أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۹۱۸۶۸
زمان انتشار: ۰۹:۲۹     ۱۸ شهريور ۱۴۰۰
بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار؛
گزارش تجمیعی مرکز آمار از تغییرات قیمت فروش محصولات کشاورزی در بهار 1400 نسبت به مدت مشابه سال قبل حاکی از آن است که امسال نیز در بخش خوراکی‌ با تورم بالا روبرو خواهیم بود.

شیب تورم اقلام خوراکی همچنان صعودی خواهد بود + اینفوگرافیکبه گزارش سرویس اقتصادی پایگاه 598، بخش خوراکی‌‌ همواره یکی از مهم‌ترین اقلام تعیین‌کننده در سبد خرید مردم بوده‌ است که نقش مهمی در نوسانات تورمی ایفا می‌کند، از آنجا که این اقلام بیشتر از طریق بخش کشاورزی تامین می‌شود، می‌توان نوسانات آن را بر اساس تغییرات قیمت محصولات کشاورزی پیش‌بینی کرد.

گزارش تجمیعی مرکز آمار از تغییرات قیمت فروش محصولات کشاورزی در بهار 1400 نسبت به مدت مشابه سال قبل حاکی از آن است که امسال نیز در بخش خوراکی‌ با تورم بالا روبرو خواهیم بود.

به طور نمونه قیمت فروش هر کیلوگرم گندم در بهار 1400 به طور متوسط در کل کشور 50447 ریال بوده است و نسبت به مدت مشابه سال 99 با افزایش قیمت 101.5 درصدی همراه است.

در بخش حبوبات، هر کیلوگرم عدس در بهار 1400 به طور متوسط در کل کشور با قیمت 238722 ریال به فروش رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل با افزایش 107.9 درصدی همراه بوده است. قیمت نخود نیز در بهار 1400 با قیمت کیلویی 122216 ریال به فروش رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 73.3 افزایش یافته است.

در بهار 1400 قیمت فروش گوجه فرنگی به طور متوسط 24419 ریال بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل معادل 76.5 درصد افزایش یافته است، همچنین قیمت خیار با افزایش 70.6 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به طور متوسط با قیمت 36661 ریال به ازای هر کیلوگرم به فروش رسیده است.

شیب تورم اقلام خوراکی همچنان صعودی خواهد بود

آمار نگران‌کننده دیگری که قاعدتا در سال جاری موجب افزایش چشمگیر تورم تولیدکننده در بخش دامداری‌ها خواهد شد، افزایش قیمت جو و علوفه است؛ قیمت فروش هر کیلوگرم جو در بهار 1400 به 57859 ریال رسیده و نسبت به مدت مشابه سال قبل با افزایش 186.9 درصدی همراه بوده است.

همچنین قیمت فروش هر کیلوگرم یونجه در بهار 1400 به 42578 ریال رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل به میزان 103.5 درصد افزایش قیمت داشته است، از سوی دیگر قیمت کاه در بهار امسال به طور متوسط در کل کشور 20821 گزارش شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل با افزایش 401.5 درصدی همراه بوده است.

از مجموع آمارهای مربوط به محصولات کشاورزی می‌توان دریافت که در سال جاری با افزایش قیمت بالای اقلام خوراکی مواجه خواهیم بود، از طرفی افزایش قیمت علوفه نیز به تشدید تورم در بخش محصولات لبنی و گوشت دامن خواهد زد.

این نکته را نیز باید در نظر داشت که این افزایش قیمت‌ها صرفا مربوط به محصولات کشاورزی است، در صورتی که بخواهیم پیش‌بینی منطقی‌تری نسبت تورمِ پیش‌رو داشته باشیم می‌بایست تورم حمل‌ونقل، تورم فرآوری محصول و تورم عرضه محصولات در خرده‌فروشی‌ها را نیز به این میزان اضافه کرد.

 

 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها