يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۹۰۹۲۱
زمان انتشار: ۱۸:۵۹     ۳۰ مرداد ۱۴۰۰
وعده ای که قدم به قدم در حال تحقق است؛
بانک ایران‌زمین که ۱۴۰۰ را سال تولد خود در کسوت بانک تمام دیجیتالی اعلام کرده بود، تاریخ ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ را برای این تولد دوباره در قالب طرح ۵۱۰ برگزیده است که بر این اساس بانک ایران‌زمین نخستین بانک تمام دیجیتالی کشور خواهد شد. وجه تمایز بانکداری دیجیتال با اشکال دیگر بانکداری، تمرکز آن بر نیازهای مشتری و داده‌محور بودن آن است.

پایگاه 598: در همین روزهای ابتدایی سال جاری بود که مدیر عامل بانک ایران زمین در پیامی که به مناسب آغاز سال نو منتشر کرد وعده جهش و تحول در بانک ایران زمین را داد. در پیام عبدالمجید پورسعید خطاب به  مشتریان، سهامداران، همکاران و ذینفعان این بانک آمده بود: ما در چند سال گذشته تمام تلاش خود را برای ایجاد یک ساختار منسجم و پیاده سازی بانکداری دیجیتال، با برنامه ریزی دقیق انجام داده ایم و امیدوارم بتوانیم طبق برنامه با ارائه سرویسهای جدید، تحولی را در صنعت بانکداری ایجاد کنیم. مدیرعامل بانک ایران زمین، با بیان این نکته که سال 1400 سال تحول و جهش در بانک ایران زمین خواهد بود گفت: سالها تلاش کردیم و به برنامه های خود متعهد بودیم، زیرساختهای زیادی را فراهم کردیم تا بتوانیم تغییراتی اساسی در شیوه ارائه خدمات به مشتریان به خصوص استارتاپ ها و کسب و کارهای نوین ایجاد کنیم.

حال با گذشت 5 ماه از سال 1400 وعده های پورسعید یکی یکی در حال تحقق است و با تمام دیجیتالی این بانک میتوان تولد اولین بانک دیجیتالی کشور را جشن گرفت.

دنیای اقتصاد در این زمینه نوشت: بانک ایران‌زمین که ۱۴۰۰ را سال تولد خود در کسوت بانک تمام دیجیتالی اعلام کرده بود، تاریخ ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ را برای این تولد دوباره در قالب طرح ۵۱۰ برگزیده است که بر این اساس بانک ایران‌زمین نخستین بانک تمام دیجیتالی کشور خواهد شد. وجه تمایز بانکداری دیجیتال با اشکال دیگر بانکداری، تمرکز آن بر نیازهای مشتری و داده‌محور بودن آن است.  

اهمیت دیجیتالی شدن بانک ایران زمین از جهات مختلفی قابل بررسی است. نخست داده محور بودن بانکداری دیجیتال با اشکال دیگر بانکداری است.

بانکداری داده محور (data-driven banking) که با نام مبتنی بر داده نیز شناخته می شود ، اصول تکنیک‌ ها و استراتژی هایی هستند که با بهره گیری حجم بالای دسته ای از اطلاعات ، جوامع هدف خاص و گروه‌ های کاربری را در سطح فردی نشانه می گیرد.

در بانکداری دیجیتال ممکن است فردی دارایی زیادی نداشته باشد ولی با توجه به سوابق فعالیت مشتری، داده‌های متنوعی در بانک وجود دارد و بانک‌ها بر اساس تحلیل داده‌های عملکرد شخص رفتار او را جهت توسعه کسب و کار رصد می‌کنند. در این مقطع بانک با آگاهی از این اطلاعات، مشتری را موردحمایت قرار می‌دهد و تسهیلات و سرویس‌های بانکی متنوعی را به او ارائه می‌کند. ازاین‌رو خیلی از مفاهیمی که در حوزه فین تک کاربرد دارد مثل اعتبار سنجی، ابزارهای مدیریت مالی شرکت‌ها، تأمین مالی جمعی و قرض دهی فردبه‌فرد معنادار می‌شود. در بانکداری داده محور بانکها در پی یافتن شریک استراتژیک و وفادار هستند. بانکداری داده محور به بانک‌ها این امکان را می‌دهد که مدل‌ها و محصولات تجاری کاملاً جدیدی بسازند و فرایندهای خود را بهینه کنند.

معاون فناوری اطلاعات بانک ایران‌زمین نیز در این خصوص گفته بود: در بانکداری دیجیتال فعالیت‌های مشتری شامل تراکنش‌های بانکی، موضوعات موردعلاقه، سلایق، میزان رضایت‌مندی از خدمات بانکی و از طریق استفاده از کانال‌های مختلف و ابزارهای دیجیتال رصد می‌شود و پس از تحلیل فعالیت‌ها، پیشنهاد‌ها و محصولات متناسب با نیاز مشتری به وی ارائه می‌شود. در همین راستا، روش‌های بهبود ارتباط مشتری با بانک مورد بررسی قرار می‌گیرد.

فرهاد اینالویی اظهار کرد: «در بانکداری دیجیتال ایجاد امنیت پیچیده است، چون فین‌تک‌ها واسطه بین مشتری و بانک هستند، امنیت وقتی در این فضا افزایش پیدا می‌کند که ابزارهای مانیتورینگ تقویت شود تا تراکنش‌ها به‌ویژه تراکنش‌های مالی تقویت شود.»

اینالویی ادامه داد: «بانکداری دیجیتال در افزایش رقابت بین‌بانکی بسیار موثر است، زیرا هرچه بانک بتواند خدمات دسته‌بندی‌شده و بهتری را در پلت‌فرم‌هایی قرار دهد که دیگران استفاده می‌کنند، امتیاز بیشتری کسب می‌کند، درنتیجه در ارائه سرویس به مشتری رقابت بیشتری ایجاد می‌شود. هر بانکی نوآورتر باشد، در جذب مشتری موفق‌تر است.»

در چشم انداز جدید بانکداری داده محور، داده های بزرگ را با هوش مصنوعی، یادگیری ماشین ها ، بلاکچین و سایر فن آوری ها ترکیب می کنند تا مزیت رقابتی بدست آورند. بانکداری داده محور ، عامل بهبود کارایی ، تعامل با مشتری و توسعه خدمات و مدلهای جدید تجاری است.

بانک های کشور می توانند با آینده نگری درست ، به هسته اصلی سیستم های داده محور تبدیل شوند و محرک اصلی تغییرات فرهنگی باشند که در حال حاضر بانک ایران زمین در این زمینه پیش قدم شده است که امیدواریم به زودی تحولی عظیم در بانکداری کشور با سردمداری بانک ایران زمین شاهد باشیم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها