يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۹۳۷۰۲
زمان انتشار: ۱۴:۴۶     ۱۷ مهر ۱۴۰۰
واکسن بهارات، نوع غیرفعال‌شدۀ تمام ذرۀ ویروس کرونا است، تاثیرگذاری این واکسن ۸۱ درصد اعلام شده و برای گروه سنی بالاتر از ۱۸ سال تزریق می‌شود.

به گزارش پایگاه 598، همه‌گیری کرونا و تاثیرگذاری آن بر اجتماع، سیاست دولت‌ها را به سمت حمایت از تولید دارو و واکسن‌های مرتبط، سوق داده و میلیاردها دلار تا به حال برای این موضوع در دنیا سرمایه‌گذاری شده است.اما دسترسی عادلانه به واکسن کرونا، به یکی از معضلات دنیا تبدیل شده زیرا میزان تولید در مقایسه با میزان تقاضا بسیار کمتر است. از طرف دیگر کشورهای صنعتی به احتکار واکسن روی آورده‌اند و دسترسی دیگر کشورهای جهان به واکسن را محدود کردند. اما کشورهای مختلفی توانسته‌اند واکسن‌های معتبر کرونا تولید کنند و این انحصار را بشکنند. هند که سابقه‌ای طولانی در ساخت واکسن دارد، یکی از این کشورهاست که توانسته یک واکسن کرونای معتبر با درصد بالای ایمنی تولید کند. فارس در این گزارش به بررسی جزئیات این واکسن و فرایندی که برای تایید طی کرده است پرداخته‌است.

فناوری به کار گرفته شده در واکسن «کوواکسین»

واکسن بالقوه شرکت هندی «بهارات‌بیوتک» برای مقابله با کووید۱۹، «کوواکسین» نام دارد و با همکاری «شورای تحقیقات پزشکی هند» (ICMR) و موسسه ملی ویروس شناسی این کشور(NIV) ساخته شده است. واکسن کوواکسین بر اساس نوع غیرفعال کرونا ویروس ساخته شده است؛ در این نوع واکسن از ویروس ضعیف شده یا غیرفعال استفاده می‌شود که بسیاری از واکسن‌هایی که تاکنون مورد استفاده قرار گرفته‌اند از این نوع هستند. پژوهشگران برای توسعه کواکسین  ویروس غیر فعالSARS-Cov-۲ را  در آزمایشگاه ICMR ایزوله کردند. 

در روش سنتی تولید واکسن‌ علیه بیماری‌های ویروسی معمولا از ویروس ضعیف یا کشته شده آن برای تحریک سیستم ایمنی بدن انسان استفاده می‌شود. سپس وقتی بدن برای دفعه بعدی با آن ویروس خاص مواجه می‌شود، پادتن(آنتی‌بادی) خاصی تولید می‌کند، درست شبیه نحوه ایمن‌سازی بدن در مقابل بیماری فلج اطفال.

مطالعات انجام شده روی میمون‌ها و همسترها نشان داد که این ماده در برابر عفونت محافظت می‌کند. ژوئن گذشته( خردادماه)، کوواکسین به نخستین واکسن  بومی  هند برای ویروس کرونا تبدیل شد که به آزمایشات بالینی مشغول است و در حال حاضر مرحله اول و دوم آزمایش بالینی را پشت سر گذاشته و در مرحله سوم قرار دارد.

آزمایش بالینی نخستین واکسن کرونای هند

کوواکسین که در آزمایش‌های پیش بالینی موفقیت آمیز بوده و واکنش ایمنی را به وجود آورده؛ اوایل تابستان و در تیرماه، وارد فاز یک آزمایش بالینی شد و شورای تحقیقات پزشکی این کشور ۱۲ انستیتو را برای انجام آزمایش‌های بالینی این واکسن در دهلی و پانتا انتخاب کرد.آزمایش فاز ۱/۲ نشان داد که واکسن هنگام تولید آنتی بادی برای ویروس کرونا، هیچ عارضه جانبی جدی ایجاد نکرده است. در ۲۳ اکتبر (اول آبان)، این شرکت اعلام کرد که در حال آغاز آزمایش فاز ۳ هستند؛ فاز سوم آزمایش بالینی این واکسن بر روی ۲۳ هزار نفر انجام می‌شود.

در ۲۲ دسامبر، این شرکت با همکاری «Ocugen» مستقر در پنسیلوانیا برای توسعه واکسن مذکور برای بازار ایالات متحده اعلام همکاری کرد.

واکسن «کوواکسین بهارات» ساخت کجاست؟ | میزان اثربخشی و جزئیات

کارایی بالای واکسن کوواکسین بهارات

طبق گزارش منتشر شده توسط نشریه نیوایندین اکسپرس، این واکسن اوایل سال جاری میلادی در هند تایید شده و تزریق آن به مردم شروع شده است. در زمان تایید این واکسن نه تنها اطلاعات اولیه مربوط به اولین و دومین فاز از آزمایش‌های بالینی منتشر شده بود، بلکه داده‌های مربوط به سومین مرحله از آزمایش‌های بالینی تا آن زمان نیز در اختیار وزارت بهداشت هند قرار گرفت.

اطلاعات ارائه شده تا آن زمان نشان می داد این واکسن کارایی بالایی دارد و اثر جانبی منفی و مخربی ندارد. داده‌های این واکسن توسط سازمان مرکزی کنترل استاندارد دارو در هند و هیات مشاوران در بر دارنده کمیته کارشناسان مستقل حوزه واکسن و بیماریهای عفونی مورد ارزیابی قرار گرفت.

در تاریخ ۲۶ ژانویه (۷ بهمن ماه ۱۳۹۹)، محققان بهارات گزارش دادند که آنتی بادی‌های واکسن بومی هند می‌توانند بر روی جهش ویروس کرونا که اولین بار در انگلیس شناخته شد نیز تأثیر بگذارند.

کمیته کارشناسان مستقل حوزه واکسن بعد از بررسی داده‌های مربوط به واکسن بهارات اعلام کردند این واکسن در مقابل تمامی انواع جهش یافته ویروس مقاوم است و این مساله مهمترین برگ برنده واکسن بهارات است.

واکسن شرکت بهارات، در مقابل تمامی انواع جهش یافته ویروس مقاوم است.

نتیجه ارزیابی‌های واکسن هند 

سازمان مرکزی کنترل استاندارد دارو در هند بعد از دریافت اطلاعات مربوط به واکسن بهارات اعلام کرد این واکسن هم باعث افزایش آنتی بادی‌های بدن می‌شود و هم شمار سلول‌های تی را افزایش می‌دهد. این واکسن با تکنولوژی ویروس ضعیف شده کار می‌کند و بدن را در برابر ویروس کرونا ایمن می‌کند. 

قرار دادن اطلاعات مربوط به بخش حیوانی با داده‌های مربوط به اولین و دومین مرحله از آزمایش‌های بالینی و بخشی از داده‌های مثبت فاز سوم بالینی، این سازمان را بر آن داشت تا اجازه استفاده اضطراری از واکسن را صادر کند. 

تولید ۶۰ درصد از واکسن‌های جهان در هند

صنعت تولید واکسن در هند بسیار گسترده و پیش رو است و در حال حاضر شرکت سروم مسئولیت تولید میلیون‌ها دوز واکسن کرونا با همکاری دیگر شرکت‌ها را برعهده دارد.هند در تولید واکسن کارنامه‌ای قوی دارد. ۶۰ درصد از واکسن‌های جهان در این کشور تولید می‌شود. هند همچنین بزرگترین برنامه ایمن سازی را در دنیا دارد. هر سال ۵۵ میلیون نوزاد و زن باردار، برای مقابله با ده‌ها بیماری، حدود ۳۹۰ میلیون دوز واکسن رایگان دریافت می‌کنند.

پیشتر نیز نخست وزیر هند با اشاره به این که کشورش در حال حاضر مشغول ساخت دو واکسن کرونا است، اعلام کرده بود که دو واکسن هندی کرونا جهان را نجات خواهند داد.

واکسن «کوواکسین بهارات» ساخت کجاست؟ | میزان اثربخشی و جزئیات

نگاهی به سابقه شرکت بهارات بیوتک

شرکت بین‌المللی بهارات بیوتک یک شرکت بیوتکنولوژی هندی است که دفتر مرکزی آن در حیدرآباد هند است؛ این شرکت در زمینه پژوهش‌های دارویی، تولید دارو، ساخت واکسن، تولید فراورده‌ها و داروهای زیستی و محصولات بهداشتی فعالیت دارد. تا ژوئیه ۲۰۲۰( اول مرداد) این شرکت بیش از ۷۰۰ کارمند و پرسنل و حضور فعالی در عرصه جهانی داشته‌است؛ این شرکت در آوریل ۲۰۲۰(اواسط فرودین) اعلام کرد که قصد همکاری با شرکت آمریکایی FluGen و دانشگاه ویسکانسین-مدیسن جهت طراحی و تولید واکسنی به نام کوواکسین (Covaxin) علیه بیماری کووید ۱۹ دارد.

شرکت «بهارات بایوتک» سابقه ای ۲۴ ساله در تولید واکسن دارد و تا کنون ۱۶ نوع از واکسن‌های مختلف را به بازار ارائه کرده است و تولیداتش را به ۱۲۳ کشور صادر می‌کند. این شرکت پیش از این واکسنی برای فلج اطفال و زیکا نیز ساخته است.

عکس | آنچه درمورد واکسن کوواکسین بهارات باید بدانیم

واکسن «کوواکسین بهارات» ساخت کجاست؟ | میزان اثربخشی و جزئیات

 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها