أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۹۱۷۸۸
زمان انتشار: ۱۵:۰۷     ۱۶ شهريور ۱۴۰۰
در صورت کاهش سهم یارانه آرد گندم، در سال آینده با جهش قیمتی در صنایع آردبر روبه رو خواهیم بود.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از شهرآرا نیوز، افزایش یا ثبات قیمت نان و دیگر محصولات آردبر در سال آینده، بستگی به میزان یارانه پرداختی دولت به آرد دارد. این جواب سوال افرادی است که وقتی چند روز قبل وزیر جهادکشاورزی از افزایش ۵۰ درصدی قیمت خرید تضمینی گندم برای سال زراعی آینده خبر داد، در ذهن خود احتمال افزایش قیمت این محصول را جویا شدند. سوال این بود که این میزان افزایش قیمت در خرید تضمینی گندم، تا چه اندازه باعث گرانی آرد و به تبع آن، نان و سایر صنایع آردبر خواهد شد؟

سیدجواد ساداتی نژاد قیمت خرید تضمینی گندم برای سال زراعی آینده را به ازای هرکیلوگرم ۷۵۰۰ تومان اعلام کرد که نسبت به قیمت ۵ هزار تومانی سال جاری، ۵۰ درصد افزایش دارد.
با وجود اعلام این موضوع، بدیهی است که این تصمیم فعلا تا پایان سال جاری بر صنایع آردبر تأثیری نمی‌گذارد. تا اینجای ماجرا افزایش ۵۰ درصدی قیمت و حمایت از کشاورزان، افزایش تولید داخل و خودکفایی در محصول راهبردی خیلی هم خوب است، اما اینکه از اول فروردین سال آینده و با آغاز فصل برداشت در مناطق جنوبی کشور، میزان جهش قیمت در صنایع آردبر مانند ماکارونی، کیک و کلوچه و... چه میزان خواهد بود، بستگی به یارانه‌ای دارد که دولت برای آرد گندم درنظر می‌گیرد.

 

اینکه می‌گوییم جهش قیمت، دلیلش استفاده این صنایع، باتوجه به نوع فعالیتشان برای تامین بخش کوچک یا بزرگی از نیازشان به آرد، از بازار آزاد است. همچنین برخی فعالان بازار از احتمال کاهش سهم دولت در یارانه آرد گندم می‌گویند که این موضوع نیز باعث افزایش قیمت حتی در محصولاتی خواهد شد که از آرد یارانه‌ای استفاده می‌کنند.

افزایش قیمت نان، فعلا منتفی است

یک سال پیگیری نانوایان برای متناسب سازی قیمت‌ها بالاخره جواب داد و حتما از افزایش قیمت نان از حدود دو ماه قبل خبر دارید. حالا مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران در پاسخ به این سوال که آیا قیمت نان در سال آینده نیز افزایش خواهد یافت، به باشگاه خبرنگاران گفته است که درحال حاضر هیچ تصمیمی به منظور افزایش قیمت نان گرفته نشده است. یزدان سیف ادامه داد: منابعی که از بودجه عمومی صرف یارانه نان می‌شود، رقم بسیار بزرگی است و توقع این است که با پرداخت یارانه، قیمت متعادل بماند.


رئیس اتحادیه نانوایان مشهد با تاکید بر اینکه فعلا تا پایان سال تغییری در قیمت نان ایجاد نخواهد شد، در توضیح بیشتر به شهرآرا می‌گوید: قیمت نان فعلا تغییری نمی‌کند. اگر دولت متناسب با این افزایش قیمت به آرد گندم یارانه پرداخت کند، تغییری در قیمت نان نخواهیم داشت، اما اگر دولت اعلام کند که باید قیمت آرد افزایش یابد، طبیعی است که قیمت نان نیز افزایش خواهد یافت.

به گفته مصطفی کشتگر، اکنون نانوایی‌های دولتی از آرد یارانه‌ای به قیمت هرکیلوگرم ۶۶۰ تومان و نانوایی‌های نیمه یارانه‌ای از آرد یارانه‌ای به قیمت هرکیلوگرم ۹۰۰ تومان استفاده می‌کنند.
او با اشاره به کاهش تخلفات گران فروشی از زمان افزایش قیمت نان ادامه می‌دهد: ما با هر تخلف در هر زمان برخورد خواهیم کرد و تا زمانی که نرخ رسمی را مراجع ذی صلاح تغییر ندهند، نانوایان نیز با همان قیمت، پخت خواهند کرد.

قیمت آرد در بازار آزاد ۹ هزار تومان می‌شود

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی کارخانجات آرد استان‌های خراسان نیز با اشاره به اینکه قیمت اعلام شده گندم برای سال زراعی آینده از قیمت جهانی گندم نیز بیشتر است، به شهرآرا می‌گوید: اکنون گندم با قیمت تقریبی ۵۶۰۰ تومان به کارخانه‌ها می‌رسد که قیمت آرد تولیدشده از آن حدود ۶۸۰۰ تومان است، با افزایش قیمت گندم به ۷۵۰۰ تومان، قیمت هرکیلو آرد در بازار آزاد به ۹۰۰۰ تومان خواهد رسید.

حسن حسینی با اشاره به اینکه قیمت گندم از فروردین ۱۴۰۱ با آغاز فصل برداشت در مناطق جنوبی کشور تغییر خواهد کرد، می‌افزاید: دولت همیشه به آرد گندم یارانه داده است، اما این افزایش قیمت ۵۰ درصدی بر روی خیلی از محصولات آردبر مانند ماکارونی، کیک، کلوچه و بیسکویت حتما اثرگذار خواهد بود؛ چون این صنایع بخشی از نیاز خود را به صورت آزاد تهیه می‌کنند. حالا باید ببینیم اصلا دولت در سال آینده می‌خواهد چقدر یارانه به آرد گندم بدهد.

سهم یارانه کم می‌شود؟

آیا دولت برای آرد گندم در سال آینده یارانه خواهد داد؟ این سوالی بود که مدیرکل اداره غله وخدمات بازرگانی خراسان رضوی پاسخ آن را سخت می‌داند و به شهرآرا می‌گوید: من احتمال می‌دهم که سهم یارانه دولتی برای آرد گندم در سال آینده کم شود. حمید نوری می‌افزاید: هنوز نرخ تضمینی گندم اعلام نشده است و باید شورای اقتصاد آن را اعلام کند و فعلا فقط وزیر جهادکشاورزی این موضوع را مطرح کرده اند و تا مصوبه شورای اقتصاد نیاید، قیمت واقعی گندم اعلام نخواهد شد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها