يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۹۳۶۹۷
زمان انتشار: ۱۴:۴۲     ۱۷ مهر ۱۴۰۰
نتایج تحقیق جدید نشان می‌دهد افرادی که واکسن کووید-۱۹ دریافت کردند، حتی در صورت آلوده شدن نیز ویروس کمتری را منتقل می‌کنند.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از ایسنا، دانشمندان انگلیسی چگونگی تاثیر واکسن‌های فایزر و آسترازنکا بر گسترش ویروس در صورت ابتلا به عفونت را طی تحقیقی بررسی کردند. 

در این تحقیق دانشمندان دانشگاه آکسفورد سوابق ملی حدود ۱۵۰ هزار فرد که از ۱۰۰ هزار مورد اولیه ردیابی شده بودند را مورد بررسی قرار دادند؛ نمونه‌ها شامل افرادی بود که واکسن فایزر یا آسترازنکا دریافت کرده بودند. همچنین از افرادی که واکسینه نشدند نیز در این تحقیق استفاده شد. 

با این داده‌ها دانشمندان به بررسی چگونگی تاثیر واکسن‌ها بر گسترش ویروس در صورت ابتلای فرد مبتلا به نوع آلفا یا نوع دلتای کرونا که بسیار مسری است، پرداختند.

آنان دریافتند که هر ۲ واکسن انتقال ویروس را کاهش می‌دهد. البته واکسن در مقایسه بین دلتا و آلفا، در برابر نوع آلفا موثرتر بود؛ در صورت آلوده شدن به نوع دلتا، فردی که در معرض تماس قرار گرفته و ۲ دوز واکسن فایزر دریافت کرده بود، ۶۵ درصد و اگر با آسترازنکا کاملا واکسینه شده بود ،۳۶ درصد احتمال کمتری بود که آزمایش کرونای وی مثبت شود. اگر فردی فقط یک دوز از هر ۲ واکسن را دریافت کرده بود، خطر انتقال یک عفونت پیشرفته توسط وی به دیگران بسیار بیشتر بود.

نتایج این تحقیق به‌صورت آنلاین منتشر شده و هنوز مورد بررسی همکار قرار نگرفته است اما دانشمندانی که با این تحقیق در ارتباط نیستند نیز این یافته‌ها را معتبر می‌دانند.

دکتر آرون ریچترمن، پزشک بیماری‌های عفونی دانشگاه پنسیلوانیا، که در این تحقیق شرکت نداشت، اظهار کرد: این بالاترین کیفیت تحقیقاتی است که تاکنون در مورد عفونی بودن افراد واکسینه شده مبتلا به دلتا انجام شده است.

سوزان باتلر وو، میکروبیولوژیست بالینی دانشگاه کالیفرنیای جنوبی نیز این مطالعه را خوب ارزیابی کرد؛ به‌ ویژه به این دلیل که انتقال از دنیای واقعی را منعکس می‌کند زیرا از گسترش بین مخاطبان نزدیک ردیابی شده است.

با استفاده از مقادیر آستانه چرخه(Ct) محققان میزان مشابهی از بار ویروسی در افراد واکسینه نشده و واکسینه شده که با نوع دلتا آلوده شده بودند را پیدا کردند و نتایج تحقیقات پیشین را تایید کردند که افرادی که کاملا واکسینه شده هستند، کمتر احتمال دارد دیگران را آلوده کنند.

باتلر وو گفت: انتقال فرایندی بسیار پیچیده‌تر است؛ یعنی مقدار Ct فقط یک تصویر لحظه‌ای در زمان است و کل دوره بیماری را نشان نمی‌دهد.

به احتمال زیاد افرادی که واکسینه شدند، ویروس عفونی را سریعتر از بدن پاک می‌کنند. همان‌طور که نتایج تحقیق محققان سنگاپور نیز نشان داد، اگرچه سطوح ویروس در افراد آلوده به نوع دلتا بدون در نظر گرفتن وضعیت واکسن یکسان بود اما در روز هفتم سطح ویروس در افرادی که واکسینه‌شده بودند، به سرعت کاهش یافت و این مورد ممکن است توانایی ویروس برای گسترش بیماری را کاهش دهد.

شواهدی در حال ظهور است که حتی اگر مقادیر آستانه چرخه بدون توجه به وضعیت واکسیناسیون یکسان باشد، افرادی که واکسینه شده‌اند، ممکن است ویروس عفونی کمتری در بدن خود داشته باشند که به‌ طور بالقوه انتقال را نیز کاهش می‌دهد. ریچترمن به پیش چاپ اخیر تحقیقات چین اشاره کرد که نشان می‌دهد میزان انتقال در افرادی که ۲ دوز واکسن دریافت کرده‌اند، در مقایسه با افراد واکسینه نشده کاهش زیادی دارد.

وی توضیح داد: واکسن‌ها از ۲ طریق می تواند از انتقال ویروس جلوگیری کند؛ اولین مورد با جلوگیری کامل از عفونت و مورد دیگر کاهش میزان ویروس عفونی در صورت ابتلا به بیماری است.

ریچترمن می‌گوید: افرادی که واکسینه شده‌اند، سیستم ایمنی بدن آنان آماده است و می‌توانند ویروس را خیلی سریعتر از افراد واکسینه نشده در آنتی‌بادی‌ها بپوشانند اما افراد واکسینه نشده سرعت کمتری در از بین بردن ویروس دارند چون باید واکنش ایمنی ایجاد کنند.

نتایج مطالعه جدید نشان داد محافظت در برابر انتقال با گذشت زمان کاهش می‌یابد. پس از سه ماه افرادی که با آسترازنکا واکسینه و سپس دچار عفونت‌ شده بودند، به همان اندازه احتمال ویروس دلتا را مانند افراد واکسینه نشده گسترش دادند؛ در حالی که حفاظت در برابر انتقال در افرادی که واکسن فایزر دریافت کرده بودند کاهش یافته بود اما در مقایسه با افرادی که واکسینه نشده بودند، همچنان مزایایی وجود داشت.

ریچترمن گفت: از آنجا که سطح آنتی‌بادی نیز پس از واکسیناسیون به مرور زمان کاهش می‌یابد، کاهش حفاظت در برابر انتقال نیز انتظار می‌رود.

وی افزود: ما می‌دانیم که میزان آنتی‌بادی‌های موجود در خون پس از واکسیناسیون به مرور زمان کاهش می‌یابد اما اگر حافظه ایمنی به‌ طور مداوم قوی باشد، هنوز هم می‌تواند از عفونت‌ها، به‌ ویژه عفونت‌های شدید، جلوگیری کند. این آنتی‌بادی‌های گردش خون که بلافاصله در دسترس هستند، احتمالا در جلوگیری از انتقال در صورت عفونت نقشی ایفا می‌کنند؛ بنابراین تصور نمی‌کنم کاهش محافظت در برابر انتقال با مرور زمان موجب تعجب باشد.

ریچترمن و باتلر وو موافق بودند؛ در حالی که انتقال جامعه همچنان بالاست، ماسک و آزمایش باقی همچنان مهم باشند.

باتلر وو گفت: ما باید واکسن‌های خود را با اقدامات دیگر ترکیب کنیم تا میزان ویروس در حال انتقال را با مواردی مانند استفاده از ماسک و آزمایش کاهش دهیم. اقدامات افزایشی نقش مهمی در این بازی دارند.

ریچترمن گفت: در حالی که ممکن است سطح واکسیناسیون به اندازه کافی بالا باشد و نیازی به مداخلات دیگر مانند استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری نباشد اما مطمئنا هنوز در بسیاری از مناطق ایالات متحده این امکان وجود ندارد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها