کد خبر: ۴۹۱۵۷۴
زمان انتشار: ۱۰:۵۲     ۱۳ شهريور ۱۴۰۰
بحران قیمت سیمان در بورس؛
مجتبی سرلک

پایگاه 598: تداوم تبعات منفی اقدام عجولانه عرضه سیمان در بورس- مجتبی سرلک/
ضمن عرض سلام و احترام یکی از برنامه های جنابعالی در روز بررسی رای اعتماد درمجلس، برگرداندن سیمان به قیمت قبلی آن بود و همه انتظار داشتیم که از ابتدای حضور و در فرصتی کوتاه وضعیت نابسامان عرضه سیمان بهتر گردد.

آنچه مسلم است عرضه کالاها در بورس یکی از اقداماتی است که در راستای کاهش واسطه ها و شفاف سازی مطلوب بوده ولی یقینا این اقدام باید درشرایطی انجام شود که زیرساختهای آن فراهم بوده و تبعات منفی آن باعث افزایش فشار اقتصادی بر مردم نباشد.

همانگونه که مستحضرید برق مورد نیاز کارخانه های سیمان از تیرماه به شدت کاهش یافت و تولید سیمان در کشور را به کمتر از یک سوم کاهش داد و در این وضعیت و در اواخر دولت قبل با مصوبه ستاد تنظیم بازار و در بدترین شرایط عرضه، واحدهای سیمانی موظف به عرضه صددرصدی در بورس شدند. در واقع بررسی ها نشان می دهد که عرضه های پایین و وجود صف های تقاضا ( که واقعی بودن این تقاضاها نیز قابل تامل است) سیمان را که با توجیه اقتصادی هر تن ۳۰۷ هزار تومان و هر کیسه حدود 20 هزار تومان درابتدای امسال عرضه میشد را به قیمت هر تن ۷۰۰ تا یک میلیون و یکصد هزار تومان و کیسه ای تا صدو ده هزار تومان و بالاتر رسانده است.

در هفته جاری و با ابلاغ وزارت صمت همه مصرف کنندگان باید ظرف دو هفته کدبورسی دریافت کنند که این خود نشان از نبودن زیرساختهای لازم دارد و همزمان نیز سیمان بالاجبار در بورس ارایه می گردد.

هنوز خیلی از واحدهای سیمانبر و مردم، کد بورسی را نگرفته اند و مجبور به خرید با قیمتهای گزاف و از چندین واسطه شده اند‌.

اجبار به عرضه سیمان در بورس در این اوضاع نابسامان تولید در حالی انجام شد که از مسوولین و حتی استانداران و کارشناسان به عنوان نیروهای میدانی و در مواجه مستقیم با تبعات این تصمیم گیریها، هیچگونه نظرخواهی نگردید و حاصل این فرآیند، تداوم افزایش تنش در بازار و اعتراض هر روزه مردمی است که برای خرید مقادیر کم سیمان مورد درخواستشان با قیمتهای گزاف مواجه شده اند.

جناب وزیر آیا بهتر نبود به جای اعلام وزارت مبنی بر ساماندهی قیمت سیمان تا یک ماه آینده!!! اقدامی کارشناسی تر اتخاذ می گردید. این حداقل منفعت بالای 1600 میلیارد تومانی که در این یک ماه تعلل ایجاد می گردد به نفع چه کسی می شود؟؟؟ مردم ؟؟؟؟ همانگونه که مستحضرید مردم در فشار شدید اقتصادی هستند و یقینا وعده یک ماهه برای ساماندهی بازار فروش سیمان و بی توجهی به نظرات استانها در این خصوص مورد تایید هیچ منطقی نخواهد بود. لذا پیشنهاد می شود هم راستا با نظرات استانها در وضعیت فعلی عرضه سیمان در بورس متوقف شده و پیگیری لازم جهت تامین برق مورد نیاز کارخانه های تولیدی انجام و یک فرصت معقول به خریداران برای دریافت کدبورسی داده شود و عملا در شرایطی که تولید و عرضه مطلوبتر گردید آنگاه عرضه سیمان در بورس اجرایی گردد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها