أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۹۳۳۳۹
زمان انتشار: ۱۱:۵۱     ۱۰ مهر ۱۴۰۰
با تولید 5 محصول مبتنی بر فناوری نانو، درمان و پیشگیری از بیماری کرونا برای مردم آسان‌تر شد.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، کرونا یک بیماری ویروسی است که 2 سال است به جان مردم افتاده است. بیماری که بروز سویه‌های جدید آن کار درمان آن را سخت و دشوار کرده است. کرونا یک بیماری تنفسی است که با ورود ویروس کوو ید-19 از طریق سیستم تنفسی، انسان را مبتلا می‌کند. برای این بیماری تا کنون دارویی تولید نشده و تنها داروهایی برای کاهش عوارض یا تسریع بهبودی بیماران عرضه شده است.

همچنین واکسن‌هایی برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری تولید و عرضه شده که در مورد بازه زمانی و نحوه اثرگذاری این وا کسن‌ها همچنان بحث‌ها و مناقشاتی وجود دارد؛ بنابراین یکی از مهم‌ترین راه‌ها برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری، استفاده از ماسک، دستکش و مواد ضد عفونی‌کننده با کیفیت برای جلوگیری از ورود ویروس به دستگاه تنفسی است.

در همین راستا ستاد توسعه فناوری نانوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از همان روزهای ابتدایی شیوع بیماری کرونا دست به کار شد تا با حمایت از شرکت‌های تولیدکننده این محصولات، درمان و پیشگیری از بیماری کرونا را شتاب دهد.

در ابتدای شیوع کرونا، ظرفیت تولید ماسک نانویی حدود 10هزار عدد در یک روز بود که این ظرفیت بعد از حدود سه ماه به 250 هزار عدد در روز رسید و این یعنی یک جهش تولید در محصولی کاربردی و مورد نیاز در جامعه.

با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تولید 5 قلم محصول فناورانه در کشور سرعت گرفت تا نیازهای بازار با محصولاتی ایرانی مرتفع شود.

 

1.ماسک های تنفسی

در روزهای شیوع بیماری کرونا تولید ماسک تنفسی یکی از مهم‌ترین اولویت‌ها است. بر همین اساس با حمایت ستاد توسعه فناوری نانو ظرفیت تولید روزانه این محصول افزایش یافت و از ۱۰ هزار ماسک در اسفند ۹۸ به ۲۵۰ هزار ماسک در خرداد ۹۹ رسید. همچنین ۵ شرکت تولیدکننده ماسک های تنفسی بر پایه نانوالیاف بر تلاش خود افزودند.

همچنین ۶ شرکت تولیدکننده پارچه‌های اسپان باند بر پایه نانوالیاف برای تولید ماسک‌های تنفسی پیش قدم شدند. ۲ شرکت تولیدکننده دستگاه الکتروریسی صنعتی برای پوشش دهی نانوالیاف بر روی پارچه های اسپان باند نیز فعالیت خود را توسعه دادند.

 

2.دستگاه های تصفیه کننده هوا

محصول بعدی مورد نیاز در این روزها دستگاه‌های تصفیه کننده هوا است. اقدامات در این حوزه نیز شامل تولید دستگاه‌های تصفیه کننده هوا با ویژگی‌های «برقراری واکنش پلاسما و ازن با پروتئین ویروس برای از بین بردن ساختار و غیر فعال کردن ویروس»، «مصرف انرژی پایین در عین کارایی بالا» و «تولید در اندازه‌های مختلف برای استفاده در آپارتمان، محیط اداری، مراکز درمانی، ترمینال‌ها و اماکن زیارتی» می‌شود.

در همین راستا نیز شرکت پویا فناوران یسان تولیدکننده دستگاه تصفیه هوا برپایه فناوری فیلترهای نانویی و فناوری پلاسما به میدان آمد.

 

3.مکمل دارویی کورکومین

این مکمل دارویی نیز بر اساس فناوری نانو به تولید رسید. محصولی که با  استفاده از خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی ماده موثره زردچوبه تولید شد. اثربخشی بیشتر کورکومین موجود در زردچوبه با قرار گرفتن در ساختار نانومایسل و افزایش حلالیت در آب از جمله مزایای این مکمل دارویی است.

شرکت اکسیر نانو سینا تولیدکننده مکمل دارویی کورکومین برپایه نانومیسل است.

 

4.مواد ضد عفونی کننده دست و سطوح

تولید این محصولات نیز در اولویت قرار گرفت و بر همین اساس محصولی با استفاده از نانونقره، سلنیوم و اکسید روی به جای الکل برای جلوگیری از تکثیر ویروس تولید شد که اثر ضد ویروسی آن تا قبل از پاک کردن فیزیکی سطح باقی می‌ماند.

این ماده محصول شرکت تولیدکننده مواد ضدعفونی کننده دست و سطوح با فناوری نانوذرات است.

 

5.دستگاه تشخیص سریع کرونا

این محصول نیز با کمک استفاده از انباشت دانش ایجاد شده در یک برنامه تحقیقاتی بلند مدت در حوزه تشخیص سرطان و با روشی بدیع در مقیاس جهانی به تولید رسید. شناسایی اکسیژن فعال موجود در خلط به عنوان نشانه ابتلا به عارضه ریوی، سرعت تشخیص (۳۰ ثانیه) در عین سادگی و ارزان تر بودن نسبت به سایر روش ها مهم‌ترین ویژگی این محصول است که توسط شرکت نانو حسگر سازان سلامت آسیا تولید شده است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها