يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۹۳۲۶۴
زمان انتشار: ۱۶:۴۱     ۰۸ مهر ۱۴۰۰
با گذشت چندین ماه از جبران خسارت نوسانات برق مشترکان هنوز توانیر با شرکت بیمه گذار به توافق نرسیده و خسارت مشترکان در هاله‌ای از ابهام به سر می‌برد.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از باشگاه خبرنگاران، با آغاز فصل گرما و  افزایش دما در کشور متاسفانه شاهد قطعی برق در بیشتر نقاط کشور بودیم به طوری که این قطعی برق‌ها، چندین ساعت به طول می‌انجامید.

این قطعی های برق در ادامه برای بسیاری از خانوارها و صاحبان کسب و کار و مشاغل خسارات سنگینی را به بار آورد تا جایی که تعدادی زیادی از یخچال ها، تلویزیون و بسیاری از وسایل خانگی و همچنین بسیاری از دستگاه های شهرک های صنعتی سوخته و مورد نارضایتی ها شد.

پرداخت ۶۵ میلیارد تومان برای خسارت نوسانات برقی

مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق کشور ، تصریح کرد: پرداخت خسارت به مشترکان در صورتی که ناشی از نوسان‌های برق و نظیر آن باشد، انجام می‌گیرد.

او ادامه داد: مشترکان در این صورت می‌توانند با مراجعه به آدرس و وب‌سایت بیمه توانیر یا سامانه برق من، شناسه قبض خود و قطعه آسیب دیده را اعلام کنند. بیمه پس از بررسی و تایید خسارت ناشی از نوسان، نسبت به پرداخت خسارت اقدام خواهد کرد.

سخنگوی صنعت برق با تاکید بر اینکه در سال گذشته بیش از ۶۵ میلیارد تومان هزینه خسارت پرداخت شده است، تصریح کرد: بنابر اعتبارهایی که داریم و به محض اعلام توسط مشترک و تایید کارشناس بیمه، آمادگی پرداخت وجود دارد.

سخنگوی صنعت برق کشور اضافه کرد: مشترکان زیان دیده می‌توانند با رجوع به سامانه بیمه و بارگذاری مستندات پرونده خسارت شامل مدارک عمومی (تصویر آخرین قبض پرداختی مشترک (مصرف کننده) یا تصویر صورت حساب پیامکی آخرین قبض، تصویر کپی کارت ملی مشترک (مصرف کننده)، تصویر اجاره نامه یا سند مالکیت محل خسارت) و تصویر یا فاکتور مربوط به خسارت وارده به تجهیزات (به استثنای مشترکان تجاری)، نسبت به دریافت خسارت آتش سوزی، خسارت ناشی از انفجار، خسارت هزینه پزشکی، خسارت نقص عضو و حادثه‌ی منجر به فوت اقدام کنند.

گفتنی است، در سامانه‌ خسارت مشترکان برق، پنج مرحله‌ ورود اطلاعات، دریافت کد رهگیری، بررسی اولیه‌ مدارک در سامانه توسط بیمه، اعلام نتیجه به مشترک، تایید دریافت خسارت و واریز مبلغ خسارت برای مشترکان زیان دیده در نظر گرفته شده است.

غافل از این موضوع که این خسارات باید توسط بیمه ها تخمین زده و پرداخت شود اما برای توانیر هنوز شرکت بیمه ای اعلام آمادگی نکرده است تا بتواند خسارات بیمه این آسیب دیدگی ها را پرداخت کند.

در این باره یکی از مشترکان در خصوص نوسانات برق گفت: اواسط تابستان امسال روزی چندین بار برق منزل ما قطع می‌شد در برخی از روز‌ها از ۲ ساعت به ۳ الی ۴ ساعت هم می‌رسید که متاسفانه ماشین ظرفشویی ما در این حین دچار خسارت شد.

یکی دیگر هم گفت: اصلا سر ساعات اعلام شده برق قطع نمی شد که همین امر موجب شد دستگاه آیفون منزل ما دچار آسیب دیدگی شود و حتی ما در سایت توانیر هم برای خسارت ثبت نام کرده ایم ولی متاسفانه تا امروز خبری نشد.

مناقصه های بی جواب مانده روی میز توانیر

عبدالامیر یاقوتی مدیرکل مدیریت مصرف و امور مشترکان توانیر با اشاره به آخرین وضعیت بیمه نوسانات برق مشترکان گفت: تا امروز چندین مرتبه مناقصه برای مشخص شدن تکلیف شرکت بیمه پیمانکار برای پرداخت خسارت به مشترکان خسارت دیده ناشی از نوسانات و قطعی‌های برق برگزار شده، اما متاسفانه هیچ نتیجه‌ای نداشته است.

او افزود: بار اول مناقصه در تاریخ ۱۲ مرداد برگزار شد، اما هیچ بیمه‌ای شرکت نکرد. در مناقصه دوم که ۱۶ شهریور پاکت آن باز شد، تنها یک بیمه شرکت کرد که آن هم مدارک کاملی ارائه نداد و عملا مناقصه به نتیجه نرسید.

یاقوتی ادامه داد: روز شنبه هم برای بار چهارم مناقصه برگزار شد که مجددا بدون هیچ فرایندی به سرانجام نرسید چنانچه باز هم شرکت بیمه‌ای در آن حاضر نشود، خارج از این فرآیند پیمانکار مشخص خواهد شد.

او ادامه داد: در سال‌های گذشته تعداد کمتری از مردم از این امتیاز اطلاع و مراجعه کمتری برای دریافت این خسارت داشتند. اما حالا به واسطه اطلاع رسانی که شرکت توانیر در ماه‌های گذشته انجام داده، بیشتر مردم از این فرصت مطلع هستند. به همین دلیل پیش بینی می‌شود که مراجعات مردم برای دریافت خسارت بیشتر باشد.

مدیرکل مدیریت مصرف و امور مشترکان توانیر ادامه داد: همچنین قیمت لوازم خانگی در یک سال گذشته به شدت افزایش پیدا کرده و در نتیجه شرکت بیمه‌ای باید خسارت سنگینی را بابت خراب شدن وسایل برق پرداخت کند. این در حالی است که حق بیمه‌ای که از مشترکان دریافت می‌شود، هیچ تغییری نکرده است. به همین دلیل شرکت‌های بیمه‌ای مدعی هستند که شرکت در این مناقصه برای آن‌ها توجیه و صرفه اقتصادی ندارد.

این مقام مسئول در صنعت برق گفت: در سال ۱۳۹۱ بیمه دانا و در سال‌های ۱۳۹۲ و ۱۳۹۳ بیمه دی به عنوان شرکت بیمه‌گر مشترکان برق در مناقصه برنده و انتخاب شدند.  

یاقوتی تصریح کرد: در واقع امروز پاکت مناقصه باز می‌شود و قرار است اسناد بازرگانی مناقصات خود را انجام دهند که سپس در نهایت در این مناقصه یک شرکت بیمه گر انتخاب خواهد شد که بعد از آن خسارت مشترکان نوسانات برق پرداخت خواهد شد.

مدیرکل مدیریت مصرف و امور مشترکان توانیر در پایان بیان کرد: اگر در روز‌های آینده بیمه گذاری تعیین شود طی مدت ۲ تا ۳ ماه خسارت نوسانات برق مشترکین پرداخت می‌شود، ولی در حال حاضر شرکت بیمه گذاری مشخص نیست.

گفتنی است؛ نکته حائز اهمیت اینجاست که به‌ طور طبیعی، استفاده‌کنندگان غیرمجاز از برق نمی‌توانند خسارت دریافت کنند. ضمنا اداره برق می‌گوید خسارتی برای لامپ، تبلت، گوشی، موبایل، شارژر، قطعات کامپیوتری و مواردی از این قبیل نمی‌دهد؛ چرا که شامل تجهیزات خانگی نیستند. قرار بود نوسانات برق مشترکین تا مرداد ماه پرداخت شود، ولی با گذشته ۲ ماه هنوز در هالی از ابهام است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها