أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۹۳۶۵۳
زمان انتشار: ۱۰:۵۶     ۱۷ مهر ۱۴۰۰
وقوع انفجار تروریستی مهیب در مراسم نماز جمعه شیعیان در قندوز افغانستان ۳۰۰ شهید و زخمی برجا گذاشت.

به گزارش پایگاه 598، روز گذشته در پی انفجار شدید در مراسم نماز جمعه در مسجد شیعیان در ولایت قندوز افغانستان بیش از 100 نفر شهید و نزدیک به 200 نفر زخمی شدند. خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از منابع خود گزارش داد تلفات انفجار در مراسم نماز جمعه در مسجد جامع شیعیان در ولایت قندوز، به حداقل ۱۰۰ شهید و بیش از ۱۵۰ مجروح افزایش یافته است. شهر قندوز مرکز ولایت قندوز در شمال افغانستان و در نزدیکی دره فرغانه(پایگاه داعش در آسیای مرکزی) قرار گرفته است. دفتر هیات نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) نیز با ابراز نگرانی از آمار بالای تلفات حمله دیروز به نمازگزاران در ولایت قندوز، اعلام کرد گزارش‌های اولیه نشان می‌دهد بیش از ۱۰۰ نفر در این حمله کشته شده‌اند. منابع خبری اعلام کردند انفجار ظهر دیروز هنگام ادای نماز جمعه در مسجد شیعیان در شهرستان سیدآباد ناشی از حمله انتحاری بوده است. به گزارش «وطن امروز»، سازمان پزشکان بدون مرز در ولایت قندوز در شمال افغانستان نیز اعلام کرد در حمله تروریستی در مسجدی در ولسوالی (شهرستان) سیدآباد این ولایت ۵۰ نفر شهید و ۱۰۰ تن هم زخمی شده‌اند. این منبع گفته است اجساد ۴۰ تن را مشاهده کرده است اما گروه طالبان تا زمان تنظیم خبر شهادت ۲۸ نفر را تایید کرد.

بر این اساس این انفجار از سوی یک تروریست انتحاری در حین برگزاری نماز جمعه در مسجد جامع سیدآباد در مرکز ولایت قندوز در شمال افغانستان به وقوع پیوست. شاهدان عینی می‌گویند یک فرد انتحاری، بمبی را در داخل مسجد سعید‌آباد در میان شمار زیادی از نمازگزاران نماز جمعه منفجر کرد. اگرچه تاکنون هیچ گروهی مسؤولیت این حمله انتحاری را به عهده نگرفته اما محمد جلال، عضو کمیته فرهنگی گروه طالبان در توئیتر نوشت: داعش مسؤول این حمله است. این نخستین انفجار در قندوز پس از تسلط طالبان بر افغانستان است. پس از تسلط طالبان بر افغانستان، چندین انفجار در کابل و ولایت‌ها رخ داده است که مسؤولیت برخی از این حملات را گروه تروریستی داعش بر‌ عهده گرفته است. طالبان بارها گفته‌ داعش تهدید جدی برای افغانستان نیست و جنگ علیه این گروه آغاز شده است. پیش از این داعش مسؤولیت حمله به فرودگاه کابل را که به کشته شدن ۱۷۰ تن انجامید، پذیرفته بود.

ذبیح‌الله مجاهد، معاون وزارت اطلاعات و فرهنگ و سخنگوی طالبان این حمله را جنایت توصیف کرده و با اعلام محکومیت آن گفته است نیروهای ویژه طالبان به منطقه رسیده و موضوع را بررسی می‌کنند. سخنگوی طالبان درباره جزئیات این حادثه در پیامی در صفحه توئیتر خود نوشت: ظهر امروز (دیروز جمعه) در منطقه خان‌آباد، مرکز ولایت قندز در مسجد هموطنان اهل تشیع انفجاری رخ داد که بر اثر آن تعدادی از هموطنان ما شهید و زخمی شدند. وی افزود: واحد ویژه طالبان در منطقه حضور داشته و بررسی در این رابطه آغاز شده است. وزارت بهداشت افغانستان در ساعات ابتدایی انفجار شمار شهدا و زخمیان را به ترتیب 15 و بیش از 90 نفر اعلام کرد. این در حالی بود که شاهدان عینی به خبرنگاران گفتند بیش از ۵۰ جسد و زخمی از این حادثه در ساعات ابتدایی به بیمارستان قندوز منتقل شدند. ویدئوهایی که کاربران از این انفجار در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌کنند، نشان‌دهنده تلفات سنگین غیرنظامیان است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها