امـام صـادق (عليه السلام) فرمـودند: مانند ارباب به عيوب ديگران نگاه نکنید ، بـلكه چـون بنـده اى متـواضع، عيب هاى خود را وارسى كنيد. تحف العقول/ 295

      
کد خبر: ۴۹۰۸۲۶
زمان انتشار: ۱۲:۲۲     ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
رسالت زمانه ما بر اساس الگوی نهضت؛
نهضت عاشورای حسینی، والاترین؛ مقدس‌ترین و آموزنده‌ترین جنگ تاریخ بوده و به مصداق “کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا” تکرار پذیر است.

به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598، نهضت عاشورای حسینی، والاترین؛ مقدس‌ترین و آموزنده‌ترین جنگ تاریخ بوده و به مصداق “کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا” تکرار پذیر است.

براساس فرمایش پیامبر اکرم (ص) که فرمودند «اِنَّ الْحُسین مِصباحُ الْهُدی وَ سَفینَهُ الْنِّجاة» ناظر بر این موضوع، نهضت عاشورا؛ چراغ راهنمای امم هر زمانی بوده و کلیه مراحل نهضت عاشورا (شروع قیام امام، روز‌های قبل از واقعه عاشورا، روز واقعه عاشورا، ایام بعدعاشورا) برای شرایط زمان پیام‌های اثرگذار و بار رسالت داشته و معیار تشخیص میزان صراط مستقیم و یا انحراف از اسلام ناب می‌باشد.

در دوره هشت ساله دولت ۱۱ و ۱۲ (تدبیر و امید) گفتار‌ها و رفتار‌های مغایر با آن شکل گرفت؛ که در ادامه اهم آن تبیین شده است.

در نهضت عاشورا، امام حسین (ع) و یارانش در کربلا با سپاه کوفه (اصحاب یزید بن معاویه دومین حاکم اموی) جنگیدند. این واقعه که در دهم محرم سال ۶۱ قمری و به دنبال بیعت‌نکردن امام حسین (ع) با یزید فاسق و سپس به دعوت کوفیان به مهاجرت امام به سمت کوفه و آنگاه محاصره سپاه امام را بهمراه داشت، رخ داد. نهایتا پس ازنبردی نابرابر، به شهادت آن امام و یارانش و نیز اسارت اهل بیتش انجامید؛ و پیام آن فرهنگ زیربارظلم نرفتن ومبارزه را براساس وقایع عاشورا شکل داد.

الف) شروع قیام امام

زمینه‌های واقعه عاشورا به دهه‌های قبل، حتی از زمان حیات پیامبر اسلام (ص) ومساله مهم انحراف از غدیر و اصل ولایت وجریان‌های شکل گرفته و خواصی که بوجود آمدند ارتباط دارد؛ و علل وقوع آن فراموش کردن یاد خداوند، دنیا پرستی، رفاه طلبی، زر و زور وتزویر حاکمان، غبار فتنه وبی بصیرتی، سبب شدکه کوفیان درامتحان الهی در فتنه دشمنان، نتوانستنددرپیچ تاریخی خود، تصمیم مهم وصحیحی را درزندگی خود بگیرند. ونهایتا جبهه حق را رهاکردند. ابتدا حضرت مسلم، سفیر امام را تنها گذاشتند وسپس شمشیر‌های خود را بسوی امام پاکی‌ها و اصحابش بکشند و مصیبت بارترین واقعه تاریخ را رقم زنند.

الف-۱) اهداف و سیاست‌ها در نهضت عاشورا:

به مصداق “کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا” وضعیت نهضت کربلای حسینی، در آغاز قیام امام حسین (ع) پیام‌های زیر را دارد:

-عدم پذیرش سازش با نظام ظالم حاکم یزید
امام حسین (ع)، فرمود: آل ابوسفیان لیاقت حکومت را ندارند و از جدم رسول خدا (ص) شنیدم که فرمود: «خلافت بر خاندان ابوسفیان حرام است و اگر روزی معاویه را در بالای منبر من دیدید او را بکشید، ولی مردم مدینه او را بالای منبر دیدند و نکشتند و اینک خداوند آنان را به یزید فاسق (بدتر از معاویه) گرفتار کرده است.»

-اعزام سفیر (مسلم) به کوفه بجهت ارزیابی حمایت از سفر امام

-همراه بردن خانواده و اهل بیت درهجرت

-امام حسین (ع) خطاب به محمد حنفیه آخرین وصیت‌های خود را نگاشت و در آن وصیّت، فرمود: من برای جاه طلبی و کام جویی و آشوبگری و ستمگری قیام نکردم، بلکه برای اصلاح در کار امت جدم قیام کردم می‌خواهم امر به معروف و نهی از منکر و به شیوه جد و پدرم حرکت کنم». در این عبارت، امام حسین علیه السّلام‎، اهداف قیام و برنامه کار خود را در چهار محور اعلام کرده اند: نخست. اصلاح امور امّت. دوم. امر به معروف. سوم. نهی از منکر. وچهارم. پیروی از روش جدّش پیغمبر صلّی‎الله علیه و آله و پدرش علی ‎علیه السّلام

-اصلاح دین اسلام از انحراف و تحریف

الف -۲) رسالت زمانه ما براساس نهضت امام

رسالت زمانه ما بر اساس الگوی نهضت حسینی چنین است:

-عدم پذیرش سازش با نظام ظالم سلطه امریکا و غرب

-تکلیف ما نیز حمایت ازاسلام ناب محمدی و مقابله با اسلام آمریکایی عربستان واسلام رحمانی منحرفین
نفی ونقد کردن اسلام امریکایی، اسلام طالبانی و اسلام رحمانی و...

-امام حسین علیه‌السلام در مقابل شخص یزید نایستاد بلکه در مقابل جبهه ظلم قرار گرفت و فرمود: «مِثْلِی لا یُبایِعُ لِمِثْلِهِ» یعنی هرکسی مثل حسین فکر می‌کند با مثل یزید بیعت نمی‌کندو مذاکره با آمریکا یعنی تن دادن به ذلت.

-«حفظ نظام جمهوری اسلامی … از اهمّ واجبات عقلی و شرعی است.». ‏

-«… آحاد مردم یکی یکیشان تکلیف دارند برای حفظ جمهوری اسلامی … از نماز اهمیتش بیشتر است؛ برای اینکه این حفظ اسلام است …»

-همراه بودن و همراهی خانواده‌ها در مسایل و مشکلات انقلاب

-حمایت از نمایندگان، ولی فقیه در اقصی نقاط کشور ونیز درفراسوی مرز‌ها و نماینده امام به بهانه‌های مختلف و حتی ظاهرا شرعی تنها گذاشته نشود؛ و اینکه بدانیم کسی که از حوادث تلخ عبرت نگیرد باید تمامی تلخی حوادث را تجربه کند.

الف -۳) رخداد‌های هشت ساله

گفتار‌ها وعملکرد‌های مغایر با نهضت حسینی، در دوره دولت حسن روحانی چنین بوده است:

-عملیات روانی در جامعه با مصاحبه‌های مختلف رییس جمهور و اطرافیان وی و تلاش فراوان طی هشت سال دولت روحانی برای مذاکرات مکرر و سازش با امریکا و اروپا

-تلاش فتنه گران داخلی همسو با دشمنان اسلام برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی، عجیب اینکه سرنخ فتنه‌های ۸۸ و۹۶ و۹۸ در دست برخی افرادمتصدی امور کشوربوده است.

-عافیت طلبی برای برخی آقازادگان مفسد و حتی چنگ اندازی به بیت المال

-کم توجهی به نمایندگان، ولی فقیه توسط برخی مسولین و شبه پراکنی مگر نماینده، ولی فقیه معصوم است؟

-علم کردن اسلام رحمانی توسط محمد خاتمی و همسو شدن با اسلام امریکایی و وهابی

-برجام که محصول ذلت بار سازشکارنه دولت روحانی بود، هیچ دستاوردی بجز خسارت و عبرت آموزی برای کشور نداشت.

ب) روز‌های قبل از واقعه عاشورا

روز‌های ماقبل از عاشورا، حوادثی رخ داد که بایستی برای همه الگو و عبرت باشد.

درادامه در سه بخش ارایه شده است:

ب-۱) سیاست‌ها وبیانات قبل از عاشورا

-هنگامى که امام حسین (ع) در سال ۶۰ هجرى در معرض بیعت با یزید قرار گرفت، امام قیام کرده و احساس نمود که دین خدا جز به شهادت آن حضرت احیاء نخواهد شد. امام در یکی از منازل بین راه کوفه، به جمعیت میگویند: “همانا آنچه را بر ما وارد شده است شما مشاهده مى‎‌کنید، دنیا تغییر چهره داده ونیکویی از آن رویگردان شده است ….. آیا نمى‎‌نگرید که به حق عمل نمی‎شود و از باطل جلوگیرى نمى‎‌شود؟ با این وضع مؤمن باید به لقاى پروردگارش (شهادت) اشتیاق یابد، همانا من مرگ را جز سعادت، و زندگى با ستمگران را جز ملامت و ناراحتى نمى‎‌نگرم”

-امام با دشمن مذاکره به معنای امروزی نداشت، بلکه دیدار برای اتمام حجت و تشرزدن:امام (علیه السلام) در هر گام به اتمام حجّت مى پردازد تا هیچ کس فردا، ادّعاى بى اطّلاعى نکند، و دیگر تشر زدن امام به وی: تو را چه مى شود! خداوند به زودى در بسترت جانت را بگیرد و تو را در روز رستاخیز نیامرزد. به خدا سوگند! من

-امیدوارم که از گندم عراق، جز مقدار ناچیزى، نخورى). ایت الله مکارم شیرازی

-ندای امام حسین (ع): مرگ سرخ به از زندگی ننگین است.

-شب عاشورا امام حسین ع به یارانش فرمود: هر کس از شما حق الناسی به گردن دارد برود.

ب - ۲) رسالت زمانه ما براساس نهضت امام

-جهاد با مال وجان در راه اهداف اسلام و انقلاب

-موضع گیری عزتمندانه و قدرتمندانه در برابر دشمنان خارجی و داخلی

-عدم تردید در اراده و تصمیم مسولین نسبت به رسالت خود در برابر دشمن

-لبیک به امام خامنه‌ای به جهاد اعلام شده در حوزه‌های مختلف فرهنگی و.

-هر کس حق الناسی به گردن باید ادا کند.

ب - ۳) رخداد‌های هشت ساله

-درشرایط جنگ تحمیلی برخی از مسولین فعلی یا درکشور‌های غربی بودند و یا در رفاه طلبی و عافیت طلبی. در شرایط سخت تحریم دشمنان نیز برخی چنین اند

-حسن روحانی رییس جمهور سابق در ۳۰ مهر ۹۳: … امام حسین (ع) خیمه‌ای برپا کرد و عمر سعد را به مذاکره دعوت نمود؛ امامی که آگاه است که فردا او و یارانش توسط همین عمر بن سعد و یاران نادانش به شهادت خواهند رسید، اما خواست که با دنیا اتمام حجت کند و از همین‌رو در آن شب، ساعت‌ها با عمر سعد مذاکره کرد، تا نتیجه رویارویی آنان به جنگ ختم نشود!!!

-ترویج زندگی رنگین وعافیت طلبی و رفاه زدگی و زندگی اشرافی، انهم در شرایط سخت معیشتی مردم

-کسانی از بیت المال درتاراج ارز دولتی، تاراج سکه ذخایرکشور، حقوق‌ها و وام‌های نجومی و احتکار و رانت، خصوصی سازی، و…. مدیون ملت هستند، وجز یاران انقلاب بحساب نمی‌ایند.

ج) روز واقعه عاشورا

در روز واقعه سخت و بی نظیر عاشورا، حوادثی رخ داد که بایستی برای همه الگو وعبرت باشد.

در ادامه در سه بخش ارایه شده است:

ج - ۱) اتفاقات و بیانات در روز عاشورا

-آب را به روی امام بستند و …. ولی سازش هرگزصورت نگرفت، مبارزه تا اخرین قطره خون ادامه یافت

-نماز اول وقت حتی درصحنه جنگ و تیرباران دشمن در ظهرعاشورا

-امام حسین (ع) روز عاشورا می‌گوید: «بیایید به من کمک کنید، آیا یاور ومدد کاری هست؟ هل من ناصر ینصرنی؟»

-شب قبل صحبت کرده بودند تا مبادا خبیثی در بین طیّب‌ها بماند، و روز سخن می‌گوید تا مبادا طیّبی در بین خبیث‌ها مانده باشد.

-شب قبل غربال کردند تا فقط «صالحان» بمانند و روز غربال می‌کند تا فقط «اشقیاء» در مقابل او ایستاده باشند.

-جهاد تا ایثار جان واحیای روحیه شهادت‌طلبی

-اعتقاد به مکتب شهادت در قیام حسینی تا آنجاست که آن حضرت عشق خود را به مرگ در راه خدا این گونه ابراز داشته اند: مرگ بر انسان‌ها همچون گردن‌بند بر گردن دختران جوان است و من به دیدار نیاکانم آنچنان اشتیاق دارم که یعقوب به دیدار یوسف چنان مشتاق بود.»

-امام حسین (علیه السلام) در روز عاشورا خطاب به دشمنان فرمود: «اگر دین ندارید لااقل آزاده باشید»

-در واقعه کربلا، عبیدالله بن زیاد به سپاهیانش دستور داد؛ امام حسین (ع) یا تسلیم گردد و یا به جنگ تَن دهد. امام حسین (ع) روز عاشورا در خطبه‌ای در مقابل لشکریان عمر سعد چنین گفت: «…. مرا بین دو امر نگاه داشته: شمشیر کشیدن، و یا ذلّت و خواری، سپس فرمود: «هیهات منّا الذلّة؛ محال است تَن به ذلّت دهیم.».

-هنگامی که امام حسین (ع) درروز عاشورا تنها ماند، جمله‌ای با این مضمون بر زبان رانده اند:”آیا کسی هست مرا یاری کند؟ هل من ناصرا ینصرنی”

ج - ۲) رسالت زمانه ما براساس نهضت عاشورا

-عدم واهمه از تحریم‌های فلج کننده دشمن و عدم سازش با دشمنان

-اقتدا به حرکت امام حسین (ع) دربرپایی نمازاول وقت در شرایط مختلف جامعه، حتی در سخت‌ترین شرایط اداری و کاری

-نگذارید انقلا‌ب به دست نااهلان و نامحرمان بیفتد. (امام خمینی)

-جهاد تا ایثار جان

-اگر روحیه جهاد و شهادت گسترش یابد گرایش به شرق و غرب رخت برمی‌بندد.

-در دیپلماسی وسیاست خارجی ودرتعامل با کشور‌های ضد آزادگی بودن، بایستی این بیان امام ترویج شود: «اگر دین ندارید لااقل آزاده باشید»

و دیگر اینکه آزاده بودن خویش و کشور درهر شرایطی

-در این هنگامه که دشمنان اسلام، خشکاندن ریشه اسلام وملت مسلمان را علنا اعلام داشته، پذیرش سازش ومذاکرات ذلت بار بانظام ظالم حاکم برجهان و زیربار ظلم و ستم هرگزنبایستی رفت.

-در شرایط امروز کشورکه رهبرانقلاب در حوزه‌های مختلف حضور مردم را ندا داده اند، وظیفه همگان یاری و عمل به تدابیر ایشان می‌باشد.

ج - ۳) رخداد‌های هشت ساله دولت روحانی

-” تحریم باید از بین برود تا مشکل آب خوردن مردم حل شود”

-وجود نفوذی‌های در برخی ارکان کشور وحتی در مذاکرات هسته‌ای.

-شنیدن صدای دشمنان از حلقوم برخی مسولین اجرایی یا تقنینی.

-برخی رفتار‌ها مانند تشدید تورم و قطعی‌های برق و. برای ایجاد نارضایتی مردم.

-اجرای جنگ روانی دشمن توسط برخی روزنامه‌ها وسایت‌های داخلی.

-ترس از جهاد و شهادت توسط برخی، و عافیت طلبی و تلاش برای حذف مطالب ایثار وشهادت از دروس (مانندحذف «شهید فهمیده»‌از کتاب درسی) به بهانه خشونت طلبی

-اتفاقی که در عصر ما نیز نشانه‌های آن وجود دارد و مسلمانانی را می‌بینیم که با وجود تظاهر به دین داری، حتی از مدار انسانیت خارج شده، و از حیوان پست‌تر می‌شوند. نظیر اقداماتی که برخی جریانات افراطی همچون وهابیت، داعش و القاعده و… در اوج رذالت و پستی انجام می‌دهند و یا جریانات انحرافی و سیاسی برای رسیدن اهداف شون در سال ۱۳۸۸ و ۱۳۹۶ و۱۳۹۸انجام داده اند.

-آمریکایی‌ها کدخدای ده هستند، با کدخدا بستن راحت‌تر است.

-امید بستن دستگاه دیپلماسی به وعده‌های واهی دشمنان وتضمین دانستن امضای آن‌ها

-برخی مسولین برزبان حمایت از بیانات رهبری را ابراز میکنند، ولی عملا کار دیگری میکنند. وحتی درجهت

-مخالف تدبیر ایشان عمل می‌کنند. وبعضا نیز بابیان سخنانی نیش دار تمسخر میکنند.

-تلاش برای تداوم خط سازش تا آخرین روز‌های کاری دولت تدبیر و امید

د) بعد از عاشورا

پس از عاشورا، حوادثی رخ داد که بایستی برای همه الگو وعبرت باشد.

درادامه در سه بخش ارایه شده است:

د - ۱) اهداف وسیاست هادرنهضت عاشورا

-از همه زیبایى‌ها زیباتر:جمله «ما رأیتُ إلّٰا جمیلاً» که حضرت زینب (س) حیدر وار در برابر کاخ ستم یزید بیان کرد. وقتی که یزید با کنایه از ایشان پرسید: خب، چه دیدی؟ و خانم جواب دادند: “غیر از زیبایی چیزی ندیدم”
زنده کردن روح مقاومت اسلامی در جامعه:قیام امام حسین (ع) احساس ضعف و ترس مسلمانان را نسبت به بنی‌امیه تا حد زیادی از بین برد؛ چنانچه بعداز شهادت امام چندین قیام در حجاز و عراق بر علیه امویان بوجود می‌آید.

-پیام رسانی نهضت عاشورا حتی در شرایط اسارت

-روشنگری ماهیت حکومت یزید در صحنه‌های مختلف

د - ۲) رسالت زمانه ما براساس نهضت عاشورا

-در حالیکه تحریم وفشار اقتصادی دشمنان وهمسویی نفوذی‌ها وسوتدبیرمدیران بی عرضه شرایط اقتصادی جامعه را سخت کرده است، علیرغم سخت ومشکل بودن، انرا زیبادیدن وهمراه بودن با اهداف انقلاب.

-کاری کنید روحیه جهاد و مقاومت به گونه‌ای نهادینه شود که راه قطعی نسل‌های پی در پی قرار گیرد. (امام خامنه‌ای، ۲۵ دی ۱۳۹۸)

-پیام رسان انقلاب اسلامی توسط ازادگان در بند بعث عراق

-روشنگری در صحنه‌های مختلف انقلاب وکشور وافزایش بصیرت دینی وانقلابی

د - ۳) رخداد‌های هشت ساله دولت روحانی

-بزرگ نمایی و سیاه نمایی تاثیر اقدامات خصمانه دشمن بر کشور، حتی توسط برخی مسولین واداده

-تلاش‌های موزیانه نفوذی‌ها برای کم رنگ شدن روحیه مقاومت در داخل کشور وتضعیف جبهه مقاومت درمنطقه

-تلاش منافقین و برخی نفوذی‌ها در میان ازادگان برای تخریب روحیه اسرای دربند رژیم بعثی و ضربه زدن به آنان و…

-تلاش برخی منحرفان در همسویی با عملیات روانی دشمن، انگ زدن به افراد دلسور با عناوینی، چون دلواپسان و کاسبان تحریم و….

سخن پایانی:
گرچه دولت ۱۱ و ۱۲ به بخش تیره تاریخ پیوست، ولی از آنجا که رسوب‌های بی ریشه آنان هنوز باقیست، لازمست ریشه یابی و مورد واکاری شده و درس عبرت واقع گردد. اینکه پیامبر اکرم (ص) فرمودند «اِنَّ الْحُسین مِصباحُ الْهُدی وَ سَفینَهُ الْنِّجاة» ناظر بر این موضوع است.

تاریخ کربلا بایستی هشدار و اندرزی باشد برای امروز و فردای ما که نایب امام زمان خویش و شمر‌های زمانه را بهتر بشناسیم و به فرمایش شهید مطهری:”اگر حسین بن علی امروز بود می‌گفت شعار امروز تو باید فلسطین باشد-شمر امروز موشه دایان است -شمر هزار و سیصد سال پیش مُرد. ”لذا در شرایط امروزه مابه کلاس شمرشناسی نیاز داریم. وانجا که امام حسین فریاد زد:”هل من ناصر ینصرنی؟ “یار میخواست نه آب، و اینکه امام حسین (ع) از بی یاری سر بریده شد نه از بی آبی. وحضرت عباس از معرفت امام شناسی و مرام جوانمردی بی دست شد نه به خاطر مشک آب؛ لذا بایستی از قیام امام حسین درس آزادگی ومقاومت وایستادگی در مقابل ظلم ونظام ظالم جهانی وجهاد وشهادت را فرابگیریم. ” با این عبارت «کُلُّ یَومٍ عاشورا و کُلُّ أرضٍ کَربَلا» باید بدانیم در کربلا چه اتفاقاتی افتاد و چه جریانی در مقابل چه جریانی قرار گرفت که باعث شد هرکسی در هر زمینی که زندگی می‌کند آنجا را کربلا بداند و اگر لازم شد عاشورایی عمل کند. ”

و حسن ختام این بیان امام خامنه‌ای است که:”چنانچه، واقعاً بفهمند و بفهمانند که مساله چه هست و این عزاداری برای چه هست و این گریه برای چه این قدر ارج پیدا کرده و اجر پیش خدا دارد، آن وقت ما را «ملت گریه» نمی‌گویند، ما را «ملت حماسه» می‌خوانند. ” وان وقت این فراز زیارت عاشورا راکه میخوانیم عینت خواهد یافت: ”‌ای کاش همراه تو بودیم ” تا ان شاالله مشمول این فرازشویم: ”‌ای کاش ما نیز به رستگاری بزرگ می‌رسیدیم - فافوز فوزا عظیما ”

*دکترسیدجوادهاشمی فشارکی، پژ‌وهشگر ومولف کتاب سرای اربعین حسینی

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها