يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۹۱۳۶۲
زمان انتشار: ۱۴:۳۰     ۰۸ شهريور ۱۴۰۰
سفیر انگلیس در کابل که با آخرین پروازهای عملیات تخلیه شهروندان از افغانستان خارج شد، گفته است که فعالیت‌های سفارت انگلیس در افغانستان به قطر منتقل می‌شود.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از ایسنا، قطر که میزبان نمایندگان سیاسی گروه طالبان در خارج از افغانستان بود، یک سال پیش به عنوان میزبان مذاکرات صلح افغانستان انتخاب شد که این مذاکرات با پیشروی طالبان و تسلط آنها بر کابل عملا بی‌نتیجه ماند.

لوری بریستو، سفیر انگلیس در افغانستان بعد از ورود به بریتانیا در پیامی ویدیویی گفت که سغارت این کشور در کابل در "اولین زمان ممکن بازگشایی" خواهد شد.

هم‌زمان با بازگشت سفیر بریتانیا و پایان عملیات تخلیه غیرنظامیان و نظامیان این کشور از کابل، بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، تلاش‌های بین‌المللی در روند خروج حدود ۱۲۰ هزار نفر از افغانستان را ستود اما گفت که پایان این عملیات "لحظه شادی و سرور برای همه ما نیست."

جانسون روز یکشنبه در پیامی ویدیویی با اعلام خبر بازگشت سفیر بریتانیا در افغانستان، گفت که تمام سربازان و دیپلمات‌های بریتانیایی کابل را ترک کرده‌اند.

طی دو هفته گذشته بریتانیا ۱۵ هزار نفر را از فرودگاه کابل خارج کرد که شامل پنج هزار شهروند این کشور و هشت هزار نفر از افغان‌هایی بودند که با بریتانیا همکاری می‌کردند یا در معرض خطر از طرف طالبان بودند. بقیه افراد از شهروندان کشورهای متحد بریتانیا بودند.

بوریس جانسون "جا ماندن" افغان‌هایی که قصد خارج شدن داشتند را غم‌انگیز خواند.

او در میان موجی از انتقادها از کشورهای غربی به دلیل ناکامی اطلاعاتی در قبال پیشروی سریع طالبان و بی‌برنامگی برای خارج کردن شهروندانشان، بار دیگر از حضور نظامی ۲۰ ساله در افغانستان دفاع کرد.

آمریکا که گفته تا آخرین لحظه از مهلت تعیین‌شده در روز سه‌شنبه ۳۱ اوت، برای حضور نیروهای نظامی در فرودگاه کابل، عملیات تخلیه را ادامه خواهد داد، درباره یک حمله قریب‌الوقوع دیگر در فرودگاه کابل هشدار داده است.

با نزدیک شدن به موعد خروج خارجی‌ها از فرودگاه کابل نیروهای طالبان تمام جاده‌های منتهی به فرودگاه را مسدود کرده‌اند و فقط به خودروهای مجاز اجازه عبود می‌دهند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها