يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۹۳۸۶۷
زمان انتشار: ۱۱:۴۸     ۱۹ مهر ۱۴۰۰
به گفته یک فوق تخصص بیماری‌های خون و متخصص کودکان مهم‌ترین مسئله خونی که احتمال دارد کودکان با آن مواجه شوند، کم خونی است و این در حالی است که این عارضه با رشد و هوش کودکان ارتباط مستقیم دارد.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از میزان، مهشید ناصری در خصوص شایع‌ترین بیماری خونی در کودکان گفت: مهم‌ترین مسئله خونی که احتمال دارد کودکان با آن مواجه شوند، کم خونی است و این در حالی است که این عارضه با رشد و هوش کودکان ارتباط مستقیم دارد و از این رو همه کودکان باید در خصوص کم خونی مورد پایش قرار گیرند و بررسی گردد که آن‌ها دچار این عارضه هستند یا نه.

وی ضمن اشاره به اینکه کودکان از هنگام تولد تا دوران بلوغ با دو پیک رشد یکی در سنین شیرخوارگی و دیگری در دوران بلوغ رو به رو هستند، ادامه داد: این موضوع بسیار حائز اهمیت است که کودکان در سنین رشد با کم خونی مواجه نشوند، چرا که این عارضه هم روی رشد و هم بر هوش کودکان موثر است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه مهم‌ترین کم خونی که کودکان می‌توانند دچار آن شوند فقر آهن است، افزود: تغذیه در سنین رشد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و توصیه می‌شود در این دوران مواد غذایی که حاوی آهن هستند، مورد استفاده قرار گیرند.

این متخصص کودکان خستگی، کم فعالیتی، عدم تمرکز، بداخلاقی، رنگ پریدگی، درد دست و پا، سردرد، زیرش مو و حتی بیش فعالی را از نشانه‌های ابتلا به کم خونی در کودکان دانست و اظهار کرد: در کشور ما برنامه‌های بهداشتی برای پیشگیری از کم خونی در شیرخوران وجود دارد که طی آن بسته تغذیه کمکی آهن را در اختیار کودکان گذاشته می‌شود و این آگاهی اجتماعی باید وجود داشته باشد که این بسته‌های کمکی درست و مناسب مصرف گردند.

وی ضمن تاکید بر اینکه محتوای سبد غذایی که کودکان مصرف می‌کنند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و حتما باید محتوای کافی پروتئین آهن را داشته باشد، توضیح داد: مصرف غذای مناسب تا حدی به مسائل فرهنگی مربوط می‌شود و مسائل اقتصادی هم در این خصوص موثر هستند و از این رو باید مسائل اقتصادی در مورد کودکان در حال رشد در نظر گرفته شود تا از بروز این عارضه جلوگیری گردد.

این فوق تخصص بیماری‌های خون با اشاره به اینکه در نوجوانان چه در دختر و چه پسر باید مسائل تغذیه‌ای در نظر گرفته شود و اگر گمان می‌کنید آن‌ها با این عارضه مواجه هستند حتما باید به آن‌ها به ویژه دختران قرص آهن دهیم تا در رشدشان مشکلی پیش نیاید، بیان کرد: عادات غذایی نظیر مصرف بیش از اندازه چای و گاهی مصرف زیاد لبنیات ممکن است مانع جذب آهن شوند و از طرفی دیگر بهتر است توسط نهادهای دولتی مواد غذایی کربوهیداراتی نظیر آرد با آهن مغذی شوند و این کار می‌تواند اقدام مناسبی در خصوص پیشگیری از کم خونی باشد.

این پزشک فوق تخصص ضمن تاکید بر لزوم فرهنگ سازی در جهت مصرف مواد غذایی حاوی آهن که قیمت کمتری دارند، متذکر شد: از طرفی دیگر توصیه می‌شود در خصوص عدم استفاده از مواد غذایی پرطرفدار که ارزش غذایی چندانی ندارند و پر هزینه هم هستند، فرهنگ سازی شود و همچنین والدین باید در صورت مشاهده نشانه‌های کم خونی در فرزندشان حتما باید به پزشک مراجعه کنند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها