يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۹۲۵۱۳
زمان انتشار: ۱۵:۱۹     ۲۸ شهريور ۱۴۰۰
هواداران رئیس‌جمهور سابق آمریکا که در حمایت از بازداشت‌شدگان حمله مرگبار ششم ژانویه ۲۰۲۱ به کنگره، مقابل این ساختمان تجمع کرده بودند، با مخالفان چپ‌گرا درگیر شدند.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از خبرگزاری دانشجو، برخلاف انتظار نیرو‌های امنیتی و رسانه‌های آمریکا، تنها بین صد تا دویست طرفدار «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا در تجمع مقابل ساختمان کنگره این کشور حاضر شدند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، با وجود پراکنده بودن این تجمع و حضور سنگین نیرو‌های امنیتی در برابر ساختمان کنگره، درگیری‌هایی بین هواداران ترامپ و مخالفان او رخ داد.

در این تجمع، از یک سو هواداران ترامپ و از یک سو مخالفان چپ‌گرای رئیس جمهور سابق آمریکا شعار‌هایی علیه یکدیگر سر داده و در نهایت با هم درگیر شدند.

این درگیری با دخالت مأموران پلیس خاتمه یافت و چهار نفر نیز بازداشت شدند. فردی مجهز به سلاح گرم در میان بازداشت‌شدگان بود، اما پلیس پایتخت آمریکا اعلام کرد هنوز مشخص نیست که این فرد به کدام دسته تعلق دارد.

طرفداران ترامپ، یکی پس از دیگری با در دست گرفتن بلندگو، علیه بازداشت شرکت‌کنندگان در حادثه حمله به ساختمان کنگره در ششم ژانویه سال جاری میلادی شعار سر داده و آن‌ها را «زندانی سیاسی» توصیف کردند و آزادی آن‌ها را خواستار شدند.

برگزارکنندگان این تجمع که «عدالت برای ۶ ژانویه» نام‌گذاری شده بود، پیش‌تر خواستار برگزاری مسالمت‌آمیز آن شده بودند. با این حال رئیس پلیس کنگره روز جمعه اعلام کرد، تهدید به خشونت و برنامه‌ریزی برای هدف قرار دادن برخی نمایندگان کنگره در میان برخی هواداران ترامپ صورت گرفته بود.

پیش از شروع این تجمع که به گفته برگزار کنندگان قرار بود حدود هفتصد نفر شرکت کنند، صد‌ها مأمور پلیس و شمار بالایی از خبرنگاران در برابر ساختمان کنگره مستقر شده بودند. همچنین حصار‌هایی به ارتفاع دو و نیم متر دور تا دور این ساختمان کشیده شده بود و نیرو‌های گارد ملی نیز در حالت آماده‌باش برای مداخله بودند.

«نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، روز جمعه، یک روز پیش از برگزاری این تجمع در مصاحبه‌ای از جمهوری‌خواهان درخواست کرد حزب خود را از افراط‌گرایان پس بگیرند.

پلوسی در این مصاحبه بار دیگر درخصوص حمله به ساختمان کنگره در تاریخ ششم ژانویه تأکید کرد: «این شورشی بود که به تحریک رئیس جمهور ایالات متحده انجام گرفت».

ترامپ پس از شکست در برابر رقیب خود در انتخابات سال گذشته آمریکا، ادعای وقوع تقلب گسترده را مطرح کرد و شکایات متعددی را در دادگاه‌های ایالات مختلف مطرح کرد که تقریباً هیچ کدام به نتیجه نرسید.

ششم ژانویه (۱۷ دی) کنگره آمریکا در حال شمارش آرای مجمع گزینندگان (الکترال کالج) برای تایید نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری سوم نوامبر بود که بعد از اعتراض چند قانونگذار آمریکایی به نتیجه رأی‌گیری در ایالت آریزونا، ترامپ از هوادارانش خواست تظاهرات به اصطلاح مسالمت‌آمیز برگزار کنند.

حامیان ترامپ، اما در جمعیت بسیار گسترده به کنگره حمله کرده و بعد از درگیر شدن با نیرو‌های امنیتی، راه خود را به درون ساختمان و اتاق‌های مختلف آن باز کردند. در جریان این حمله، پنج نفر از جمله یک نیروی پلیس کشته شدند.

حمله هواداران ترامپ به ساختمان کنگره آمریکا استیضاح دوم او در کنگره را رقم زد. با این حال محاکمه ترامپ در مجلس سنای آمریکا با مخالفت جمهوری‌خواهان مواجه شد و شکست خورد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها