يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۹۲۵۹۱
زمان انتشار: ۱۰:۰۷     ۳۱ شهريور ۱۴۰۰
چرا فوق العاده‌ی خاص به دست پرستار نمی‌رسد؟
تبدیل وضعیت پرستاران شرکتی و ۸۹ روزه و همچنین مساله فوق العاده ویژه، از مسائلی است که همچنان حل نشده باقی مانده است.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، با گذشت دو سال از پاندمی کرونا، یکی از مواردی که نسبتا ثابت مانده و فکری برای مرتفع شدن آن نشده، مشکلات جامعه پرستاری است و مسئولان امر تاکنون فکری برای پیگیری این افراد نکرده اند و جامعه پرستاران با  چالش های گوناگون اقتصادی معیشتی، دست و پنجه نرم می کنند. 

از اصلی‌ترین مشکلات پرستاران می‌توان به بحث فوق العاده خاص و تبدیل وضعیت پرستاران شرکتی، طرحی و ۸۹ روز اشاره کرد. به این معنی که پرستاران در یک محیط با یک میزان کار و با سختی‌های فراوان، ساعت‌های کاری طولانی، کم خوابی، خستگی و فشار کاری وظیفه خود را انجام می‌دهند، اما به دلیل رسمی نبودن استخدامشان از مزایای مشابه برخوردار نیستند و اختلاف زیادی در دریافت حقوقشان نسبت به سایر همکارانشان که استخدام رسمی هستند، دارند.

سالهاست در دولت‌های مختلف این مسئله‌ها مورد بررسی و برنامه ریزی قرار می‌گیرد، اما حل آن صرفاً در حد حرف و طرح مسئله باقی می‌ماند و راهکارها عملیاتی نمی‌شود، اما مسئولان سازمان نظام پرستاری امیدوارند در دولت جدید با برنامه‌ریزی‌های انجام شده این مشکلات مرتفع شود و پرستاران به حق خود برسند.

مسئولان سازمان نظام پرستاری کشور معتقدند، تمدید طرح ها ناعدالتی و ناحقی آشکاری در حق پرستاران است و باعث دلسردی و بی انگیزگی مفرط آنها می شود. این در حالی است که در حال حاضر اهمیت نقش پرستاران در پاندمی کرونا بر هیچکس پوشیده نیست.

همچنین با توجه به غیرقانونی بودن این تمدید طرح ها و سالها بی تفاوتی نسبت به رفع این موانع، تمام مسئولان نظام پرستاری از دولت جدید توقع همکاری و همراهی با پرستاران در راستای احقاق حقوقشان را دارند.

به کارگیری پرستار 89 روزه خلاف قانون است

نادری عضو شورای عالی نظام پرستاری اظهار کرد: در نشستی که چند روز پیش بین مسئولان سازمان نظام پرستاری با کمیسیون بهداشت و درمان مجلس برگزار شد، موضوع مورد بحث پیرامون مسائل و مشکلات گروه‌های پرستاری بود و یکی از مهمترین این مسائل که سازمان روی آن تاکید ویژه داشت، بحث تعیین تکلیف نیرو‌های شرکتی و ۸۹ روزه بود.

او افزود: مطابق قانون به کارگیری نیرو‌های تخصصی مثل پرستاران و سایر نیرو‌های پیراپزشک تحت عنوان نیرو‌های شرکتی و ۸۹ روزه خلاف قانون بوده است و این به کارگیری‌ها صرفا برای نیرو‌های خدماتی و غیرمتخصص است.

نادری گفت: اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز بر این نکته تاکید داشتند و خواستار رفع این مشکل بودند. طبق اظهار نظر سازمان نظام پرستاری از ۵۳ هزار مجوز استخدامی که در سال ۹۹ برای جذب گروه‌های پرستاری و سایر پیراپزشکان به وجود آمد، تنها ۲۱ هزار نفر مجوز محقق شد و با توجه با اینکه حدود ۵۰ هزار نفر از پرستاران به صورت نیرو‌های شرکتی مشغول به کار هستند، اگر از آن مجوز‌ها استفاده می شد، تعداد زیادی از این پرستاران تبدیل وضعیت می شدند.

او ادامه داد: در حال حاضر در بیمارستان‌های ما همزمان پرستارانی هستند که گروهی شرکتی، گروهی ۸۹ روزه، عده‌ای قراردادی و تبصره‌ای و گروهی پیمانی و رسمی مشغول به فعالیت هستند که همه این‌ها با شرح وظایف مشترک، یک کار را انجام می‌دهند، اما در زمان دریافت حقوق و مزایا بسیار با هم متفاوت هستند و این یک تبعیض و ظلم آشکار در حق افرادی است که به این شکل به کار گرفته شده اند.

این عضو شورای عالی نظام پرستاری گفت: دولت و مسئولان به ویژه بخش بهداشت و درمان، در راستای احقاق حقوق و رفع مشکلات افرادی که طی این دوسال کرونا تمام تلاش خودشان را برای صیانت از حریم سلامت جامعه به کار گرفتند، قدم بردارند.

نادری بیان کرد: در همین رابطه نامه‌ای هم تنظیم شده که طی این هفته تقدیم رئیس مجلس می‌شود تا برای حل مشکلات پرستارانی که به صورت ۸۹ روزه و شرکتی مشغول کار هستند، اقدامی صورت بگیرد. با توجه به اختیارات مجلس و مجوز‌هایی که قبلا صادر شده است، بسیاری از پرستاران شرکتی در آزمون‌های استخدامی شرکت کردند و پذیرفته شدند، اما بروکراسی غیرمعقولی که متاسفانه در کشور ما حاکم است باعث شده که تا کنون این همکاران نتوانند از حقوق خود استفاده کنند و تغییر وضعیت داده شوند تا دیگر نگران امنیت شغلی شان نباشند.

پرداخت فوق العاده خاص مدنظر قرار گیرد

نادری ادامه داد: یکی دیگر از درخواست‌های سازمان نظام پرستاری که در این نشست مطرح شد، بحث فوق العاده خاص بود که برای تمام پرستاران، غیرپرستاران و پیراپزشکان در بیمارستان‌های دولتی و غیردولتی است.

او افزود: مساله فوق العاده خاص منشا قانونی دارد و در حال حاضر برای بعضی نهاد‌ها و دستگاه‌های دیگر کشور اجرایی شده و درخواست ما این است که هرچه سریعتر به عنوان حق مسلم مدافعان سلامت جامعه، اجرایی شود و موانعی که باعث عدم اجرایی شدنش می‌شود برطرف شود.

او گفت: اجرای این طرح برای دولت بار مالی دارد، اما با توجه به این نکته که این دولت توانسته با همین شرایط مالی این قانون را برای سایر گروه‌ها اجرایی کند، این توقع به حق وجود دارد که برای کسانی که امروز جانشان را کف دستشان گذاشتند و برای رفع مشکلات جدی نظام سلامت جامعه در خط مقدم هستند، مورد توجه قرار بگیرد.

رحیمی عضو شورای عالی نظام پرستاری در مورد آخرین وضعیت فوق العاده خاص و استخدام رسمی پرستاران  اظهار کرد: در آخرین جلسه ستاد ملی کرونا که با حضور رئیس جمهور قبلی برگزار شد، بسته پیشنهادی از سوی سازمان برنامه و بودجه به پیشنهاد وزارت بهداشت و سازمان نظام پرستاری مطرح شد که در این بسته مواردی مانند تعیین تکلیف فوق العاده خاص و تبدیل وضعیت پرستاران ۸۹ روزه شرکتی و موارد دیگر مطرح شده بود و قرار شد که ستاد ملی مقابله با کرونا این بسته را مصوب کند، زیرا اگر ستاد مسئله را مصوب کند حکم تصویب هیئت دولت و قابلیت اجرایی دارد.

رحیمی گفت: متاسفانه در آن جلسه بسته پیشنهادی مصوب نشد و در حال حاضر در دبیرخانه ستاد ملی کرونا به صورت مسکوت قرار دارد و تاکنون اظهارنظری اتفاق نیفتاده است. جلسه اخیر نیز که با حضور مسئولان سازمان نظام پرستاری، وزارت بهداشت و کمیسیون بهداشت مجلس برگزار شد تصمیم بر این شد که کارگروه مشترکی از اعضای مجلس و سازمان نظام پرستاری و وزارت بهداشت تشکیل شود و در یک بازه زمانی یک ماهه روی این موضوعات بحث شود و کار کارشناسی صورت بگیرد و نتیجه به مجلس ابلاغ شود تا بتوان به یک جمع بندی نهایی رسید.

او ادامه داد: همچنین طی جلسه‌ای که هفته گذشته با اسماعیلی رئیس دفتر رئیس‌جمهور برگزار شد، مشکلات پرستاران مطرح شد و ایشان قول مساعد برای عملی شدن طرح‌ها را به ما دادند. با توجه به نزدیک شدن به روز پرستار در آذر ماه درخواست جامعه پرستاری به نتیجه رسیدن مسئله فوق العاده خاص و تبدیل وضعیت نیرو‌های ۸۹ روزه شرکتی و طرحی و مسئله تعرفه‌گذاری خدمات پرستاران است که به تصویب هیئت دولت نیز رسیده و انتظار داریم که این مسئله هم اجرایی شود تا تقدیری از خدمات جامعه پرستاری باشد.

رحیمی در مورد استاندارد نیروی پرستاری اظهار کرد: استاندارد نیروی پرستاری به تخت و جمعیت در دنیا به چند روش حساب می شود گاهی تعداد پرستار را به نسبت تخت و نگاهی به نسبت جمعیت می‌سنجد این عدد در کشور‌های پیشرفته بسیار بالاست و نرم جهانی این است که هر تخت بیمارستانی ۴ پرستار دارد، اما در کشور ما در جلسه مشترکی که بین معاونت پرستاری و سازمان نظام پرستاری و مجلس شورای اسلامی و کمیسیون بهداشت و درمان برگزار شده بود عددی در مورد تعداد پرستار اعلام شد طبق این اعلام در کشور به ازای هر تخت دو و نیم پرستار وجود دارد.

او اظهار کرد: توقع ما این است که به صورت یک کار کارشناسی شده سازمان نظام پرستاری با مشارکت وزارت بهداشت و مجلس و فضای مختلف بازنگری بین استاندارد داشته باشند و به صورت یک قانون و مصوب مجلس در بیاورند تا مشخص شود دقیقاً در حال حاضر این عدد چند است و برای افزایش و رسیدن به ال جهانی برنامه‌ریزی‌های صورت بگیرد.

عضو شورای عالی نظام پرستاری بیان کرد: مسئله استخدام پرستاران نباید به گونه‌ای باشد که مدام جلساتی برگزار شود و طی این جلسات فقط اعداد و ارقام ایراد شود که چند نفر پرستار نیاز است و باید چند پرستار استخدام شوند و اگر آزمونی برگزار شد مثل شرایط کنونی پذیرفته شدگان در بلاتکلیفی بمانند. باید به یک استاندارد برسیم و متوجه شویم هر سال به چند پرستار نیاز داریم تا در یک برنامه پنج ساله ده ساله به حداقل ۵۰ درصد استاندارد‌های لازم دست پیدا کنیم و در صورت نیاز روش‌هایی برای جذب مطرح شود و حتی فکری به حال پرستاران بیکار نیز شود.

به گفته مسئولان سازمان نظام پرستاری، مهمترین درخواست پرستاران از دولت رسیدگی به قوانین بر زمین مانده پرستاری است. قوانینی که سال‌ها است تصویب شده، اما در پیچ و خم‌های اداری مغفول مانده است. از این مصوبات بر زمین مانده می‌توان مصوبه تبدیل وضعیت نیرو‌های شرکتی، قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری و پرداخت فوق العاده خاص پرستاران اشاره کرد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها