يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۹۰۷۱۳
زمان انتشار: ۱۳:۴۴     ۲۴ مرداد ۱۴۰۰
گاهی اوقات دشمن برای سنجش محیط پیرامون، دست به اقدامات تحریکی میزند و از فیدبک حاصله بهره برداری زیادی در تدوین استراتژیهای بعدی می نماید.

به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598، گاهی اوقات دشمن برای سنجش محیط پیرامون و جامعه هدف و همچنین بین الملل، دست به اقدامات تحریکی میزند و از فیدبک حاصله بهره برداری زیادی را در تدوین استراتژیهای بعدی می‌نماید.

 در چند روز گذشته عکسی در فضای رسانه‌ها دست بدست می‌شد که در آن یک واقعه تاریخی (کنفرانس تهران با حضور روسای جمهور سه قدرت جهانی دهه 40 میلادی) توسط دو تن از سفرای کشورهای کشورهای انگلیس و روسیه بازنمایی شده بود که فقط در آن صندلی سفیر تروریست آمریکا حضور نداشت. این عکس توانست بخوبی نشان دهد که ملت ایران بر سر هیچیک از اصول و منافع ملی خود حتی در حد و اندازه‌های یک عکس تاریخی نیز تحمل هیچ شبهه‌ای را ندارد و چه دوست باشد و چه دشمن باید بداند که افکار عمومی ملت ایران در کلام و عمل این کارها را بر نمی‌تابد.

*به جهت نشان دادن توان موجود جمهوری اسلامی و یادآوری شیفت تاریخی صورت پذیرفته به کشورهای دوست و دشمن و نیز صیانت از خونهای ریخته شده در این زمینه، لازم است ضمن اعتراض شدید به هر دو کشور برخی نکات را مختصراً یادآور شویم:

1- درست است که سفیر روسیه از عمل خود عذرخواهی کرده و اهمیت موضوع را تا حد یک یادمان تاریخی پایین آورده است لاکن عذرخواهی سریع روسیه در این زمینه قابل درک است زیرا روسیه در یک نیاز تاریخی به ایران باید همیشه جانب احتیاط را رعایت کرده و در این دوران که در تحریم اقتصادی و تهدیدات نظامی غرب و ناتو قرار دارد با این قبیل رفتارها جایگاه و روابط استراتژیکی خود با ایران را بخطر نیفکند، اما این حرکت از سوی سفیر انگلیس رخ نداده است که باید منتظر نشست و روزهای آتی را برای پاسخگویی انگلیسی‌ها رصد نمود.

2- اگرچه روسها عذر خواهی کردند اما بنظر راقم تعلل انگلیسی‌ها در این زمینه را می‌توان اینگونه تحلیل کرد که آنان با در نظر گرفتن روی کار آمدن دولت جدید در ایران می‌خواهند تا به این وسیله عمق حرکت و حساسیت ایرانیان را بسنجند تا هم رفتار بعدی خود را ارزیابی کنند و هم شاید گوشه چشمی به مذاکرات نه چندان دور برجامی دارند. دولت روحانی با سوء تدبیرهایش چنان فشاری را در گرده و معیشت مردم وارد آورده است که امید طرفهای غربی به کاهش حساسیت‌ها نسبت به منافع ملی در حال رصد و دیده بانی است و اگر هواشناسی سیاسی غربی‌ها موید این نگاه انگلیسی‌ها باشد قطع و یقین در تعاملات آینده بی تأثیر نخواهد بود و ادامه فشارها و تحریم‌ها را در پی خواهد داشت.

3- اقدام اخیر سفرای انگلیس و روسیه در تهران، بر خلاف مواد ۴۱ و ۴۲ کنوانسیون وین در روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است و دولت ایران می‌تواند طبق ماده ۹ در هر زمان و بدون ارائه هیچ توضیحی در خصوص تصمیمش برای اخراج و یا به رسمیت نشناختن دیپلمات‌هایی که عنصر_نامطلوب شناخته می‌شوند، اقدام کند. البته پوزش دیپلماتیک روسیه تا حدودی توانست این خدشه در نگاه مثبت ایرانیان که به دلیل همراهی روسیه با محور مقاومت شکل گرفته بود را ترمیم کند اما این حرکت می‌تواند در ادامه راه مذاکرات ایران با غرب تاثیراتی قاطع داشته باشد. حضور سفیر انگلیس در اغتشاشات چند سال گذشته در تهران که به دستگیری و بی آبرویی شخص سفیر که ....... کرده بود انجامید با این اقدام می‌تواند دولت جدید ایران را به تجدید نظر در روابط چند سال آینده با این کشور و غرب سوق دهد. والسلام

* رضا احمد زاده

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها