يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیرهها و قبیلهها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامیترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریدهایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونهگون/انس و شناخت تا که به هم آورید بار/ بیشک بود زجمع شما آنعزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زانرو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار
به گزارش پایگاه 598، به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، احسان رضاپور کارشناس بازار سرمایه در رابطه بهترین زمان فروش عرضه اولیه گفت: معمولا سهامداران برای فروش عرضه اولیه منتظر پیداش روند تعادلی در سهام میشوند، به این معنی که سهامدار، سهم را تا زمانی که با صف خرید انبوهی مواجه است نگهداری میکند و زمانی که سهامدار احساس کند سهم با عرضه شدن صف خرید روند متعادلی را در پیش میگیرد، اقدام به فروش سهم میکند. این روش را تعداد زیادی از سهامداران بی تجربه دنبال می کنند، که روش منطقی نیست.
وی ادامه داد: بازدهی جذاب عرضه اولیه در چند هفته ابتدایی باعث ایجاد تقاضای مضاعف بر روی سهام می شود، این تقاضا نظر افرادی که دنبال خرید کوتاه مدت هستند را به سمت خود جلب میکند و طبیعی است که صفهای خرید به واسطه شرایط بازار یا به واسطه عرضه سهامداران عمده به تعادل میرسد. در این هنگام سهامداران کم تجربه ترجیح میدهند از سهم خارج شوند، چون اطلاع کافی از سهم ندارند.
این کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: تعدادی از عرضه اولیه ها، حتی بعد از متعادل شدن هم رشد خوبی را به تبع شرایط بنیادین شرکت تجربه کردند. عرضه اولیههایی نیز وجود داشتند که با توجه به عرضه صف خرید نزولهایی را تجربه کردند و حتی قیمت سهمشان از محدوده قیمت عرضه اولیه نیز پایینتر آمده است. این امر باعث شده سهامدارانی که اطلاع کافی از میزان ارزندگی سهام شرکتها ندارند، با متعادل شدن سهم نسبت به خروج فوری از آن اقدام کنند.
رضاپور در رابطه با خروج اصولی از سهم خریده شده در عرضه اولیه گفت: سهامداران با مطالعه امیدنامه شرکتها و اطلاع از چشم انداز شرکت نسبت به میزان ارزش سهام در بازههای بلند مدت اطلاعاتی به دست بیاورند و بعد بر مبنای آن دانش و اطلاعات در رابطه با عرضه اولیه تصمیم بگیرند.
نسبت p/e سهم و میزان تقسیم سود نقدی دو فاکتور مهم در هنگام فروش عرضه اولیه هستند
این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که سهامداران باید هنگام فروش عرضههای اولیه چه فاکتورهایی را در نظر بگیرند؟ پاسخ داد: سهامداران میتوانند به فاکتورهای تحلیل بنیادین مانند اثر بازارهای جهانی بر سودآوری شرکت، نسبت p/e شرکت به هم گروههای خودش، میزان تقسیم سود نقدی، تاریخ پرداخت سود، میزان مقبولت شرکت و تاثیرپذیری سهام از سایر شرکتها، مواردی است که بر زمان فروش عرضه اولیه اثر می گذارد.
وی در مورد استفاده از تحلیل تکنیکال برای تشخیص زمان فروش عرضه اولیه گفت: تعدادی از افراد بر اساس تحلیل تکنیکال زمان ورود و خروج به سهم را تشخیص میدهند. در رابطه با عرضههای اولیه به علت اینکه هنوز روندی شکل نگرفته است، استفاده از روش تحلیل تکنیکال در موج صعودی سهم امکان پذیر نیست و در نتیجه بیشتر برای فروش عرضه اولیهها تحلیل بنیادی مبنا پیدا میکند.