد.

در این دیدار سرزده، رئیسی با حضور بین مردم از نزدیک و بدون واسطه با مشکلات بیماران مبتلا به کرونا و همراهان بیماران روبرو شد که این اتفاق مبارکی است و قطعا به آرامش جامعه کمک میکند و همچنین دیدن صحنه‌های واقعی زندگی مردم میتواند رئیس جمهور را در تصمیم گیری‌ها کمک شایانی کند.

شایان ذکر است در شرایط کنونی حضور مسئولان بین مردم موجب بازسازی اعتماد مردم به مسئولین و همچنین دسترسی آسان به مسئولان کشوری از نمادهای انقلابی بودن مسئولان است که همیشه مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده است.

البته این اقدام پسندیده آقای رئیسی پیشتر که رئیس قوه قضائیه بود بارها اتفاق افتاده و رهبر انقلاب نیز در بیاناتی به آن اشاره کرده اند.

رهبر انقلاب همواره به "مردمی بودن مسئولین" تاکید دارند و توصیه همیشگی ایشان به مسئولین "حضور در کنار مردم" بودن است: «اینکه ما این قدر میگوییم و میشنویم که باید مردمی باشیم، یعنی این. مردمی بودن به ادّعاکردن نیست. با مردم، با زندگیِ مردم کنار بیاییم، مثل مردم زندگی کنیم، با طبقات مختلف مردم انس بگیریم...».

همچنین رهبر انقلاب در بیاناتی به مناسبت هفته‌ی قوّه‌ی قضائیّه به مردمی بودن آقای رئیسی اشاره کرده و فرموده بودند: یک نکته هم مسئله‌ی مردمی بودن است که بنده قبلاً هم این را مکرّر گفته‌ام، حالا هم در گزارش جناب آقای رئیسی مسئله‌ی مردمی بودن بود؛ خب، مردمی بودن شقوقی دارد، مصادیقی دارد؛ یک جنبه‌ی مردمی بودن این است که قوّه‌ی قضائیّه خودش را دارای شأن و روحیه‌ی خدمتگزاری به مردم بداند؛ نگاه، از بالا نباشد؛ گاهی نگاه‌های ما به مردم ممکن است [جوری باشد] کأنّه از بالا نگاه میکنیم به مردم؛ نخیر، ما جزو مردمیم، بین مردمیم، خیلی از این مردم از ما بالاتر هم هستند و بنابراین اینکه کسی از موضع بالا به آحاد مردم نگاه کند غلط است؛ بنابراین روحیه‌ی خدمتگزاری [مهم است]. ما باید خودمان را خدمتگزار مردم بدانیم؛ هر کدام ما در هر جایی که هستیم. این یکی از جنبه‌های مردمی بودن است. یک جنبه‌ی دیگر این است که ما کاری کنیم که دسترسی مردم به قوّه‌ی قضائیّه آسان بشود. یکی از کارهای مهم این است که مردم براحتی بتوانند به مراکز مورد نیازشان در قوّه‌ی قضائیّه دسترسی داشته باشند.
...
یکی هم به معنای حضور در بین مردم است که خب الحمدلله من میبینم مسئولین قوّه‌ی قضائیّه -خود جناب آقای رئیسی و بعضی دیگر- راحت بین مردم حضور پیدا میکنند؛ این خیلی خوب است؛ یعنی با مردم مواجه بشوید، در بین مردم حضور پیدا کنید؛ این هم یک نقطه است. بنابراین اینها جهات مختلف و مصادیق مختلف مردمی بودن است.۱۳۹۹/۰۴/۰۷

در همین خصوص، حضور بالاترین مقام اجرایی کشور در میان مردم پس از هشت سال "دوری مسئولین از مردم"، واکنش‌های متفاوتی را بین رسانه ها و کاربران شبکه های اجتماعی داشت.

پایگاه اطلاع رسانی جماران متعلق به موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) در یادداشتی ضمن تمجید از اقدام رئیس جمهوری در بازدید از داروخانه مرتبط با داروهای کرونایی آن را مصداقی از توصیه های مهم امام(ره) در توجه مسئولین به مردم دانسته است. در بخشی از این یادداشت که توصیه هایی از مرحوم امام در توجه مسئولان به مردم هم آورده شده، آمده است: این روزها مشاهده می کنیم که رئیس جمهوری با حضور در متن بیمارستان ها و مراکز درمانی با مردمی که گرفتار کرونا هستند دیدار کرده و با آنها مستقیما صحبت می کند. واقعیت آن است که این کار جدای از اینکه چه نتیجه ای را در بر داشته باشد کاری است پسندیده و قابل تقدیر. اینکه مردم احساس کنند درد آنها در عمل و مستقیما توسط بالاترین مسئولان کشور لمس می شود برای همه نوعی تسکین است. جماران نوشته: لازم است تا مسئولان دیگر هم به این رفتار خوب آقای رئیسی اقتدا کنند و به میان مردم بروند و این نکته را همچنین در سایر مصایب و مشکلات کشور هم باید به عنوان رویه ای متداول پذیرفت. ای کاش همه چنین باشند.

روزنامه کیهان نیز نوشت: حضور آیت الله رئیسی در داروخانه ۲۹ فرودین در روزهای آغازین سکانداری دولت و زمانی که هنوز کابینه تشکیل نشده، اگرچه خیلی از منتقدان و حتی رسانه‌های معاند را غافلگیر کرد، ولی رئیس جمهور که با شعار دولت مردمی روی کار آمده قصد داشت از همین ابتدا نشان دهد که برای ارتباط نزدیک با مردم و تحقق شعار انتخاباتی اش تعلل نمی کند.
قطعا ادامه این روند از سوی رئیس جمهور و سایر مسئولان مخصوصا مسئولان ارشد گره‌گشای بسیاری از مشکلات مردم است و از سویی شنیدن گلایه‌ها و درد و دل مردم از سوی مسئولان ارشد کشور و چنین روابطی بین ملت و دولت می تواند مردم را برای حل مشکلات کشور با دولت همراه و هم قدم سازد.

روزنامه رسالت هم نوشت: خبر کوتاه ولی پرمعناست: «حجت‌الاسلام رئیسی از داروخانه ۲۹ فروردین تهران بازدید کرد»؛ کوتاه ازآن‌جهت که عصر روز پنج‌شنبه خبری بدون اطلاع خبرنگار و خبرگزاری در پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهور منتشر شد که «حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور، عصر پنج‌شنبه در بازدید از پیش اعلام‌نشده در داروخانه ۲۹ فروردین تهران، حضور یافت و با مردم و کادر اجرایی این داروخانه گفت‌وگو کرد.» پرمعنا نیز از آن روی که زاویه و کیفیت تصاویر حضور رئیس‌جمهور در این داروخانه که از مراکز اصلی توزیع داروهای کرونایی و غیر کرونایی است و از سوی برخی کاربران در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، نشان می‌داد این تصاویر از سوی مردم عادی گرفته‌شده و خبری از آن لشکر رسانه‌ای مرسوم نیست و تأملی در تصاویر نیز مشخص می‌کند مسئول عالی اجرایی کشور بدون تیم سنگین حفاظتی و صرفا با چند محافظ در میان مردم حضور پیدا کرده است تا مردم از همین ابتدا «تفاوت را احساس کنند»؛ تفاوت آن مسئولی که با ماشین لوکس وارداتی و با شیشه‌های دودی از یک مجموعه تولیدی بازدید و از ارتفاع بالا که نه صرفا مختص خودروهای شاسی‌بلند، بلکه خصلت انسان‌های خودبرتربین است، به دست تکان دادن به کارگران که ستون‌های فقرات اقتصاد هستند، اکتفا می‌کند با آن مسئولی که طبق روال مرسوم در عدالتخانه نظام جمهوری اسلامی ایران بدون تشریفات و هراس افکنی در میان مردم حضور پیدا می‌کند و سعی دارد مشکلات مردم را میدانی لمس و سپس برای آن چاره‌اندیشی کند چه آنکه برای کشوری به تنوع ایران اسلامی نمی‌شود از پشت اتاق‌های دربسته یک نسخه مشترک صادر کرد و باید برای نقاط مختلف و مشکلات متنوع، نسخه‌های مجزا صادر کرد و این امر نیز میسر نمی‌شود مگر آنکه از کف جامعه «اطلاع بدون واسطه» کسب شود.

روزنامه اصلاح طلب آفتاب در واکنش به اقدام رئیسی نوشت: مدت زمان زیادی نیست که سید ابراهیم رئیسی بر مسند ریاست جمهوری نشسته است اما درهمین زمان کم اقداماتی را انجام داده است که رئیس جمهور پیشین کشورمان یعنی حسن روحانی از آن واهمه داشت. ماجرا از این قرار است در شرایطی که وضعیت کرونا ترسناک شده و اوضاع را برای مردم و کشور فوق بحرانی کرده است، سید ابراهیم رئیسی به بخش کرونایی‌های بیمارستان امام خمینی (ره) و داروخانه ۲۹ فروردین تهران بدون اعلام قبلی مراجعه کرده تا از نزدیک جویای مشکلات مردم و کادر درمان باشد. او در این دیدارها ضمن تقدیر و تشکر از کادر درمان و دلجویی از مردم بابت شرایط پیش آمده از بسیج شدن دولت برای حل موضوع کرونا خبر داده است. این در حالی است که زمانی که حسن روحانی رئیس جمهور بود از ترس کرونا تقریبا به مدت دوسال (از زمان ورود کرونا به کشور) به هیچ عنوان ملاقات مردمی نداشت. یا حتی سال گذشته در زمان جلسه تقدیم بودجه به خاطر کرونا در مجلس حاضر نشد. همچنین جلسات هیئت دولت را یا به صورت ویدئو کال برگزار می‌کرد یا اگر هم در جلسه حضور داشت با فاصله زیاد از دولتمردانش می‌نشست. نکته جالب توجه این جاست که اگر الان شرایط کشور وخیم است و روزانه ۵۰۰ نفر به کام مرگ فرو می‌روند و از در و دیوار بیمارستان‌ها بیمار کرونایی می‌ریزد به خاطر سوء تدبیرهای مدیریتی ایشان است که نتوانست از پس این بحران بر بیاید. به همین خاطر هم است که حضور رئیسی در بیمارستان‌ها به مذاق کاربران شبکه‌های اجتماعی خوش آمده و واکنش‌های مثبت آن‌ها را در پی داشته است. به هر حال ایشان هم از وجود کرونا در امان نیست حتی اگر دو دوز از بهترین واکسن کرونا را زده باشد. اما حضورش در کنار مردم آن هم در این شرایط تا حدودی از دردهایشان کاسته است.

جام جم هم نوشت: رئیس‌جمهور روز پنجشنبه ۲۱مرداد در شرایطی که کشور درگیر سویه جدید کروناست از داروخانه ۲۹فروردین در میدان‌حر بازدید کرد. این بازدید که با واکنش‌های بسیاری مواجه شده از چند جهت حائر اهمیت است.
نخست این‌که این روزها جامعه از یک‌سو درگیری شدیدی با کرونای دلتا پیداکرده و مردم با افزایش بستری‌ها و مرگ‌ومیر و همچنین مشکلات جدی برای بستری بیماران کرونایی و تهیه دارو مواجه هستند. این‌که چنین تصویری چقدر واقعی یا ساخته نظام توزیع معیوب دارو و امکانات درمانی است، جای بحث کارشناسی دارد اما واقعیت این است که این روزها فضای ذهنی جامعه ملتهب است. از دیگر سو به دلیل رفتارها و بازخوردهایی که مردم به‌خصوص در یک سال اخیر از سوی مسؤولان اجرایی کشور مشاهده کرده‌اند فضایی از بلاتکلیفی، سردرگمی و کاهش اعتماد در جامعه ایجادشده است. به همین دلیل حضور آقای رئیسی آن‌هم در اوج فراگیری کرونا این پیام را برای جامعه دارد که دولت جدید گرچه هنوز به‌طور کامل مستقر نشده و با مشکلات عدیده‌ای مواجه است اما در میان مردم حضور دارد و از هر تلاشی برای کمک به جامعه برای عبور از بحران کرونا دریغ نخواهد کرد.
پیام دیگر حضور رئیس دولت سیزدهم در داروخانه ۲۹فروردین توجه به اصل گفتمان صریح و روشن با جامعه و مردم است. این‌که عالی‌ترین مقام اجرایی کشور تصمیم بگیرد بی‌واسطه در بین مردم حضور پیدا و با آنان گفت‌وگو کند فضای جامعه را به سمت اطمینان و همدلی سوق می‌دهد. همان چیزی که حلقه مفقوده این روزهای کشور است. فاصله معنادار گفتمانی بین مسؤولان و مردم به‌خصوص در شرایط خاص کشور باید هرچه زودتر برداشته شود و این حرکت رئیس‌جمهور می‌تواند آغازی برای برداشته شدن این چالش مهم اجتماعی باشد.
سومین پیام این بازدید در میدان بودن رئیس‌جمهور در بین سطوح مختلف اجرایی است که تداوم آن می‌تواند فضای اجرایی کشور را از ترک فعل، خمودگی و خستگی خارج کند.

کاربران فضای مجازی هم با ارسال توئیت هایی به اقدام اخیر آقای رئیسی واکنش نشان دادند که در ادامه میآید:

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها