يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۹۳۷۳۰
زمان انتشار: ۱۰:۲۴     ۱۸ مهر ۱۴۰۰
یک نشریه آمریکایی نوشت، قایق‌های پرنده «باور-2» در کنار ناوگان قایق‌های تندرو، ایران را قادر به دفاع از حریم دریایی خود در تنگه هرمز و خایج فارس می‌کند.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از فارس، یک نشریه آمریکایی در تحلیلی به قایق‌های پرنده «باور-2» ایران اشاره کرد و نوشت، این قایق‌ها به عنوان عوامل مفید کنار ناوگان قایق‌های تندروی این کشور در رویکرد نبرد نامتقارن ایران حضور دارند.

نشریه آمریکایی «نشنال اینترست» در ابتدا نوشت، ایران در این سالها انواع سلاح‌ها را عرضه کرده است از جمله جنگنده‌های«اف-14 تامکت‌» ساخت آمریکا که به موشک‌های روسی مجهز شده‌اند. در سال 2006، تلویزیون ایران یک قایق پرنده عجیب و غریب را به نمایش گذاشت و چهار سال بعد اعلام کرد که سه اسکادران از آنها در نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران خدمت می‌کنند. تحلیلگران خبری سپس گفتند  که ایران یکی از معدود کشورهایی است که چنین قایق‌های پرنده پیشرفته‌ای را طراحی و تولید کرده است، که از نظر فنی نیز درست است.

قایق‌های پرنده باور-2 با رنگ استتار آبی، برای استفاده در ارتفاعات بسیار پایین طراحی شده‌اند و سطوح بال کمتر با سطح زمین نزدیک می‌شوند. پس از رسیدن به سرعت بالا حین بلند شدن، این قایق‌ها می‌توانند در هوا بمانند. این قایق‌های پرنده برای عملیات دریایی کاربرد بیشتری دارند.

این نشریه در ادامه با اشاره به ساخت این  نوع قایق در روسیه در ابتدا نوشت، مهندسان ایرانی باور-2 برخورد بسیار متفاوتی با این جنگ افزار تا روسیه داشتند. به نظر می‌رسد این قایق‌های کوچک یک یا دو نفره می‌توانند مترها از سطح زمین را با سرعت 100 گره دریایی (115 مایل در ساعت) طی کنند. آنها مجهز به عینک دید در شب، دوربین و نشانگرهای زمان واقعی هستند. تسلیحات شامل یک مسلسل است. البته گفته می‌شود این قایق قابلیت پرتاب موشک نیز دارد.

به نوشته این نشریه، این قایق احتمالاً قادر به حمله مستقیم به دشمن نیست، بلکه با راهبرد نامتقارن دریایی، ایران را قادر می‌سازد تا از تنگه هرمز محافظت کند.

 

این نشریه نوشت که قایق‌های پرنده باور-2 ایران همچنین دارای ویژگی‌های پنهانکاری هستند. هرچند که باور این مسئله با وجود موتور این قایق مشکل است، با این وجود، این قایق‌های کوچک می‌توانند در ارتفاعات بسیار پایین حرکت کنند تا  رادار کشتی‌های جنگی بیا تشخیص آن‌ها با مشکل مواجه شود.

نشنال اینترست در خاتمه نوشت، اگرچه قایق پرنده باور-2 و امثال آن ممکن است وحشتناک‌ترین موشک‌های پنهانکار تهران نباشند، اما همچنان‌می‌توانند به عنوان عوامل مفید کنار ناوگان قایق‌های تندروی این کشور در خلیج فارس و تنگه هرمز در رویکرد نبرد نامتقارن حضور داشته باشند.  

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها