أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۴۹۳۷۱۰
زمان انتشار: ۱۴:۵۹     ۱۷ مهر ۱۴۰۰
رئیس انستیتو پاستور ایران با اشاره به اینکه پاستور تنها واکسن دنیاست که دوز یادآور نیز همراه خود دارد، از قابلیت تزریق این واکسن کرونا به کودکان خبر داد.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از تسنیم، علیرضا بیگلری در نشست خبری صبح امروز درباره واکسن انستیتو پاستور ایران (پاستوکووک) اظهار داشت: کارآزمایی بالینی فاز 1 و 2 موفقیت این واکسن را ثابت کرد و در فاز 3 نیز 44 هزار نفر در کوبا و 24 هزار نفر در هشت شهر ایران مورد مطالعه قرار گرفتند و واکسن "سوبرانا" یا همان "پاستوکووک" کارایی و ایمن بودن خود را به اثبات رساند.

قابلیت تزریق واکسن به کودکان

وی افزود: واکسنی که در دسترس مردم است علاوه بر ایجاد ایمنی یکی از بی‌خطرترین واکسن‌های جهان برای کروناست و استفاده از این واکسن در سنین زیر 18 سال شرایط را برای استفاده دانش‌آموزان از این واکسن مهیا می‌کند. نوزادان کشورمان تاکنون واکسن‌های انستیتو پاستور ایران را دریافت کرده‌اند و به این ترتیب واکسنی تولید شد که تنها واکسن "کنژوگه" دنیا است و تنها واکسنی است که در کنار خودش دوز یادآور هم تولید کرده و در کنار این ویژگی‌هایش قابلیت تزریق به سنین 3 تا 18 سال و بالای 18 سال را دارد.

رئیس انستیتو پاستور ایران درباره دوز یادآور واکسن پاستور که با نام سوبراناپلاس در کوبا و پاستوکووک‌ پلاس در ایران شناخته می‌شود، تصریح کرد: غیر از دو دوز اصلی واکسن، یک دوز دیگر نیز ساخته شده است که ایمنی را شدیداً تحریک نمی‌کند و لازم نیست از واکسن اصلی برای تحریک استفاده شود زیرا استفاده از واکسن اصلی به عنوان دوز بوستر ممکن است عوارض شدیدتری ایجاد کند؛ در حالی که هیچ یک از واکسن های دنیا تاکنون دوز یادآور را طراحی نکرده‌اند اما در واکسن پاستور این دوز بوستر طراحی شده است.

تزریق دوز یادآور به افراد با سابقه ابتلا به کرونا

وی با بیان اینکه یادآور این واکسن می‌تواند در کسانی که قبلا به کووید مبتلا شده‌اند ایمنی کافی ایجاد کند، گفت: واکسن پاستور می‌تواند به عنوان دوز بوستر(یادآور) واکسن‌های دیگر نیز به کار برود و با توجه به اینکه نشان داده شده که بعد از دو دوز نیاز به واکسیناسیون با دوز یادآور وجود دارد واکسن پاستور تنها واکسن دنیاست که دوز یادآور نیز همراه خود دارد و 92 درصد در پیشگیری از بیماری شدید و بستری شدن اثر دارد.

دو دوز واکسن پاستور برای کودکان کافی است

بیگلری گفت: ایمنی‌زایی با 3 دوز واکسن پاستور در 99 درصد افراد دیده می‌شود و در کودکان به دو دوز واکسن نیاز است و می‌شود به این حد از ایمنی رسید، با توجه به اینکه نیاز به دوزهای یادآور خواهیم داشت، به اندازه کافی واکسن در اختیار کشورمان هست.

وی با تأکید بر اینکه باتوجه به ورود سویه دلتا، واکسن‌ها کارایی‌شان به کمتر از نصف رسیده است، خاطرنشان کرد: کارایی واکسن‌های غربی و اروپایی که پیش از این 95 درصد بود با شیوع واریانت دلتا به نصف یا زیر 50 درصد رسید اما واکسن پاستور یک واکسن معتبر را در اختیار مردم قرار می‌دهد و پیشینه یکصد ساله انستیتو پاستور ایران آرامشی را ایجاد می‌کند که مردم کشورمان از آن استفاده کنند.

رئیس انستیتو پاستور ایران درباره تزریق واکسن پاستوکووک به کودکان تصریح کرد: با توجه به تایید سازمان غذا و دارو و سیاست‌های وزارت بهداشت، این واکسن آماده توزیع و تزریق به کودکان از رنج سنی 3 تا 18 سال است؛ البته به سیاست وزارت بهداشت هم بستگی دارد که تصمیم بگیرد ابتدا بالای 15 سال را بزند یا ابتدا بالای 12 سال و ... را تزریق کند. اکنون واکسن کرونا در اختیار وزارت بهداشت است و در هر گروه سنی که سیاست و برنامه‌شان باشد، می‌توانند استفاده کنند.

وی درباره چرایی تاخیر ورود واکسن پاستوکووک به سبد واکسیناسیون کشور گفت: نکته‌ای که وجود دارد این است که در برنامه تولید همه واکسن‌های دنیا هیچگاه زمان و حجمی که پیش‌بینی می‌شود، حتماً به دست نمی‌آید. به طور مثال در سال گذشته کارخانجات بزرگ واکسن کووید دنیا، عددی را اعلام کرده بودند، اما زمان ثابت کرد که نتوانستند به آن عدد و بازه زمانی تعهد داده شده، عمل کنند زیرا واقعا تولید واکسن آن هم در شرایط خاص امروز کاری بسیار طاقت‌فرساست. درباره واکسن پاستوکووک به این صورت بود که مجوز صادر شد اما مجوز مشروط به این بود که گزارش کارآزمایی خودمان را به سازمان غذا و دارو تقدیم کنیم که بعد از این کار، کارشناسان سازمان غذا و دارو مجوز را صادر کردند که به نظر من هم با توجه به اینکه لازم است که رگولاتور(نهاد تنظیم‌کننده) از ایمنی و کارا بودن واکسن مطمئن شود، زمانی که صرف شد، ارزش داشت تا با اطمینان مجوز صادر شود.

وی گفت: با توجه به تایید سازمان غذا و دارو نحوه استفاده از واکسن پاستووکوک بر اساس تصمیم وزارت بهداشت خواهد بود فعلا برنامه‌ریزی‌ها به گونه‌ای است که بتوانیم حدودا هفته‌ای یک میلیون دوز را تحویل دهیم. اگر نیاز باشد به ما اطلاع می‌دهند که چه حجمی از کدام واکسن را نیاز دارند که بر اساس نیاز، برنامه تولید را خواهیم داشت.

وی درباره میزان اثربخشی این واکسن تصریح کرد: در بررسی کارایی واکسن ممکن است دو عدد مختلف را بشنوید؛ یکی درصد آنتی‌بادی ساخته شده است که در رژیم سه دوز واکسن پاستوکووک، نزدیک به 99 درصد آنتی‌بادی داریم. البته تولید آنتی‌بادی در بدن به معنای کارایی و اثربخشی نیست. اثربخشی واقعی را وقتی می‌توان اندازه گرفت که واکسن را تزریق کرد و افراد را به درون جامعه فرستاد و آن زمان می‌توان درباره اثربخشی صحبت کرد. در رژیم سه دوزه این واکسن با اینکه 99 درصد آنتی‌بادی داشتیم، اما قدرت پیشگیری از بیماری شدید و بستری شدن حدود 92 درصد بود و تقریبا 70 درصد افراد هم بیماری علامت‌داری نمی‌گرفتند. باتوجه به اینکه این عدد در مقابل واکسن‌های موجود بسیار قابل توجه است، به این نتایج بسیار امیدواریم و افتخار می‌کنیم.

رئیس انستیتو پاستور ایران همچنین درباره تعداد دوزهای تزریقی این واکسن در واکسیناسیون عمومی کرونا، بیان داشت: رژیم تزریق برای بزرگسالان رژیم سه دوز است و حتما توصیه می‌کنیم که دوز یادآور تزریق شود؛ چراکه کارایی و اثربخشی به شدت بالا می‌رود. همچنین تحویل واکسن به وزارت بهداشت نیز به صورت سه دوز خواهد بود. رژیم تزریق در کودکان به صورت دو دوز خواهد بود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها