يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۹۲۹۷۵
زمان انتشار: ۱۳:۲۸     ۰۴ مهر ۱۴۰۰
کارشناس مسائل آفریقا گفت: پذیرش و خرید محصولات صادراتی ما قابلیت‌های دیگری از قاره آفریقا است. برخی از کالاهای ما امکان صادرات دارند، می‌توانند بازار بسیار خوبی در کشورهای آفریقایی داشته باشند.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از میزان، جعفر قنادباشی، با اشاره به لزوم توجه به ظرفیت‌های مغفول مانده در قاره آفریقا، اظهار داشت: دولت سیزدهم بنا دارد که از ظرفیت‌هایی که در سیاست خارجی جهان وجود دارد بهره‌برداری کند. ما در دوران گذشته از قابلیت‌ها و ظرفیت‌هایی که در مجموعه کشورهای جهان وجود دارد غافل ماندیم. ما می‌توانیم بسیاری از نیازمندی‌های خود را از طریق روابط با کشورهای آفریقایی تامین کنیم.

این کارشناس مسائل آفریقای اضافه کرد: آفریقا یک سوم کشورهای جهان را شامل می‌شود و کشورهایی هستند که همه معدن‌خیز بوده و بعضی از محصولات معدنی را دارا هستند که در دیگر نقاط جهان وجود ندارد و منحصر به آفریقا است. همچنین برخی از محصولات کشاورزی که ما به آن‌ها نیازمندیم مثل کاکائو، نارگیل، موز، برخی از اقلام چای و برخی از انواع چوب‌هایی که بسیار مرغوب هستند را دارند.

وی تصریح کرد: کشورهای غیر متعهد (کشورهای عضو جنبش عدم تعهد) که نیمی از آن‌ها آفریقایی هستند یا خود آفریقا فقط محدود به ظرفیت‌های کشاورزی نمی‌شوند و امکانات بندری را دارند و کشتیرانی ما می‌تواند از آن استفاده کند. همچنین استفاده از سرمایه‌گذاری در برای کشاورزی و بهره‌برداری مشترک از محصولات کشاورزی، تولید گوشت و تولید کنسرو ماهی و انواع آبزیانی که استفاده غذایی دارد در آفریقا وجود دارد.

قنادباشی اضافه کرد: در اطراف آفریقا دو اقیانوس وجود دارد که ما می‌توانیم در همکاری بخش خصوصی با کشورهای آفریقایی بسیاری از نیازهای خود را تامین کنیم. همچنین بسیاری از کشورهایی که در میان ۵۴ کشور آفریقایی قابلیت‌های کشاورزی برای چهار فصل را دارند و می‌توانند مراتع بدون زحمتی را برای ما فراهم کنند.

این کارشناس مسائل آفریقا تصریح کرد: پذیرش و خرید محصولات صادراتی ما قابلیت‌های دیگری از قاره آفریقا است. برخی از کالاهای صنعتی و تولیدی ما امکان صادرات دارند، می‌توانند بازار بسیار خوبی در کشورهای آفریقایی داشته باشند.

وی با بیان اینکه بین ۵۴ کشور آفریقایی بسیاری از آن‌ها کشورهای غنی و ثروتمندی هستند، گفت: کشورهایی مثل الجزایر، گابن، نیجریه و لیبی کشورهای نفت‌خیزی هستند و غیر از آن کشور آفریقای جنوبی معدن‌های طلا و الماس زیادی دارد و در واقع این کشورها قدرت خرید از ایران را دارند؛ لذا ما اگر بخواهیم روی صادرات کار کنیم، می‌توانیم از این کشورها استفاده کنیم؛ لذا اگر ما یک دیپلماسی موفق متناسب با نیازهای خودمان اجرا کنیم و بخش دیپلماسی اقتصادی را فعال کنیم، به خودمان را به طور ساده، ارزان و درست از آفریقا تامین کنیم.

قنادباشی با تاکید بر اینکه در آفریقا امتیازات زیادی وجود دارد، اضافه کرد: با کشورهای اسلامی و کشورهای غیر متعهد دوستی داریم و آن‌ها ما را کشوری غیراستعماری می‌دانند؛ لذا قاره آفریقا با توجه به نگاه خوبی به ما دارد می‌تواند در رقابت‌های فشرده بر سر آفریقا برای ما امتیازاتی داشته باشد تا بتوانیم برای رفع نیازهای خودمان از آن بهره‌برداری کنیم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها