يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۹۱۴۱۰
زمان انتشار: ۱۱:۴۹     ۰۹ شهريور ۱۴۰۰
نشست خبری سخنگوی قوه قضائیه؛
سخنگوی قوه قضائیه گفت: در نتیجه بررسی‌ها در خصوص ماجرای زندان اوین ۶ نفر شناسایی شدند، ۴ نفر به دادسرای نظامی و ۲ نفر به دادستان عمومی احضار شدند که برخی بازداشت هستند و برخی هم با تأمین مناسب آزاد هستند.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از فارس، ذبیح الله خداییان سخنگوی قوه قضائیه صبح امروز در نخستین نشست خبری خود با اشاره به دو حکم انتصاب جدید در قوه قضائیه اظهار کرد: محمدباقر الفت به عنوان معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضائیه منصوب شدند و دکتر محمد کاظمی فرد نیز معاونت مرکز آمار و فناوری قوه قضائیه را زین پس به عهده خواهند داشت.

سخنگوی جدید قوه قضاییه درباره اولویت‌های سخنگویی اظهار داشت: در مقام سخنگویی سعی بر رعایت مر قانون داریم. قوه قضائیه حافظ جان و مال و آبروی افراد است و نظارت بر حسن اجرای قانون را برعهده دارد و انتظار این است که بیش از سایر قوا ملتزم به رعایت قانون باشد.

*هزینه دادرسی را دستگاه قضا تعیین نمی‌کند

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به پرسشی در خصوص افزایش هزینه‌های دادرسی گفت: ریاست محترم قوه قضائیه اعتقاد دارد که در اخذ هزینه از مردم باید به حداقل‌ها اکتفا شود.

وی افزود: با این حال هزینه دادرسی را دستگاه قضایی تعیین نمی کند، بلکه در بودجه سالانه هزینه‌های دادرسی تعیین می‌شود و اگر مجلس افزایش هزینه‌ای را اعمال نکند قوه قضائیه نمی‌تواند هزینه دادرسی را افزایش دهد.

*بازداشت ۸ نفر از مسئولان آبفای خوزستان به اتهام ارتشا و اختلاس و کلاهبرداری

خداییان در پاسخ به پرسشی در خصوص بازداشت تعدادی از مدیران آبفای خوزستان گفت: در خصوص شرکت آبفای خوزستان پرونده‌ای در دادسرای عمومی و انقلاب تشکیل شده است و حدود ۸ نفر به اتهام تشکیل شبکه ارتشا، اختلاس و کلاهبرداری تحت تعقیب قرار گرفتند.

وی افزود: حسب گزارش اداره کل بازرسی استان و اداره کل اطلاعات، سوء استفاده هایی در خصوص قراردادهای شرکت آبفا صورت گرفته است. از جمله این پروژه ها پروژه احداث تصفیه خانه برای شهرهای آبادان، شادگان و بندر امام است که ۴۶ میلیون دلار اعتبار برای آن اختصاص داده شده و قرار بوده است که ظرف ۳ سال این تصفیه خانه ها توسط پیمانکاران به بهره‌برداری برسد ولی علیرغم اختصاص تمام هزینه های این پروژه، متأسفانه بعد از ۶ سال هنوز این پروژه ها به اتمام نرسیده است و بخشی از این پول ها و ارزهایی که اختصاص داده شده مورد سوء استفاده قرار گرفته است.

*صحنه‌هایی که از زندان اوین دیده شد قابل توجیه نیست

سخنگوی قوه قضائیه در خصوص تصاویر منتشر شده از زندان اوین گفت: صحنه‌هایی که در فیلم‌های منتشره مشاهده می‌شود مغایر قانون بوده و به هیچ وجه قابل توجیه نیست و برای همین نیز قوه قضائیه اصرار بر برخورد با متخلفین دارد و ریاست محترم قوه قضائیه دادستان کل کشور را مأمور پیگیری این موضوع کردند و ایشان نیز اکیپی را مأمور کردند و این اکیپ سه روز در زندان اوین بودند و موضوع را بررسی کردند.

وی افزود: در نتیجه بررسی‌ها ۶ نفر شناسایی شدند، ۴ نفر به دادسرای نظامی و ۲ نفر به دادستان عمومی احضار شدند که برخی بازداشت هستند و برخی هم با تأمین مناسب آزاد هستند.

*نباید تخلف چند سرباز یا کارمند متخلف را به پای همه کارکنان زحمتکش سازمان زندان‌ها بنویسیم

خداییان با تأکید بر اینکه ما نباید تخلف چند سرباز وظیفه یا کارمند سازمان زندان ها را به پای تمام کارکنان بنویسیم گفت: شغل زندانبانی یکی از سخت ترین شغل های جهان است و همکاران ما به صورت شبانه روزی در خدمت زندانیان هستند ولی به هر حال در هر شغلی افراد متخلف وجود دارد و ممکن است در آینده هم تخلفاتی اتفاق بیافتد که قطعا با آن‌ها برخورد خواهد شد.

وی افزود: در صحنه هایی که در این فیلم ها معلوم است برخی مربوط به تخلفات کارکنان زندان یا سربازان وظیفه است ولی برخی از تصاویر مربوط به درگیری خود زندانیان و خودزنی زندانیان است که به کارکنان زندان ها ربطی ندارد.

خداییان گفت: خود زندان افراد را از نظر روحی و روانی عصبانی می کند و این موجب برخی درگیری ها در زندان می شود؛ چراکه برخی از افرادی که در زندان هستند کسانی هستند که یک نفرشان را یک شهر تحمل نمی کند.

وی افزود: در این فیلم ها مشاهده می شود که کارمندهایی پشت سر هم مرتکب تخلف می شود که ممکن است این گونه تصور شود که این تخلفات هر روزه در زندان‌ها رخ می ‌دهد اما کسانی که این فیلم ها را منتشر می کنند این فیلم ها را مونتاژ می کنند و کنار هم گذاشتند و ممکن است برای ماه ها و سال‌های قبل باشد و نباید تصور شود که هر روز در زندان چنین چیزهایی را داریم.

*برخی بی انصافی کردند که گفتند مسئولین به حقوق زندانیان توجه نمی کنند

سخنگوی قوه قضائیه گفت: برخی بی انصافی کردند که گفتند مسئولین به حقوق زندانیان توجه نمی کنند. رئیس قوه قضائیه حدود دو ماه است که مدیریت دستگاه قضا را در اختیار گرفته اند و اگر مرور کوتاهی داشته باشیم بر اقدامات ایشان می بینیم که ایشان دغدغه جدی حقوق شهروندی و حقوق زندانیان را دارد. اولین ملاقات ایشان ملاقات با زندانیان و خانواده آن ها بوده است . ایشان در اولین سفر استانی به ایلام، در زندان ایلام حضور پیدا کردند و با دستوراتی که صادر کردند حدود ۹۰ نفر از زندانیان آن زندان با استفاده از نهادهای ارفاقی آزاد شدند.

خداییان افزود: دستورات اکیدی به دادستان ها صادر کردند که شخصا در زندان‌ها حضور یابند به همراه قضات رسیدگی کننده به پرونده و فقط در تهران حدود دو ماه دادستان تهران ۵ مرحله  به همراه  قضات از زندان‌ها بازدید کردند و ۲۸ هزار ملاقات داشتند و حدود ۲۹۰۰ نفر از زندانیان مشمول عفو و ۵۷۷ نفر با ازادی مشروط آزاد و ۴۲۷  تعلیق اجرای مجازات گرفتند و ۹ هزار نفر به مرخصی رفتند. رییس دادگستری تهران نیز سه بار از زندان های تهران بازدید کردند و همین زمینه آزادی بسیاری از زندانیان فراهم کرد اما ریاست قوه قضاییه صرفا به صدور دستور اکتفا نکرد و خودش وارد عمل شد و دوبار از زندان تهران و  رجایی شهر و اوین و بند زندانیان امنیتی بازدید کردند و عنایت خاصی به حقوق زندانیان دارند.

وی تأکید کرد: ما اعتقاد داریم که کسی که محکوم به زندان می شود فقط باید حبس تحمل کند و کسی حق ندارد حقی از زندانیان تضییع کند و با مرتکبین برخورد خواهد شد.

*رضایت سرباز راهور علیرغم صدور حکم محکومیت عنابستانی

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری فارس در خصوص جزئیات پرونده علی اصغر عنابستانی گفت: در این خصوص پرونده ای در دادسرای تهران با اتهامات تمرد از دستور مأمور انتظامی و ایجاد ضرب نسبت به مأمور تشکیل شد که این پرونده با کیفرخواست به دادگاه ارسال شد. 

وی افزود: دادگاه در خصوص برخی از اتهامات حکم برائت صادر کرد و در مورد ایراد ضرب بدون آثار، حکم محکومیت در مرحله بدوی صادر شد که با اعتراض طرفین، پرونده به مرجع تجدید نظر ارجاع شد. در مرحله تجدید نظر شاکی از اعلام شکایت خود اعلام گذشت کرده و پرونده در مرحله تجدید نظر در حال بررسی است. 

*احضار متهمان پرونده انتشار فایل صوتی ظریف در روزهای آینده

خداییان در پاسخ به سوالی  در خصوص پرونده انتشار فایل صوتی ظریف گفت: در خصوص انتشار این فایل صوتی پرونده‌ای در دادسرای انقلاب تهران تشکیل شده است و در جمع‌آوری دلایل تعداد زیادی از افرادی که به طور مستقیم و غیر مستقیم که به این فایل دسترسی داشتند ، بیش از ۲۰ نفر به عنوان مطلع احضار شدند و دلایل و مدارکی جمع‌آوری شده است و پرونده برای احضار متهم یا متهمان است که در سوالی که از دادسرای تهران داشتم در روزهای آتی نسبت به احضار این متهمان اقدام خواهد شد و باید منتظر نتیجه پرونده باشیم.

*آخرین وضعیت وکلای بازداشتی

وی در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده وکلای بازداشتی اظهار کرد: با گزارش ضابطان، پرونده ای در دادسرای تهران تشکیل شده است و حدود ۹ نفر در این ارتباط به مرجع قضایی معرفی شدند  و ۴ نفر همان روز اول آزاد شدند. ۵ نفر با قرار تامین بازداشت شدند و دو نفر از آنها تاکنون با پذیرش قرار تامین آزاد شدند.  اتهامات  آنها اخلال در نظم و برخی از جرایم علیه امنیت بود و  پرونده در مرحله تحقیقات مقدماتی است و اگر تحقیقات کامل شد اطلاع رسانی صورت می گیرد.

سخنگوی قوه قضاییه افزود: در رابطه با دسترسی آنها  به خانواده‌هایشان نیز باید بگویم که با سوالی که از بازپرس داشتم در ابتدای امر به صورت تلفنی با خانواده شان ارتباط داشتند.

*طرح اصلاح قانون مبارزه با اخلالگران در نظام اقتصادی در انتظار تصویب

خداییان در پاسخ به سوالی درباره  آخرین وضعیت استجازه رهبری و تداوم قانونی شدن دادگاه‌های مبارزه با مفاسد اقتصادی گفت: قوه قضائیه با همکاری نمایندگان مجلس طرح اصلاح قانون مبارزه با اخلالگران در نظام اقتصادی را به مجلس تقدیم کرده است و  این طرح در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در حال رسیدگی است.

وی افزود:  اگر ریاست کمیسیون ترتیبی اتخاذ کنند تا سریعتر به این طرح رسیدگی شود و در دستور کار مجلس قرار بگیرد؛ ممکن است ما بتوانیم در این فرصت باقی مانده با استفاده از قانون ادامه کار دادگاه‌ها را داشته باشیم وگرنه باز نیاز است از مقام معظم رهبری اذن ادامه این کار را داشته باشیم.

*تشکیل سه پرونده در ارتباط با واکسن‌های تقلبی

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره پرونده واکسن‌های تقلبی گفت: در ارتباط با واکسن‌های تقلبی در دادسرای تهران سه پرونده تشکیل شده است.  در یک پرونده دو نفر تحت تعقیب قرار گرفتند. در این پرونده اعتراف کردند با تهیه و توزیع واکسن های تقلبی به حدود ۳۰ نفر تزریق انجام دادند. در یک پرونده دیگر دو نفر تحت تعقیب قرار گرفتند و  در پرونده سوم یک نفر تحت تعقیب است.  در دادسرای البرز نیز پرونده ای در این زمینه تشکیل شده است که ۴۹ شاکی دارد.

خداییان ادامه داد: در دادسرای البرز که حدود ۴۹ شاکی دارد،  حدود ۴۷۰ میلیون تومان از طریق تزریق واکسن تقلبی از مردم اخذ کرده‌اند و هم اکنون پرونده‌ها در حال تحقیقات مقدماتی هستند.

*کاهش ۲۷ روزه میانگین رسیدگی به هر پرونده

سخنگوی قوه قضائیه در خصوص سوالی مبنی بر اطاله دادرسی تصریح کرد: یکی از دغدغه‌های مسئولین قوه قضائیه در ادوار مختلف کاهش اطاله دادرسی بوده است در طرح تحول قوه قضائیه هم یکی از محورهای این طرح کاهش اطاله دادرسی است و برای هر رفع عامل راهکارهایی اتخاذ شد از جمله عوامل اطاله دادرسی افزایش پرونده به دستگاه قضائی است که راهکارهایی برای آن داده است از جمله روش‌های دستگاه‌های قضائی مثل اقدام به صلح و سازش و استفاده از نهاد داوری و میانجیگری و امثال آن همچنین کلیه مراحل از پذیرش تا ارجاع به شعبه و ابلاغ و اخطار و صدور حکم به صورت الکترونیکی انجام شوند و همچنین پیش بینی دسترسی دستگاه قضائی به بانک‌های اطلاعات مالی اموال محکومین و توقیف آنها همچنین تدابیری برای دستگیری محکومان در این طرح پیش بینی شده است که اگر کسی محکوم شده است و متواری است از یک سری حقوق مالی مانند افتتاح حساب و سایر قراردادهایی که با دستگاه دولتی داشته باشند محروم شوند با توجه به طرح تحول و دستور ریاست قوه قضائیه و با وجود قوانین فعلی می‌توان بسیاری از اطاله‌ها را کاهش داد.

وی گفت: در ابتدای سال ۹۹ میانگین رسیدگی به هر پرونده ۱۱۰ روز بود که در پایان این سال به ۹۳ روز رسید و ظرف همین مدت به ۸۳ روز کاهش پیدا کرده است که نشان از کاهش اطاله دادرسی دارد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها