أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۴۹۲۹۷۷
زمان انتشار: ۱۳:۳۱     ۰۴ مهر ۱۴۰۰
رئیس کمیسیون حمایت از تولید ملی مجلس:
رئیس کمیسیون حمایت از تولید ملی مجلس شورای اسلامی گفت: عضویت ایران در شانگهای به مثابه سدی است که تحریم‌ها علیه ایران را کاهش داده و اثرگذاری ایران در منطقه و جهان را افزایش می‌دهد.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از مهر، سید شمس‌الدین حسینی رئیس کمیسیون حمایت از تولید ملی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه لایحه بودجه ۱۴۰۰ کسری پنهان داشت، گفت: منابع و اعتبارات بسیاری از احکام بودجه در جداول پیش بینی نشده بود. به عنوان مثال منابع مالی همسان سازی حقوق بازنشستگان در بودجه پیش بینی نشده بود که مجلس ارقام این احکام را به بودجه اضافه کرد و به این ترتیب بودجه شفاف شد.

وی تاکید کرد: نباید در برآورد کسری بودجه دچار بیش برآوردی شویم زیرا دست به اقداماتی خواهیم زد که سبب پایدار شدن کسری بودجه و ایجاد کسری بودجه ساختاری در سال‌های آینده می‌شود.

دولت دوازدهم اهتمام لازم برای فروش اموال و سهام نداشت

رئیس کمیسیون حمایت از تولید ملی مجلس با تاکید بر لزوم مدیریت منابع و مصارف بودجه، اظهار داشت: دولت دوازدهم در حوزه منابع در ۴ ماهه اول سال اهتمام لازم برای فروش اموال و سهام نداشت. اگر این رویه در دولت سیزدهم ادامه یابد منجر به کسری بودجه مزمن خواهد شد. دولت باید سازوکارهای لازم برای فروش اموال و سهام خود را تدوین کند.

حسینی تصریح کرد: کل حجم واگذاری اموال دولت در ۴ ماه ابتدای ۱۴۰۰ حدود ۳۶۰ هزار میلیارد تومان است، این حجم از واگذاری اموال دولت قابل قبول نیست.

وی افزود: علاوه بر این دولت طی ۴ ماه گذشته تنها ۲۰۰ هزار میلیارد تومان از سهام خود را واگذار کرده که با عملکرد سال گذشته دولت تناسب ندارد. در حال حاضر بازار سرمایه نسبت به سال گذشته قابل اعتمادتر است لذا باید برای تأمین منابع دولت از محل فروش سهام و اموال اهتمام بیشتری به کار گرفته شود.

نماینده تنکابن در مجلس در خصوص درآمدهای مالیاتی، گفت: درآمدهای مالیاتی دولت به طور نسبی محقق شده اما درآمدهای گمرکی به دلیل تخطی دولت از اجرای قانون و عدم اصلاح نرخ ارز برای کالاهای غیراساسی محقق نشده است.

تخلف دولت تدبیر در اخذ عوارض گمرکی / دستگاه‌های نظارتی ورود کنند

حسینی در توضیح این مطلب افزود: دولت سابق کالاهای غیر اساسی را با ارز آزاد وارد کرد اما تعرفه گمرکی آن را با ارز ۴۲۰۰ تومانی محاسبه کرد. باید مسئولان وقت نسبت به این تخلف پاسخگو باشند و دستگاه‌های نظارتی برای بررسی این موضوع ورود کنند.

وی تصریح کرد: آئین نامه اجرایی بودجه برای تحقق درآمدهای مالیاتی از محل خانه‌های خالی و خودروهای لوکس تدوین نشده است، از این رو تحقق درآمدهای مالیاتی از این محل با مشکلات جدی مواجه است.

پافشاری بر ارز جهانگیری عامل تشدید کسری بودجه

نماینده تنکابن در مجلس گفت: دولت همچنان روی ارز ۴۲۰۰ تومانی پافشاری دارد. لذا عدم اصلاح نرخ ارز یکی از عوامل تشدید کسری بودجه است.

حسینی با بیان اینکه دنیا در حال خروج از شرایط کرونایی است، گفت: این امر موجب فعال شدن بخش خدمات خواهد شد که پایه‌های درآمد مالیاتی و گمرکی دولت را افزایش می‌دهد.

وی در خصوص مدیریت مصارف بودجه، افزود: در بخش مصارف احیای روش‌های مشارکت عمومی- خصوصی به دولت امکان می‌دهد فعالیت‌های عمرانی خود را با بار مالی کمتر افزایش دهد. دولت در تأمین و ارائه خدمات باید به سمت واگذاری‌ها و مشارکت برود.

رئیس کمیسیون حمایت از تولید ملی مجلس اظهار داشت: علاوه بر این دولت برای اجرای برخی پروژه‌های عمرانی می‌تواند از طریق تهاتر اموال خود تأمین اعتبار نماید.

حسینی در بخش دیگری از این گفتگو در خصوص پیوستن ایران به پیمان شانگهای، تاکید کرد: این پیمان در راستای همگرایی اقتصادی و سیاسی بین کشورهای آسیایی ایجاد شد. در خلال این هم‌گرایی فرصت‌هایی ایجاد می‌شود تا کشورها تلاش کنند تجارت خود را با کشورهای درون سازمان افزایش دهند.

وی افزود: حضور چین، روسیه و همسایگان ایران در شانگهای این فرصت را ایجاد می‌کند تا حجم صادرات به کشورهای عضو افزایش یابد و جایگاه ایران در منطقه و جهان اعتلا یابد.

نماینده تنکابن در مجلس گفت: عضویت ایران در شانگهای به مثابه سدی است که تحریم‌ها علیه ایران را کاهش داده و اثرگذاری ایران در منطقه و جهان را افزایش می‌دهد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها