أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۹۳۴۴۸
زمان انتشار: ۱۲:۲۴     ۱۱ مهر ۱۴۰۰
طبق پیش بینی سازمان هواشناسی امروز احتمال وقوع توفان و سیل در استان های سیستان و بلوچستان در منطقه چابهار و هرمزگان خصوصا منطقه سیریک وجود دارد.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از باشگاه خبرنگاران، بنابر گزارش سازمان هواشناسی و رصد ماهوارهای بین‌المللی امروز یکشنبه در استان های سیستان و بلوچستان به ویژه منطقه چابهار و هرمزگان خصوصا منطقه سیریک انتظار توفان و بارندگی شدید هست که احتمال سیلاب های بزرگ نیز وجود دارد. 

سیل یکی از شایع‌ترین حوادث طبیعی در ایران و بسیاری از کشور‌های جهان است. آثار و عواقب ناشی از سیل ممکن است فقط ناحیه‌ای (مثلاً محله یا شهری) را در بر بگیرد. اما این امکان نیز وجود دارد که سیل تمامی حوزه یک رودخانه (از جمله چند استان) را همزمان با هم درگیر کند. خطر وقوع سیل در نواحی پست و کنار آبگذره‌ها و در مجاورت سد‌ها بیشتر است.

در ایران همه‌ی استان‌ها در معرض خطر سیل قرار دارند. البته خطر سیل درنواحی پست و کناره‌ی آبگذر‌ها بیشتر است. اقداماتی که برای سیل در نظر گرفته می‌شود باید قبل، هنگام و بعد از وقوع سیل صورت گیرند تا از حجم خرابی‌ها کاسته شود.

اقدامات قبل از وقوع سیل

۱- خودداری از ساخت و ساز در حریم سیل

۲- ارتفاع محل استقرار آب‌گرمکن‌ها، پانل برق و موتورخانه از سطح زمین در صورت وقوع سیل

۳- نصب دریچه‌ی اطمینان برای جلوگیری از برگشت آب سیل به داخل فاضلاب محل سکونت، در محل زانویی توالت برای ممانعت از ورود سیل به درون خانه و بهتر است اطراف آن دیوارکشی شود.

۴- پوشاندن دیوار‌های پایه‌ی ساختمان با مصالح مناسب برای ایجاد مانع جهت نفوذ آب

۵- داشتن کیف امداد و نجان و کمک‌های اولیه در منزل

۶- در مناطق سیل خیز، تامین مالی و جانی در برابر زیان‏های احتمالی ضروری است، لذا بهتر است اسناد و مدارک در جعبه‌‏ای مطمئن قرارگیرد.

اقدامات حین وقوع سیل

۱- گوش دادن به اخبار رادیو و تلوزیون برای کسب اطلاعات در مورد سیل‌

۲- هر لحظه ممکن است سیل برق‌آسا روی بده، در چنین وضعی باید فوراً به نواحی مرتفع پناه برده و منتظر دستور مسئولین شد.

۳- همواره باید به وضع جویبارها، آبگذر‌ها و دره‌ها توجه شود، زیرا سیل برق‌آسا در این محل‌ها به طور ناگهانی و بدون علائم هشدار قبلی جاری می‌شود.

ش- قبل از ترک خانه، از امنیت آن باید مطمئن شد. درصورت امکان، وسایل موجود در حیاط خانه را باید به درون خانه برد. بهتر است اسباب و اثاثیه مهم به طبقه بالای خانه منتقل شوند.

 دریچه اصلی آب و ورودی گاز بسته شوند. وسایل برقی از جریان برق کشیده شوند. در صورت خیس بودن یا در آب قرار گرفتن باید به پریز‌های برق دست نزد.

 در آبی که جریان دارد نباید حرکت کرد. ۱۵ سانتی‌متر آب در حال حرکت می‌تواند تعادل انسان را بر هم زند. درصورت اجبار به حرکت در آب، باید از جایی حرکت کرد که آب ساکن است. برای اطمینان از حرکت در آب و پی بردن به استحکام مسیر بهتر است از چوب دستی استفاده شود.

حدود ۱۵ سانتی‌متر آب، با کف اغلب خودرو‌های سواری تماس پیدا کرده و ممکن است موجب از دست رفتن کنترل و واژگون‌شدن آن‌ها شود.

حدود ۳۰ سانتی‌متر آب موجب شناورشدن اغلب خودرو‌ها خواهد شد.

حدود ۶۰ سانتی‌متر آب می‌تواند انواع خودرو‌ها را با خود ببرد.

برای زمان وقوع سیل، درظرف یا منبعی مطمئن آب سالم ذخیره کنید.

اقدامات پس از وقوع سیل

۱- می‌توان از طریق رادیو و سایر رسانه‌های جمعی، اطلاعاتی راجع به مکان‌های دسترسی به آب سالم و بهداشتی به دست آورد.

۲- از نوشیدن آب سیل خودداری شود. آب شرب ممکن است با نفت، گازوییل و فاضلاب آمیخته و آلوده شود. علاوه بر این، آب ممکن است به جریان برق اتصال پیدا کرده و خطرساز شود؛ بنابراین نباید با آن تماس پیدا کرد.

۳- از آب‌های در حال حرکت باید دوری شود.

4- باید مراقب مناطقی بود که آب سیل در آنجا جمع شده است، زیرا احتمال دارد که جاده، به علت وزن حتی یک خودرو دچار نشست شود.

۵- نباید سیم‌های سقوط کرده برق را لمس نمود. موضوع باید فوراً به اداره برق اطلاع داده شود.۶- فقط زمانی باید به خانه برگشت که مقامات مسئول اعلام بی‌خطری کرده باشند.

۷- اگر ساختمانی در محاصره سیلاب قرار گرفته باشد، نباید به آنجا برگشت.

8- هنگام برگشت به داخل خانه، احتیاط کامل رعایت شود. ممکن است در هر جایی از ساختمان (مخصوصاً فونداسیون آن) خللی ایجاد شده باشد.

۹- در اولین فرصت، باید امکانات آسیب‌دید‌ه ساختمان تعمیر شوند. سیستم آسیب‌دید‌ه فاضلاب برای سلامتی بسیار خطرناک است.

۱۰- هر چیزی که با آب تماس پیدا کرده است را باید تمیز کرده و ضدعفونی نمود. گل و لای ناشی از سیلاب می‌تواند حاوی فاضلاب و مواد شیمیایی خطرناک باشد.

توجه به نکات فوق در هنگام مواجه‌ی با باران‌های موسمی که ممکن است سبب سیل شود، می‌تواند از حجم خرابی ها، آسیب‌ها و تلفات بکاهد.

اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها