يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۹۱۷۲۵
زمان انتشار: ۱۴:۳۲     ۱۵ شهريور ۱۴۰۰
کارشناس اقتصادی گفت:‌پس انداز فرمول خاصی ندارد اما بهترین پیشنهاد این است که 70 درصد درآمد خرج شود و 30 درصد آن خرج نشود که از این ۳۰ درصد، ۱۰ درصد برای کمک کردن، ۱۰ درصد برای اتفاقات پیش بینی نشده و ۱۰ درصد برای سرمایه گذاری اختصاص می‌یابد.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از فارس، وحید چرخنده، کارشناس اقتصادی در برنامه  صبحگاهی صبح پارسی شبکه جام جم، گفت: وقتی درآمدی داریم آن را مصرف و یا پس انداز می‌کنیم. اگر خرجمان از درآمدمان بیشتر باشد، یعنی درآمد برای خرج هایمان کم باشد به قرض رو می آوریم.

وی ادامه داد: در دولت هم شبیه یک خانوار کوچک پول‌های مازاد را در صندوق‌های ذخیره ارزی جمع آوری می‌کنند و اگر درآمد از مخارج کمتر باشد آن دولت دچار کسری بودجه می‌شود که به راه کارهایی همچون استقراض روی می‌آورد. در واقع پس انداز بخشی از درآمدی است که شخص آن را مصرف نمی‌کند.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: ما چون برنامه مشخص برای زندگی نداریم و خرج و دخلمان را بودجه بندی نمی کنیم نمی توانیم پس انداز کنیم و آخر ماه پولی برای پس اندازمان باقی نمی‌ماند؛ این در حالی است که هر کس باید زندگی خود را بودجه بندی کند و اول ماه بر اساس برنامه ماهانه خود بخشی از درآمدش را پس انداز کند. اینکه اول همه خرج هایمان را از درآمدمان انجام دهیم و بعد از باقی مانده پولمان به دنبال پس انداز باشیم راهی اشتباه است.

چرخنده با اشاره به وضعیت کنونی اقتصادی کشور، افزود: شرایط تورم انگیزه پس انداز را در بین مردم کم می‌کند. اصطلاحا به چنین وضعیتی پول داغ می‌گویند؛ یعنی به دلیل اینکه هر ساعت ممکن است ارزش پول کشور کاهش پیدا کند مردم دوست ندارند پول نقد در دست داشته باشند و بیشتر آن را به سمت خرید کالا یا ملک سوق می‌دهند.

وی ادامه داد: در چنین وضعیتی باید نرخ بهره را بالابرد تا مردم رغبت پیدا کنند پول‌ها را در بانک‌ها سرمایه گذاری کنند تا بانک بتواند بر اساس رسالت خودش از پس اندازهای خرد و کوچک برای تولید و سرمایه گذاری در پروژه‌های کلان وام دهد و به چرخه اقتصادی کمک کند.

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: نرخ بهره و نرخ بیکاری بر نرخ تورم تاثیر دارند. نرخ بهره باید بالاتر از نرخ تورم باشد تا فرد نیازی به خرید کالا یا سکه نداشته باشد و پولش را در بانک پس انداز کند.

چرخنده گفت:می‌طلبد تا ذهنیت پس انداز کردن را از بچگی برای بچه‌ها نهادینه کنیم و قلک‌های بچگی را برگردانیم. نسل‌های قبل که از سنین کودکی قلک داشتند و در آن سکه می‌انداختند حتی اگر از آن پول هم سود چندانی نمی بردند اما روحیه پس انداز کردن در وجودشان نهادینه می‌شد.

وی تصریح کرد:پس انداز فرمول خاصی ندارد اما بهترین پیشنهاد این است که 70 درصد درآمد خرج شود و 30 درصد آن خرج نشود که از این ۳۰ درصد، ۱۰ درصد برای کمک کردن، ۱۰ درصد برای اتفاقات پیش بینی نشده و ۱۰ درصد برای سرمایه گذاری اختصاص می‌یابد.

این کارشناس اقتصادی راهکارهایی را برای پس انداز بهتر برشمرد و افزود: بررسی قیمت‌ها به پس انداز کمک می‌کند؛ یعنی اینکه قیمت یک کالا را در مناطق مختلف پرس و جو و بررسی کنیم و بهترین گزینه را انتخاب کنیم.

وی اضافه کرد: اولویت‌هایمان را بشناسیم. یاد بگیریم پس انداز کنیم و در راه سرمایه گذاری از پولمان استفاده کنیم؛حتی اگر آن سرمایه بسیار ناچیز باشد اما حتما پس انداز را در دستورکار عملیاتی خود داشته باشیم. می‌توانیم با پولمان سهام بخریم؛ به علاوه بهترین سرمایه گذاری خرد طلا است چون با رشد ارز ارزش آن نیز رشد می‌کند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها