امـام صـادق (عليه السلام) فرمـودند: مانند ارباب به عيوب ديگران نگاه نکنید ، بـلكه چـون بنـده اى متـواضع، عيب هاى خود را وارسى كنيد. تحف العقول/ 295

      
کد خبر: ۴۹۳۸۶۰
زمان انتشار: ۱۳:۰۹     ۱۹ مهر ۱۴۰۰
حنجره جنجالی!
«تعلیق» کلید واژه ای بود که پس از «میدان» ظریف، به واژه پرتکرار اینروزهای رسانه های کشور تبدیل شده است.

تمام حواشی صوت‌های جنجالی جناب ظریف/ از صوت چندروز پیش در کلاب‌هاوس تا افشای صوت مصاحبه با سعید لیلاز!به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598، این روزها دوباره محمدجواد ظریف وزیر سابق امور خارجه به صدر اخبار رسانه ها آمده است. از صوت چندروز پیش او در کلاب‌هاوس گرفته تا افشای صوت مصاحبه او با سعید لیلاز. ظریف که در آخرین روزهای عمر دولت دوزادهم با انتشار فایل صوتی جنجالی واکنش های زیادی را ایجاد کرده بوده، هفته گذشته هم با اظهار نظری عجیب باز واکنش های سیاسیون و فعلان مجازی را برانگیخت.

«تعلیق» کلید واژه ای بود که پس از «میدان» ظریف، به واژه پرتکرار اینروزهای رسانه های کشور تبدیل شده است.

ظریف که در گفت و گویی کلاب هاوسی اظهاراتی در خصوص برجام و واژه تعلیق داشت، در سخنانی اعتراف گونه به اشتباه خود در مجلس شورای اسلامی اشاره کرد که ادعا کرده بود هیچ جای برجام واژه تعلیق نیامده و تحریمها لغو شده است.

ظریف در این گفت و گو در خصوص سوالی در مورد کلمه ساسپند گفت: من در مجلس گفتم کلمه ساسپنشن نیست و این اشتباه از من بود. علتش هم این بود که ما دستور العمل داده بودیم به همه دوستانی که داشتند ضمائم برجام رو مذاکره میکردند که از برخی عبارات استفاده نشود. در لحظات آخر یک ضمیمه برجام داشت مذاکره میشد نماینده اروپا گفته بود ما تحریم های ایران را برمیداریم، لغو میکنیم یا همان لیفت میکنیم اما تصمیمات اتحادیه اروپا که شامل چیزای دیگه ای هم است نمیتوانیم لیفت کنیم تا زمانی که کل تحریم ها برداشته بشود یعنی مثلا تحریم های نظامی تحریم های دیگه ای که بر اساس قطعنامه شورای امنیت که تا 5 سال یا 8 سال بعد هم بود لذا ما اینا رو ساسپند میکنیم و بعدن لیفت میکنیم. اینجا بود که به آمریکا هم ربطی نداشت 4 بار یا 3 بار در ضمیمه کلمه ساسپند در ضمیمه آمده بود و مذاکره کننده ما به من اطلاع نداده بود.

البته این اولین بار نیست که آقای ظریف با اظهارات متناقض باعث واکنش منتقدان و سرخوردگی حامیان خود شده است. در ادامه به برخی از تناقضات وزیر سابق امور خارجه در 8 سال وزارت خود اشاره میکنیم:

1- کل تحریم ها لغو می‌شود

محمدجواد ظریف در جلسه کمیسیون ویژه برجام به تاریخ 22 شهریور سال 1394 به صراحت اعلام کرده بود که تمام تحریم های ایالات متحده لغو می شود ولی پس از چندی و در یک مصاحبه تلویزیونی اعلام کرد: ما هرگز نگفتیم با برجام تحریم های آمریکا علیه ایران لغو می شود.

ظریف

 2-  آمریکا را قدرقدرت ندانیم

جناب ظریف در جلسه علنی مجلس- 15 تیر 99- خطاب به نمایندگان مردم گفته بود: «دوستان عزیز آمریکا را قدرقدرت ندانیم. برجام تحمیلی بر آمریکا بود. ان شاالله تاریخ و آینده نشان خواهد داد برجام سند افتخار ایران است و همواره خواهد بود و در تاریخ این کشور ثبت خواهد شد»، که در سخنانی عجیب در دانشگاه تهران در سخنانی عجیب گفت: "آمریکا میتواند به یک بمب تمام سیستم دفاعی ایران را از کار بیاندازد!"
این سخن وزیر جنگ رژیم صهیونیستی نیست. سخن وزیر جنگ امریکا و فرانسه و انگلیس هم نیست.
این دسته گلی است که جواد ظریف روز سیزده آذر سال 92 با حضور در جلسه پرسش و پاسخ دانشجویی در تالار علامه امینی کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران در پاسخ به سوالی به آب داد.
وزیر امور خارجه ایران در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان چنین عنوان داشت: " آیا فکر کردید آمریکا که می تواند با یک بمب تمام سیستم دفاعی ما را از کار بیاندازد از سیستم دفاعی ما می ترسد؟ آیا واقعا به خاطر قدرت نظامی، آمریکا جلو نمی آید؟"
این سخنان جناب وزیر در حالی بیان می گردد که قدرت های جهانی و سازمان های جاسوسی کشورهای غربی تا کنون در گزارش های متعددی به توان بالای سیستم های دفاعی ایران اذعان نموده اند.

ظریف

3- هیچگاه منسائل داخلی را به خارج نبردم!

سال 99 بود که محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه دولت روحانی اعلام کرد نه خودش و نه وزارت خارجه در انتخابات ریاست‌جمهوری دخالتی نخواهند داشت. ظریف علت دخالت نکردن خود در انتخابات را «فراجناحی بودن دستگاه وزارت خارجه» عنوان کرد. همچنین او معتقد بود طبق مقررات و اساسنامه، به‌هیچ‌وجه در مسائل داخلی دخالت نکرده و مجاز به همراهی یا مخالفت با افراد و احزاب و گروه‌های سیاسی در انتخابات نیست. این درحالی است که عملکرد ظریف با گفته‌هایش تناسبی ندارد. او پیش‌تر در سال 93 مدعی شده بود وزارت خارجه در رای مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری موثر است. با این‌حال او در سال 99 حرف خود را تغییر می‌دهد و از ضرورت پرهیز از نگاه جناحی به سیاست خارجه می‌گوید. در همین راستا برای اثبات این عدم تناسب میان گفته‌ها و عملکرد ظریف می‌توان به سخنرانی‌ او در جمع اعضای شورای روابط خارجی آمریکا در مهرماه 93 اشاره کرد. در این نشست‌ هنگامی که هاله اسفندیاری، مدیر بخش مطالعات خاورمیانه اندیشکده وودرو ویلسون از ظریف درباره تأثیر مذاکرات بر مسائل سیاسی داخلی ایران پرسید، ظریف در پاسخ به اسفندیاری بیان کرد اگر این تلاش‌های ما برای تعامل بی‌نتیجه بماند، مردم ایران این فرصت را خواهند داشت تا ۱۶ ماه دیگر که انتخابات پارلمانی(انتخابات ریاست‌جمهوری 1396) در ایران برگزار می‌شود، به این عملکرد ما (با آرای خود) پاسخ دهند. ظریف همچنین در ادامه پاسخ خود به اسفندیاری تاکید کرد وقتی قبلا در تعامل و مذاکرات درباره توافق هسته‌ای با جامعه بین‌المللی در سال‌های ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵ توافق‌هایی کردیم و تلاش‌های ما برای عملکرد شفاف ازجانب اتحادیه اروپایی رد شد، مردم جواب ما را با انتخاب رئیس‌جمهوری متفاوت دادند که مرا هم زود بازنشسته کرد!

تمام حواشی صوت‌های جنجالی جناب ظریف/ از صوت چندروز پیش در کلاب‌هاوس تا افشای صوت مصاحبه با سعید لیلاز!

همچنین از دیگر تناقضات عمل و صحبت ظریف نیز می‌توان به دیدار سعدآباد او با محمد البرادعی، مدیرکل وقت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سال 83 ‌اشاره کرد، به‌طوری‌که در این دیدار ظریف از تاثیرات جریانی و حزبی مذاکرات هسته‌ای در انتخابات ایران می‌گوید. او به البرادعی درباره تبعات شکست مذاکرات گفت «بسیاری از کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری(انتخابات ریاست‌جمهوری ۸۴) از شکست مذاکرات ما سود می‌برند.» همچنین در ادامه ظریف با اشاره به جناح مقابل خود در انتخابات ایران تاکید می‌کند که آنها (جناح مقابل) موفقیتی در این گفت‌وگوها نمی‌بینند و اعتبار اروپایی‌ها و مذاکره‌کنندگان ایرانی هردو در ایران از دست رفته است. در ادامه این دیدار نیز محمدجواد ظریف با جناحی دیدن مسائل وزارت خارجه مدعی می‌شود که این تنها مشکل اعتماد به آنها نبود؛ این مشکل اعتماد به «جبهه ما» هم بود.

4-ماجرای وزارت خارجه و امضای کری! / امضای کری تضمین است-نیست!

امضای کری تضمین نیست؛ جمله‌ای که چهارسال طول کشید تا از زبان وزیر امور خارجه دولت روحانی، محمدجواد ظریف شنیده شود. در دی‌‌ماه 94 بود که به‌دنبال اعتراض ظریف [به قانون محدودیت ویزای ایرانیان برای ورود به آمریکا که نقض برجام ازسوی آمریکا بود] جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در نامه‌ای خطاب به ظریف نوشت این قانون به‌هیچ‌وجه مانع آمریکا در اجرای تعهدات خود در برجام نمی‌شود. در همین جریان سیدعباس عراقچی که آن زمان رئیس ستاد پیگیری برجام بود، در آذر همان سال(94) نامه کری را «دارای تعهد حقوقی و سیاسی» دانست، به‌طوری‌که مدعی شد این نامه، امضای وزیر خارجه آمریکا را دارد و اجرای موفق برجام را تضمین کرده است.

تمام حواشی صوت‌های جنجالی جناب ظریف/ از صوت چندروز پیش در کلاب‌هاوس تا افشای صوت مصاحبه با سعید لیلاز!

عراقچی در آن مقطع درحالی بر تضمین امضای کری تاکید می‌کرد که روند نقض برجام و زیرپا گذاشتن آن از دولت اوباما شروع شده بود و دولت او به دفعات برجام را به‌صورت آشکارا نقض کرده بود. همچنین پس از خروج آمریکا از برجام ثابت شد مسئولان در وزارت خارجه دولت روحانی طوری خوش‌‌خیالانه و ساده‌انگارانه به این توافق دل بسته بودند که طرف مقابل نیز از این عدم دقت نظر مسئولان ایرانی استفاده کرده و هرگونه بدعهدی را مرتکب شد. اما چهارسال بعد یعنی در مهر 98 ظریف و دستگاه وزارت خارجه به حرف منتقدان خود رسیدند، به‌طوری‌که وزیر امور خارجه ایران، محمدجواد ظریف در همایش بین‌المللی یکجانبه‌گرایی ‌و حقوق بین‌الملل، صراحتا اعلام کرد «امضای مقامات آمریکایی(کری) تضمین نیست!»

5-حق غنی‌سازی اورانیوم

 پس از انعقاد توافق موقت ژنو روی برنامه هسته‌ای ایران همان ساعت اول توافق ژنو حسن روحانی و محمدجواد ظریف اعلام کردند در این توافقنامه‌ حق غنی‌سازی ایران به رسمیت شناخته شده است، برخلاف این اظهارات مقامات ایرانی جان کری وزیر خارجه‌ آمریکا نیز، در سوم آذر ۹۲ یعنی همان روز اول امضای توافقنامه ژنو اظهار داشت: «در توافق گام اول، به هیچ عنوان نیامده که ایران حق غنی‌سازی دارد. ما این گام را در جهت توافق جامع‌تر برداشتیم تا جلوی پیشرفت هسته‌ای، غنی‌سازی و توسعه ایران را از هم‌اکنون به بعد بگیریم تا درنهایت ثابت شود که دیگر برنامه‌ هسته‌ای ایران، منطقه و کشورهای دیگر را تهدید نمی‌کند. توافق حاصل شده، یک گام اول است که برنامه هسته‌ای ایران را به عقب می‌برد. بدون تصمیم طرف ایرانی نمی‌توانستیم به این توافق برسیم. از ظریف به خاطر این تلاش تشکر می‌کنیم این توافق، مهم‌ترین بخش برنامه‌ هسته‌ای ایران را قفل می‌کند و جلوی پیشرفت آن را می‌گیرد.»

 کری روز بعد از توافق نیز در گفت‌وگو با ‌ای‌بی‌سی نیوز اظهار می‌دارد: «این توافق، مقدمه‌ای برای برچیدن زیرساخت غنی‌سازی ایران است.»

با وجود سخنان صریح کری درمورد حق غنی‌سازی ایران سه هفته پس از توافق ژنو ظریف آذر ۹۲ در دانشگاه تهران بار دیگر ادعاهای پیشین خود را تکرار کرد و اظهار داشت: «در برنامه اقدام مشترک در دو جا گفته شده که برنامه هسته‌ای ایران شامل غنی‌سازی ادامه پیدا می‌کند و در کنارش تحریم‌ها برداشته می‌شود، و این یعنی احترام به اجرای حق ما.» سخنان ظریف در رابطه با پذیرفته شدن حق غنی‌سازی ایران در توافق موقت ژنو حتی در تناقض با ادعاهای عباس عراقچی، معاون سیاسی وقت وزارت خارجه بود. عراقچی در این رابطه مدعی شده بود در مذاکرات، غربی‌ها به طرف ایرانی گفته‌اند ایران حتی به اندازه یک گرم هم نیاز به غنی‌سازی ندارد. عراقچی همچنین جای دیگری در رابطه با حق غنی‌سازی ایران گفته بود: «آمریکایی‌ها از اول هم حق غنی‌سازی را برای ایران نشناخته‌اند، چون آنها حق غنی‌سازی را برای دوستان خود هم نپذیرفته‌اند، بلکه تنها پذیرفته‌اند که ایران غنی‌سازی کند.»

6- دیپلماسی و میدان

آقای ظریف می‌گوید، سردار سلیمانی به‌عنوان پیش برنده امورِ میدان، مانع از به نتیجه رسیدن دیپلماسی و در نتیجه برجام شد! او اما، پس از مواجه شدن با سیل عظیم انتقادها، بدون اینکه یک عذرخواهی ساده کند، سعی در توجیه اشتباهِ بد خود می‌کند و در حالی که به‌نظر می‌رسد، تحت فشار سنگین افکار عمومی! تلاش می‌کند خطای بزرگ خود را در سطح یک بحث نظری و علمی‌ تقلیل دهد و از سخنان خود عقب نشینی می کند.

7- تعلیق

ظریف که در گفت و گویی کلاب هاوسی اظهاراتی در خصوص برجام و واژه تعلیق داشت، در سخنانی اعتراف گونه به اشتباه خود در مجلس شورای اسلامی اشاره کرد که ادعا کرده بود هیچ جای برجام واژه تعلیق نیامده و تحریمها لغو شده است.

ظریف در مورد کلمه ساسپند گفت: من در مجلس گفتم کلمه ساسپنشن نیست و این اشتباه از من بود.

تمام حواشی صوت‌های جنجالی جناب ظریف/ از صوت چندروز پیش در کلاب‌هاوس تا افشای صوت مصاحبه با سعید لیلاز!

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها