يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۹۱۵۴۹
زمان انتشار: ۱۸:۰۴     ۱۲ شهريور ۱۴۰۰
شیوه عزاداری ایرانیان، به این دلیل که درس گرفته از حاج مرزوق کربلایی در سال ۱۲۷۰ است، شباهت بسیاری به عراقی‌ها دارد، برای همین مداحان در مجالس هر دو کشور اقبال دارند و این عاملی برای وحدت بیش از پیش دو ملت حول محور اهل بیت (ع) است.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از فارس، محمود کریمی، سیدمجید بنی‌فاطمه و میثم مطیعی ۳ مداح سرشناس و پرمخاطب ایرانی که نه تنها در ایران بلکه در میان شیعیان عراق نیز بسیار پرمخاطب هستند و گواه این حرف، استقبال بالای نوحه‌خوانی‌های این مداحان در فضای مجازی است. فیلم نوحه‌های فارسی این مداحان زمانی که به زبان عربی زیرنویس می‌شود، با استقبال بسیار بالای مخاطبان عرب زبان محسوب می‌شود و این ۳ مداح در میان عراقی‌ها شهره هستند.

مخالفان حضور مداحان ایرانی در عراق، مخالف وحدت هستند

اما این روزها در فضای رسانه‌ای کشور برخی نسبت به حضور این ۳ مداح ایرانی در حسینیه داود العاشور بصره انتقاداتی مطرح می‌کنند. این افراد با بهانه‌هایی همچون کرونا حضور ارزشمند و اثرگذار این مداحان را به حاشیه می‌برند. در حالی که والاترین پیام حضور این مداحان در عراق، تحکیم وحدت هر دو کشور است. احمد واعظی، مداح اهل بیت (ع) و رئیس کانون مداحان در این خصوص می‌گوید: «اگر برای ایجاد وحدت و ارتباط میان کشورهای ایران و عراق و یا ایران با هر کشور شیعی دیگر، ده‌ها راه وجود داشته باشد، موثرترین راه هیأت و مجالس اهل بیت (ع) برای عرض ارادت، توسل و ابراز محبت است که اثر وضعی بسیاری هم دارد. متأسفانه در جریان دینی و مذهبی کشور هرکاری صورت می‌گیرد، عده‌ای با هدف دلسرد کردن و ضربه زدن، حرف و حدیث‌هایی درست می‌کنند و این رفتارها نباید ما را دلسرد کند. کسانی که این هجمه‌ها را می‌کنند به دنبال خدشه‌ وارد کردن به این عزم وحدت آفرین هستند. در مجموع، حضور مداحان ایرانی در این هیأت عراقی جای خرسندی و خوشحالی دارد و آثار آن نیز قطعاً اتحاد و وحدت بیش از پیش دو ملت است.»

وحدت کشورهای شیعی حول محور اهل بیت (ع)

۳ شب عزاداری مداحان ایرانی در حسینیه داود العاشور شب گذشته به اتمام رسید. در این شب محمود کریمی نوحه‌ای به زبان عربی برای جبهه مقاومت خواند و کشورهای عراق، سوریه، ایران، یمن و بحرین را ملت امام حسین خطاب کرد که نشان از وحدت کشورهای شیعی حول محور اهل بیت (ع) دارد.

 

نوحه محمود کریمی در خصوص محور مقاومت

امام حسین (ع) ما را دور هم جمع می‌کند

این مداح اهل بیت (ع) همچنین سخنرانی کوتاهی نیز برای عزاداران عراقی داشت و در خصوص بحث وحدت با اشاره به اینکه امام خمینی (ره) می‌فرماید ملیت ما اسلام است، گفت: «اگر به اینجا آمدیم، انگار به خانه خودمان آمدیم. اختلاف بین ایرانی‌ها و عراقی‌ها، اختلاف میان امام رضا (ع) و امام حسین (ع) است. دشمنان به دنبال همین است. همه عالم دیده است که قدرت شیعه امیرالمومنین (ع) در اربعین دیده می‌شود.چه کسی می‌تواند، یکی را از جای دیگری بیاورد تا با یک زبان مشترک بخواند و همه هم بفهمند؟ این عشق به امام حسین (ع) است. امام حسین (ع) ما را دور هم جمع می‌کند. امام رضا (ع) هم می‌فرماید دور امام حسین (ع) جمع شوید.»

 

نوحه خوانی میثم مطیعی - زمینه - «فی‌الطف مصباح‌الهدی... در حسینیه داود العاشور
 

سابقه حضور مداحان ایرانی و عراقی در دو کشور

رفت و آمد مداحان و منبری‌های عراقی و ایرانی به هردو کشور و مرثیه‌خوانی در جلسات عزاداری یکدیگر سابقه دیرین دارد. حجت‌الاسلام جواد نوری از مسئولین موکب محبان علی ابن ابیطالب در کربلا که محفل عزاداری ایرانیان در این شهر است می‌گوید: «سال‌ها قبل هیأت‌های عراقی از آقای کافی و آقای سیبوی که روضه‌خوان‌ها مطرح زمان خود بودند، دعوت می‌کردند تا در عراق منبر بروند و روضه بخوانند. از سوی دیگر در بسیاری از شهرهای کشور در استان‌های ایلام و خوزستان به دلیل حضور عرب‌زبانان از مداحان عراقی برای مرثیه‌خوانی دعوت می‌شود. ملامحمد کربلایی، ملاباسم کربلایی و ملاجلیل کربلایی که از مداحان به نام عراق هستند بارها در این شهرها با مرثیه‌خوانی و نوحه‌خوانی پرداختند.»

نوحه‌خوانی‌های فارسی مداحان عرب زبان بین مردم ایران شهره است و بارها آن را شنیده‌اند و در خاطر دارند. شاید بتوان در این میان به نوحه‌های باسم کربلایی و همچنین نزار القطری اشاره کرد که در میان ایرانی‌ها بسیار پرطرفدار شد.

 

مداحی معروف نزار قطری «لا فتى الا علی» به فارسی و عربی
 

حضور باسم کربلایی در ایران

در آخرین مورد هم باسم کربلایی مداح سرشناسی سال ۹۸ و به مناسبت سالروز تخریب بقیع به ایران آمد و طی دو روز در تجمع و گردهمایی بزرگ هیأت‌های مذهبی حسینیه خدمت‌گزاران امام حسین (ع) تهران به مرثیه‌خوانی پرداخت. این مداح همچنین امسال نیز در مراسم عزاداری و تجمع نیروهای حشدالشعبی در کنار تصویر شهدای مقاومت حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس به مرثیه‌خوانی پرداخت.


مداحی باسم کربلایی در کنار تصویر شهدای مقاومت قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس

رفت‌وآمد مداحان با محور اعتاب مقدس شود

رئیس کانون مداحان در این خصوص می‌گوید: «رفت و آمد مداحان عراقی و ایرانی به هر دو کشور و حضور در جلسات مختلف یکدیگر به قدری ضروری است که حتی دیر هم شده است. جا داشت متولی اصلی این کار اعتاب مقدسه عراق و حرم امام رضا (ع) و امامزادگان کشور باشند و از سال‌ها پیش این کار را برای ارتقای سطح وحدت و همدلی دو کشور اجرایی می‌کردند.»

حضور میثم مطیعی در حسینیه داود العاشور

در سال‌های اخیر نیز به خصوص با محوریت حسینیه داود العاشور مداحان ایرانی همچون میثم مطیعی در این هیأت حضور پیدا کرده و در مناسبت‌های مختلف به عزاداری پرداختند. مطیعی اولین‌بار فاطمیه سال ۹۷ به داود العاشور رفت و مرثیه‌خوانی پرداخت و تاکنون در ۶ مجلس دیگر نیز حضور پیدا کرده و مرثیه‌خوانی داشته است. این حسینیه در تازه‌ترین برنامه خود به مناسبت دهه سوم محرم و سالروز شهادت امام سجاد (ع) از سه مداح ایرانی محمود کریمی، سیدمجید بنی‌فاطمه و میثم مطیعی دعوت کرد.


نوحه‌خوانی میثم مطیعی در مراسم سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی در حسینیه داوود العاشور

وقتی مداح عراقی جواب نوحه مطیعی را داد

مداحان ایرانی و عراقی نیز روابط خوبی با یکدیگر دارند طوری که نسبت به مداحی‌های یکدیگر واکنش نشان می‌دهند. مداحی‌هایی که تلاش دارد وحدت و همبستگی این دو ملت حول محور اهل بیت (ع) را به تصویر بکشد میان هردو ملت مورد توجه قرار می‌گیرد. در سال ۹۷ که میثم مطیعی در نوحه‌ای از خدمات و مهمان‌نوازی عراقی‌ها در موکب‌های اربعین تقدیر کرده بود، قحطان البدیری مداح سرشناس عراقی نوحه‌ای در جوابش خواند و از ایرانی‌ها دعوت کرد تا در اربعین حضور پیدا کنند و از وحدت و دوستی ایرانیان و عراقی‌ها گفت.

 

نوحه قحطان البدیری در جواب مداحی میثم مطیعی

من ایرانم و تو عراقی چه فراقی...

سال گذشته ایرانیان به دلیل شرایط کرونایی از سفر به عراق و شرکت در پیاده‌روی اربعین بازماندند. همان زمان محمدحسین پویانفر مداح اهل بیت (ع) نوحه‌ای خواند که بخشی از شعر آن این بود: «من ایرانمو تو عراقی چه فراقی چه فراقی/ بگیر از دلم یه سراغی چه فراقی چه فراقی/ دوری و دوستی سرم نمیشه و هیچ کجا واسم حرم نمیشه ...» این نوحه حال و هوای عجیبی در کشور ایجاد کرد و بسیار پربازدید شد و می‌توان گفت بخش اعظمی از جمعیت عراق با آن اشک ریختند و آن را شنیدند. امسال عراقی‌ها همان مداحی قحطان البدیری را بازنشر می‌کنند تا دعوتی مجدد از ایرانیان برای حضور در اربعین باشد.

 

نوحه من ایرانم و تو عراقی محمدحسین پویانفر

نوع و شیوه عزاداری ایرانیان، به این دلیل که درس گرفته از مکتب عزاداری عراق به واسطه حضور حاج مرزوق کربلایی در سال  ۱۲۷۰ شباهت بسیاری به عراقی‌ها دارد، به همین خاطر ایرانیان و عراقی‌ها به راحتی می‌توانند با نوحه‌خوانی مداحان هر دو کشور ارتباط برقرار کنند. جدای از اینکه مجالس اهل بیت (ع) خود زبان مشترکی میان شیعیان ایرانی و عراقی محسوب می‌شود و با تکیه بر آن‌ها می‌توان بیش از پیش شاهد اتحاد و وحدت این دو کشور همسایه بود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها