يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۹۲۸۴۶
زمان انتشار: ۱۰:۲۶     ۰۲ مهر ۱۴۰۰
محققان در پژوهش اخیر خود دریافتند، داروی فشار خون بالا می‌تواند برای مقابله با یک نوع رایج زوال عقل استفاده شود.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از دیلی‌میل، محققان در پژوهش اخیر خود دریافتند، داروی فشار خون بالا می‌تواند برای مقابله با یک نوع رایج زوال عقل استفاده شود.

پیش از این محققان اعلام کرده بودند که یک داروی فشار خون می تواند در بهبود وضعیت بیماران مبتلا به زوال عقل مؤثر عمل کند. آنها به تازگی دریافتند که یک داروی دیگر به نام «آملودیپین» هم که برای کاهش فشار خون مورد استفاده قرار می گیرد می‌تواند همین اثر را داشته باشد. 

دانشمندان معتقدند که آملودیپین حتی ممکن است در ابتدا جلوی پیشرفت زوال عقل عروقی را بگیرد؛ زوال عقل عروقی به دلیل کاهش جریان خون در مغز ایجاد می‌شود که به طور معمول در اثر تنگ شدن عروق یا سکته مغزی ایجاد می‌شود.

محققان دانشگاه منچستر تأثیر  داروی فشار خون را روی موش‌هایی با فشار خون بالا و آسیب عروق خونی آزمایش کردند؛ نتایج نشان داد مصرف داروی فشار خو  در موش‌ها منجر به اتساع عروق شده و مواد مغذی بیشتری به مغز آنها وارد می‌شود.

دارو فشارخون بالا که با نام «Istin» و «Amlostin» شناخته می‌شود، همچنین سطح پروتئینی در پوشش سلول‌ها را افزایش می ‌هد که  منجر به افزایش جریان خون به مغز می‌شود.

در حال حاضر درمانی برای زوال عقل عروقی وجود ندارد و  محققان تأکید می‌کنند اگر این مطالعات موفقیت آمیز باشد، این دارو می‌تواند به بیماران امید بدهد که از پیشرفت این بیماری تغییر دهنده زندگی جلوگیری کنند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها