أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۴۹۲۶۹۶
زمان انتشار: ۱۹:۵۲     ۳۱ شهريور ۱۴۰۰
سخنگوی وزارت خارجه چین با انتقاد از رفتار دوگانه آمریکا و انگلیس در سوءاستفاده از مسائل اتمی برای منافع ژئوپلتیکی خود، گفت پکن با حیله‌گری و سیاست‌های مبتنی بر فشار حداکثری آمریکا مخالف است.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از فارس، ماجراهای معاهده امنیتی-نظامی جنجالی آمریکا، انگلیس و استرالیا در حوزه هند و اقیانوس آرام با هدف تولید زیردریایی اتمی، همچنان ادامه دارد و دولت چین بار دیگر از این توافق انتقاد کرد.

«ژائو لی‌جیان» سخنگوی وزارت خارجه چین امروز (چهارشنبه) گفت: «معاهده همکاری استرالیا، انگلیس و آمریکا روی زیردریایی‌های اتمی، عواقب بسیار جدی روی اشاعه اتمی دارد».

به نوشته وبگاه «چاینا دیلی» ژائو در این‌باره توضیح داد: «این توافق بار دیگر اثبات کرد که آمریکا و انگلیس استانداردهای دوگانه‌ای را اتخاذ می‌کنند تا از همکاری‌های اتمی به‌عنوان ابزاری برای منافع ژئوپلتیکی خود استفاده کنند».

وی درباره تبلیغات منفی واشنگتن علیه پکن در عرصه جهانی نیز تصریح کرد: «چین مخالف حیله‌گری‌های آمریکا در قبل یا بعد از گفت‌وگوهای دوجانبه است؛ [حیله‌گری‌هایی] که شامل اتهام‌زنی و تهدید چین به تحریم است».

چاینا دیلی در خبر دیگری به نقل از سخنگوی وزارت خارجه چین نوشت: «[پکن] تلاش‌های آمریکا برای کسب موضع قدرت از طریق فشار حداکثری و اتخاذ رویکردی تحقیرآمیز در قبال چین را رد می‌کند».

هفته قبل بود که سران کشورهای آمریکا، ‌ انگلیس و استرالیا توافقنامه همکاری در حوزه‌های دیپلماتیک، امنیتی و نظامی در سراسر منطقه هند و اقیانوس آرام اعلام کردند.

«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در این مراسم، گفت:‌ «مشارکت دفاعی با بریتانیا و استرالیا، سرمایه‌گذاری در اتحادها و نوسازی آنها برای مقابله با تهدیدها است و به حفظ توانایی‌های نظامی کمک می‌کند».

«بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس نیز این توافق به عنوان «یکی از پیچیده‌ترین و فنی‌ترین پروژه‌های جهان» یاد کرده و گفت:‌ «هدف این توافق برای همکاری جهت حفظ ثبات و امنیت در هند و اقیانوس آرام است».

برخی رسانه‌ها و تحلیلگران، هدف اصلی و پنهان از تشکیل این معاهده را تقابل با نفوذ روزافزون چین در شرق آسیا و دیگر مناطق جهان دانسته و تحلیل می‌کنند که این اقدام ممکن است واکنش پکن و کشورهای متحدش را در پی داشته باشد.

همان زمان، «لی پِنگیو» سخنگوی سفارتخانه چین در واشنگتن اینگونه واکنش نشان داد: «[آن سه کشور] نباید بلوک‌های انحصاری با هدف ضربه‌زدن به منافع طرف سوم، برای خود ایجاد کنند. به‌صورت خاص، آنها باید ذهنیت جنگ و تعصب ایدئولوژیک را از خود پاک کنند».

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها