يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۹۲۹۸۲
زمان انتشار: ۱۴:۱۳     ۰۴ مهر ۱۴۰۰
اکنون که شرایط برای پیاده روی اربعین و حضور در مسیر کربلا به صورت فیزیکی وجود ندارد می‌توانیم از راه دور دل‌های خود را روانه حرم «امام حسین (ع)» کرده و به سفری با نیت معرفت اندوزی بپردازیم.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از میزان، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالعلی گواهی پیرامون اربعین حسینی گفت: گسترش بیماری کرونا سبب شد که تعداد زیادی از دوستداران و علاقمندان و محبان «امام حسین (ع)» امسال نتوانند به پیاده روی اربعین بروند.

سفری با نیت معرفت اندوزی

وی در همین راستا ادامه داد: اکنون که شرایط برای پیاده روی اربعین و حضور در مسیر کربلا به صورت فیزیکی وجود ندارد می‌توانیم از راه دور دل‌های خود را روانه حرم «امام حسین (ع)» کرده و به سفری با نیت معرفت اندوزی بپردازیم این امر قطعاً می‌تواند فضیلت بسیاری را برای مومنان در بر داشته باشد.

گواهی به تاریخچه پیاده روی اربعین اشاره و بیان کرد: پیاده روی اربعین یکی از سنت‌های کهن است و از زمان قدیم توسط حوزویان نجف به کار گرفته می‌شد لذا بسیاری از بزرگان ما از نجف پای پیاده به سوی کربلا حرکت می‌کردند نکته قابل توجه اینکه ابعاد این حرکت سال به سال افزایش داشته و به حدود ۲۰ میلیون نفر رسیده است.

مهمترین اعمال در آستانه اربعین حسینی 

وی پیرامون مهمترین اعمال در آستانه اربعین حسینی بیان کرد: طبق آنچه در مفاتیح الجنان آمده قرائت زیارت عاشورا و زیارت اربعین از جمله بهترین اعمال است همچنین شرکت در محافل دینی که با توجه به پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌شود می‌تواند فضیلت بسیاری را برای مومن به دنبال داشته باشد، کسانی که برای اربعین نذر داشتند با توجه به نذر خود می‌توانند آن را ادا کنند و اگر نذرشان در رتبه نذرهای خاص و ویژه نباشد می‌توانند نذورات خود را در اختیار موکب‌هایی که در مناطق محروم برای عزاداری «سیدالشهدا (ع)» برپا می‌شود قرار بدهند تا بدین وسیله بتوانند خدمات ارزنده‌ای همچون تامین بسته‌های حمایتی برای اقشار نیازمندان بپردازند.

این کارشناس علوم قرآنی به پیام‌های نهفته در پیاده روی اربعین اشاره و تصریح کرد: پیاده روی اربعین چند نکته ویژه در خود نهفته دارد اول این که «امام حسین (ع)» مغناطیسی برای جذب همه افراد در وجود خود دارند، زیرا افراد مختلفی هستند که در جای جای نقاط مختلف کره زمین به سوی ایشان روانه می‌شوند. اگر در این شرایط کرونایی از هر جای دنیا دل‌های خود را روانه بارگاه این امام بزرگوار کنیم قطعاً می‌توانیم به ثواب آن دست یابیم، زیرا بسیاری از بزرگان بر آن تاکید دارند که هر جا که دلتان حرکت کند و بشکند با کاروان کربلا از همانجا همراه و هم مسیر خواهید شد لذا اگر از راه دور راهی سفر پیاده روی اربعین شوید قطعاً از جمله زائران اصلی «اباعبدالله(ع)» به شمار خواهید آمد.

اهمیت اربعین «امام حسین(ع)» نزد جامعه اسلامی

گواهی پیرامون اهمیت اربعین «امام حسین(ع)» نزد جامعه اسلامی ابراز کرد: اربعین «امام حسین(ع)» کنگره بزرگ جامعه اسلامی محسوب می‌شود حاضران در کنگره پیاده روی اربعین حدود ۲۰ میلیون نفر بوده در حالیکه کسانی که در مناسک حج شرکت می‌کنند تنها ۳ میلیون نفر زائر هستند این در حالی است که کربلا شهری بسیار کوچک است، اما مدیریت‌های مردمی نشان داده تا چقدر می‌تواند این شهر کوچک جایگاه ارادتمندان و زائران «سیدالشهداء(ع)» باشد، نکته جالب توجه اینکه اربعین مسیحی، مسلمان و غیر مسلمان نمی‌شناسد از سایر ادیان در این گردهمایی حضور می‌یابند.

وی به توصیف پیاده روی اربعین پرداخت و افزود: پیاده‌روی اربعین در نوع خود بزرگترین کنگره بشری بر روی زمین محسوب می‌شود همچنین روحیه انفاق و ایثارگری که در طی این مدت دیده می‌شود بسیار شگفت انگیز است اگرچه «امام حسین (ع)» قبل از شهادت خود زمین کربلا را خریداری و وقف کردند و التزام گرفتند که از زائزان ایشان تا سه شبانه روز پذیرایی شود تا زائران در این مکان به راحتی و در آرامش کامل حضور پیدا کنند لذا با وجود موکب‌های مختلف و خدمات متعدد شاهد گستردگی بیشتر علاقمندان به پیاده روی اربعین هستیم حتی در خود عراق افرادی که از شهر بصره و یا شهرهای دورتر پای پیاده به سوی زیارت «امام حسین(ع)» می‌آیند عموماً غذا و آذوقه با خود نمی‌آورند، زیرا در طول مسیر موکب داران از آنان پذیرایی می‌کنند که این حرکت در نوع خود ایثاری بزرگ و در عین حال جالب توجه است.

پیام‌های نهفته در پیاده‌روی اربعین

این کارشناس علوم قرآنی به موازات ایجاد شده در طول پیاده روی اربعین اشاره و تاکید کرد: ارتباطی که در بین مردم و زائران و خدمات دهندگان ایجاد می‌شود یک بعد از پیام عاشورا را مطرح می‌کند، اما افرادی که خودشان از نظر معیشتی در تنگنا هستند و با تمام اخلاص آنچه را دارند در اختیار زائران قرار می‌دهند این ایثاری بزرگ‌تر محسوب می‌شود.

گواهی به پیام‌های دیگر پیاده روی اربعین اشاره و خاطرنشان کرد: از جمله دیگر پیام‌های پیاده روی اربعین مبارزه با ظلم و ستم بوده است که «امام حسین (ع)» درابتدای حرکت خود بر آن تاکید داشته و به خاطر عدم پذیرش ظلم ستم به شهادت رسیدند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها