أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۴۹۳۸۰۵
زمان انتشار: ۱۳:۵۰     ۱۸ مهر ۱۴۰۰
«عبدالقدیر خان» دانشمند هسته‌ای صاحب نام پاکستان که به "پدر بمب اتمی" این کشور معروف است، امروز در سن ۸۶ سالگی درگذشت.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از ایرنا: دکتر عبدالقدیر خان که از یکماه گذشته به شدت بیمار بود صبح امروز یکشنبه در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستانی در اسلام‌آباد درگذشت.

این فیزیکدان هسته‌ای ۸۶ ساله که بنیانگذار برنامه غنی‌سازی اورانیوم پاکستان محسوب می‌شود، از سال ۲۰۰۴ به دلیل برخی نگرانی‌های امنیتی، تحت مراقبت قرار گرفته بود و نهادهای امنیتی این کشور از بیم خطر احتمالی برای زندگی این دانشمند پاکستانی، دید و بازدید و حضور وی در محافل اجتماعی را محدود کردند.

پدر بمب هسته‌ای پاکستان درگذشت

مقامات پاکستانی با ابراز تاسف از مرگ بنیانگذار فن آوری اتمی این‌ کشور، گفتند: عبدالقدیر خان نقش تاریخی و موثری برای تقویت دفاع و بازدارندگی پاکستان ایفا کرد.

دکتر عبدالقدیر خان متولد سال ۱۳۱۵ شمسی، فیزیکدان هسته‌ای و مهندس متالوژی پاکستانی است که بنیانگذار برنامه غنی‌سازی اورانیوم این کشور محسوب می‌شود. یکی از بزرگ‌ترین برنامه‌های وی، برنامه غنی‌سازی اورانیوم برای پروژه ساخت بمب اتم پاکستان بود. او در سال ۱۳۵۵ آزمایشگاه تحقیقاتی کاهوتا (KRL) در نزدیکی اسلام‌آباد را تأسیس کرد و تا زمان بازنشستگی (سال ۱۳۸۰) به عنوان مدیر کل و محقق ارشد در آن مرکز مشغول کارهای علمی و تحقیقاتی بود.

عبدالقدیر عنوان پدر بمب هسته‌ای پاکستان را یدک می‌کشید و برای اینکه کشورش را در عرصه هسته‌ای همتراز هند رقیب سنتی پاکستان در جنوب آسیا کرد، مورد ستایش قرار می‌گیرد اما اعتراض وی به تمهیدات و مراقبت‌های امنیتی همواره جنجال برانگیز بوده است

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها