أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۴۹۳۰۵۹
زمان انتشار: ۱۴:۰۶     ۰۶ مهر ۱۴۰۰
معاون حقوقی پلیس راهور فاتب گفت: پلیس راهور با ابزارهای گوناگونی که در اختیار دارد تردد موتورسیکلت‌های سنگین را رصد می‌کند و تک تک آن‌ها را توقیف می‌کند.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از میزان، مرتضی گنجی معاون حقوقی پلیس راهور فاتب درخصوص چرایی تعمیم پیدا نکردن طرح موتوریار به موتورسیکلت‌های سنگین گفت: وضع تردد موتورسیکلت‌های سنگین شرایط متفاوتی را به وجود آورده است. درواقع شورای امنیت تردد موتورسیکلت‌های سنگین را ممنوع کرده است. بر این اساس تردد موتورسیکلت‌های سنگین بالای دویست و پنجاه سی سی پیست در سطح معابر شهری در کل کشور به طور کلی ممنوع است. وقتی که تردد این نوع وسیله نقلیه به طور کلی ممنوع باشد دیگر مساله تخلفاتشان هم موضوعیتی نخواهد داشت و باید این وسایل نقلیه در پارکینگ قرار داده بشوند.

وی ادامه داد: این نکته را هم باید به یاد داشته باشیم که فراوانی موتورسیکلت‌های سنگین به گونه‌ای نیست که با موتورسیکلت‌های دیگر قابل مقایسه باشد. درواقع استفاده از این نوع وسیله نقلیه برای شهروندان ما عمومیت ندارد. ما در تهران حدود سه تا چهار میلیون موتورسیکلت داریم. اما تعداد موتورسیکلت‌های سنگین شاید به ده هزار دستگاه هم نرسد. اما پلیس راهور با ابزارهای گوناگونی که در اختیار دارد تردد موتورسیکلت‌های سنگین را رصد می‌کند و تک تک آن‌ها را توقیف می‌کند. من اطمینان می‌دهم که پلیس راهور همه این موتورسیکلت‌های سنگینی که در معابر تردد می‌کنند را رصد می‌کند.

معاون حقوقی پلیس راهور فاتب درواکنش به اینکه اجرای طرح موتوریار با هدف کاهش تخلفات بوده، اما به ایجاد نوعی مسامحه با متخلفان انجامیده گفت: یقینا آموزش بازدارندگی بسیار موثرتری نسبت به خیلی از اقدامات دیگر می‌تواند داشته باشد. همه ما در حوزه پزشکی این گزاره را بارها شنیده ایم که رعایت بهداشت و پیشگیری کردن بهتر از درمان است. این نکته را باید به حوزه راهنمایی و رانندگی هم تعمیم بدهیم.

در بحث برخورد با موتورسواران متخلف نکته‌ای که وجود دارد بسیاری از این رانندگان بعضی از قوانین و علائم راهنمایی و رانندگی را فراموش کرده اند. همین مساله باعث شده تا بعضی از تخلفات برای رانندگان حالت عادی به خود بگیرد. اما زمانی که این رانندگان تحت آموزش‌های پلیس قرار می‌گیرند و قوانین راهنمایی و رانندگی را بازآموزی می‌کنند خود این مساله در بازداری این افراد از ارتکاب دوباره به تخلف تاثیرگذاری بسیار زیادی خواهد داشت.

با ارائه این نوع آموزش‌ها درواقع توجه راکبان موتورسیکلت‌ها به رعایت قوانین جلب می‌شود و این شیوه اثرگذاری بسیار بیشتری نسبت به دیگر انواع اقدامات خواهد داشت.

گنجی خاطرنشان کرد: در جریان اجرای طرح موتوریار پلیس موتورسواران متخلف را در موقعیتی قرار می‌دهد تا خود آن‌ها رفتار دیگر موتورسواران متخلف را قضاوت کنند. این افراد البته هر روز در معابر شهری انواع تخلفات را شاهد هستند بدون آنکه توجهی به این مساله داشته باشند. اما موتورسوار متخلفی که در طرح موتوریار وسیله نقلیه اش توقیف شده و حدود بیست دقیقه در کنار پلیس راهور به رصد تخلفات ترافیکی می‌پردازد از آن حالت روزمرگی خارج می‌شود و از منظر دیگری تخلفات را خواهد دید.

این موتورسوار در این موقعیت با دقت بیشتری تخلفات دیگر موتورسواران را می‌بیند و به یاد می‌آورد که خود او هم مرتکب همین تخلفات شده و مثلا بدون کلاه رانندگی کرده یا از چراغ قرمز رد شده است؛ بنابراین موتورسوار متخلف در جریان طرح موتوریار، چون در لحظه بیننده تخلفات دیگر موتورسواران می‌شود تاثیرپذیری بسیار بالاتری را تجربه خواهد کرد. موتورسوار متخلفی که همیار پلیس شده در آن لحظات متوجه می‌شود که روزانه چه اتفاقاتی در سطح معابر شهری درحال رخ دادن است و پلیس هر روز چه چیزهایی را در سطح معابر رصد می‌کند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها