أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: فَـرَضَ اللّه‏ُ ... الصِّیـامَ اِبْتِلاءً لاِِخْلاصِ الْخَلْقِ؛ ... خداوند روزه را واجب کرد تا اخلاص خلق را بیازماید

      
کد خبر: ۴۹۲۳۳۶
زمان انتشار: ۱۱:۴۵     ۲۷ شهريور ۱۴۰۰
اهمیت پیمان شانگهای
با عضویت ایران در شانگ‌های، دیواری که زبان بلدهای دنیا در 8 سال گذشته به دور ایران کشیده بودند را رئیسی خراب کرد.
به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598، بلاخره پس از 16 سال و با تدبیر آیت الله رئیسی روز گذشته ایران به عضویت دائم سازمان همکاری های شانگهای در آمد. حالا جمهوری اسلامی ایران در کنار روسیه، چین و هند، ضلع چهارم "مربع قدرت شرق" را شکل می دهد.اکنون ایران وارد نظم نوینی در قرن ۲۱ شده است که از منظر اقتصادی و سیاسی، مربع قدرت شرق، اثرگذارترین بازیگر این نظم جدید است. عضویت دائم ایران در سازمان شانگهای رویداد مبارکی است و پیشرفت ایران در گرو چگونگی تعامل این دو رکن است؛ اقتصاد و سیاست. اهمیت این سازمان از این جهت است که : ۹ عضو دائم و ۳ عضو ناظر دارد و ۳۳٪ کل خشکی ها جهان، ۴۲٪ جمعیت دنیا و ۲۵ ٪تولید ناخالص ملی دنیا را در اختیار دارد و برای دانستن اهمیت استراتژیکی و ژئواستراتژیکی عضویت دائم ایران در پیمان شانگهای و ارزش این پیمان هم برای ما و هم برای اعضای دیگر کافیست به نقشه ذیل نگاهی بیندازید.
 
از واکسن تا شانگهای، قصه همان

9 کشور هم اکنون عضو اصلی این سازمان هستند که روی هم رفته بیش از 3 میلیارد و 275 میلیون نفر جمعیت دارند.

این یعنی حدود 42 درصد جمعیت جهان در این کشورها ساکن هستند. این در حالی است که اتحادیه اروپا که متشکل از 27 کشور است حدود 500 میلیون یعنی 6.4 درصد از جمعیت جهان را دارد.

با نگاهی به آمار میزان ذخایر نفت و گاز کشورهای جهان می بینیم که سهم 9 کشور عضو اوپک از ذخایر نفت جهان حدود 27.5 درصد است و این کشورها بیش از 52.5 درصد گاز جهان را هم در خود ذخیره دارند. اما نکته جالب تر این که سازمان همکاری شانگهای، تولید کنندگان و مصرف کنندگان را یک جا در خود جای داده است.

بدین ترتیب که کشورهای روسیه ، ایران ، قزاقستان و ازبکستان به عنوان عرضه کنندگان انرژی و کشورهای چین، تاجیکستان ، قرقیزستان ، پاکستان و هند به عنوان مصرف کنندگان انرژی هستند که می توانند نقش تکمیل کننده ای را در بخش انرژی برای هم داشته باشند.

از واکسن تا شانگهای، قصه همان
 
 گفتنی است ایران در سال ۲۰۱۷ هم، درخواست عضویت در این سازمان را داد اما این درخواست رد شده بود. در آن زمان هم برجام امضا شده بود و به مانند امروز ایران کماکان عضو FATF نشده بود، اما دولت غربگرای روحانی و نمایندگان اصلاح طلب مجلس ضعف و کمکاری دولت را به FATF و تحریم گره زده و تمام مسائل حل نشده را به ین موارد گره می زدند. برا مثال فلاحت پیشه نماینده سابق مجلس در اظهار نظری در خصوص اجلاس شانگهای گفته بود: کشورهای عضو شانگهای حاضر نیستند خود را درگیر مسایل ایران ازجمله در بحث برجام و FATF کنند و ایران برای پیوستن به این سازمان باید تنش زدایی در روابط خارجی را پیش بگیرد!
 
از واکسن تا شانگهای، قصه همان
 
فلاحت‌پیشه: به دلیل چالش در برجام و FATF، ایران شانسی برای عضویت در شانگهای ندارد!
روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد ۱۴۰۰/۶/۲۴: تحریم، مانع پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای 
روزنامه تعادل ۱۴۰۰/۶/۲۵: عضویت ایران در شانگهای در گروی حل مشکل تحریم‌ها و FATF
 
از واکسن تا شانگهای، قصه همان
 
اما پیوستن به سازمان همکاری شانگهای و بی ارتباطی آن به FATF باز هم ثابت کرد: «تحلیل های فلج کننده خطرناک تر از تحریم های فلج کننده‌ست》.
 
در همین خصوص یک کاربر توئیتر نوشت: ظریف از ابتدای دولت روحانی بنای برتقابل با شرق گذاشت و رسما چین، هند و روسیه را کنار زد؛ منطقه را هم به بهانه‌ی اینکه حوزه نیرو قدس است، رها کرد! حالا با روی کار آمدن دولت رییسی هم تقرییا مساله واکسن حل شد و هم وارد سازمان شانگهای شدیم! انشالله از دوره‌ی"مانمی‌توانیم"عبور کردیم!
 
و کاربر دیگری نوشت: و باردیگر روسیاه شدند آنان که پیوستن به جمع اعضای اصلی #شانگهای را منوط به پذیرش لوایح FATF میکردند. نمیدانم طومارِ بلاهتِ دولتی‌هایِ سابق، چند برگ به صفحاتِ کتابِ قطورِ تاریخ خواهد افزود، اما نیک میدانم خوانندگانِ آن حسِ خوبی نسبت به عدلیّه وقت نخواهند داشت !
 
یک کاربر توئیتر هم در واکنش به توئیت حسام الدین آشنا (مشاور رئیس جمهور در دولت قبل) نوشت:
قصه واکسن که خودتحریمی و قصه شانگهای هم غربگرایی‌ست. از ترس اینکه مبادا غرب ناراحت شود گاهاً دعوت چین و روسیه را هم رد می‌کردند و امروز طلب‌کار هم شده اند!
 
 
از واکسن تا شانگهای، قصه همان
 
سیدنظام الدین موسوی نماینده مجلس در توئیتر خود نوشت:
بله! دقیقاً از واکسن تا شانگهای، قصه همان قصه است: ابتکار به جای انفعال، پیام عزت به جای پالس ذلت، پیگیری به جای بهانه گیری، میشود و میتوانیم به جای نمیشود و نمیتوانیم، ایستادن در گرمای ۵۰درجه به جاب خوابیدن در خُنکای ۱۸ درجه و...
 
و کاربر دیگری نوشت: نتوانستن های روحانی کار دولت قبل (احمدی نژاد) بود و توانستن های رئیسی کار دولت قبل یعنی روحانی!!!!
 
و کاربری هم به طنز نوشت: هشت سال، هِی شنیدیم مقصرِ عدم موفقیتشون، دولت هشت سال قبلیشه... حالا هشت سال آینده هی باید بشنویم این توفیقات هشت سال آینده مُسَبِبِش دولت هشت ساله هشتکی شونه! عجب هشت تو هشتی شد...
 
از واکسن تا شانگهای، قصه همانسازمان همکاری‌های شانگهای، سازمانی میان‌دولتی است که برای همکاری‌های چندجانبه امنیتی، اقتصادی و فرهنگی تشکیل شده‌است. این سازمان در سال ۱۹۹۶ توسط رهبران چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان با هدف برقرار کردن موازنه در برابر نفوذ آمریکا و ناتو در منطقه، پایه‌گذاری شد. اندکی بعد، ازبکستان هم به این سازمان پیوست و این سازمان رسما به "سازمان همکاری شانگهای" تغییر نام داد نقش اصلی و تعیین‌کننده را، در سازمان شانگهای، دو کشور چین و روسیه تشکیل می‌دهند.
 
علاوه بر اعضای اصلی، ابتدا مغولستان در سال ۲۰۰۴ و یک سال بعد ایران، پاکستان، هند و افغانستان در سال ۲۰۰۵ و پس از آن بلاروس به عنوان عضو ناظر به سازمان ملحق شدند.
 
در تاریخ ۱۰ ژوئیه ۲۰۱۵ این سازمان با عضویت هندوستان و پاکستان موافقت نمود و این دو کشور در کوتاه‌تر از دو سال همه شرایط برای عضویت کامل این سازمان را اجرا کردند و عضویت این دو کشور در سازمان همکاری شانگهای در اجلاس رهبران کشورهای عضو این سازمان که طی در ژوئیه ۲۰۱۷ در آستانه، پایتخت قزاقستان، برگزار شد، به تصویب رسید.
 
ایران در تاریخ ۱۷ سپتامبر ۲۰۲۱ رسما به عضویت این سازمان درآمد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها