يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۹۳۹۰۲
زمان انتشار: ۰۹:۰۸     ۲۰ مهر ۱۴۰۰
آنچه می‌خوریم می‌تواند مستقیماً بر التهاب و استرس اکسیداتیو در بدن ما تأثیر بگذارد، که هر دو می‌تواند بر خطر بیماری‌های عصبی از جمله آلزایمر و پارکینسون تأثیر بگذارد.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، نویسنده کتاب " مغز شما در غذا است" می‌گوید مغز متفکر تقریباً همه چیز (افکار، حافظه، تمرکز، حرکات، تنفس، ضربان قلب) را تحت تأثیر قرار می‌دهد و برخی غذاها می‌توانند به قوی‌تر، تیزتر و باهوش‌تر شدن مغز کمک کنند.

 مغز و رژیم غذایی ما نقشی کلیدی در طول عمر دارد. به گفته موسسه ملی پیری، آنچه می‌خوریم می‌تواند مستقیماً بر التهاب و استرس اکسیداتیو در بدن ما تأثیر بگذارد، که هر دو می‌تواند بر خطر بیماری‌های عصبی از جمله آلزایمر و پارکینسون تأثیر بگذارد.

۵ خوراکی برای تقویت حافظه، تمرکز و سلامت کلی مغز مفید است:

شکلات تلخ

شکلات تلخ، مملو از آنتی اکسیدان‌ها و فلاوانول‌های کاکائویی است که به حفظ سلامت سلول‌های مغزی کمک می‌کند. همچنین حاوی فیبر برای کمک به کاهش التهاب مغز و جلوگیری از زوال شناختی است. مطالعه‌ای در سال ۲۰۲۰ نشان داد که شکلات تلخ و شکلات سفید چگونه می‌توانند بر حافظه جوانان سالم تأثیر بگذارند. در مقایسه با گروهی که شکلات سفید دریافت کرده بودند، شرکت کنندگان که شکلات تلخ به آن‌ها داده شد، دو ساعت پس از مصرف شکلات، عملکردهای حافظه کلامی بهتری داشتند.

انواع توت‌ها

توت‌ها سرشار از آنتی اکسیدان‌ها، مواد مغذی گیاهی، فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند. این مواد مغذی به حفظ حافظه کمک می‌کند و محتوای فیبر به میکروب‌های روده کمک می‌کند تا التهاب مغز را کاهش دهد. می‌توانید از بین انواع توت‌های قرمز، آبی و سیاه رنگ انتخاب کنید. به عنوان مثال، توت فرنگی سرشار از فلاونوئید است و ممکن است به کاهش سرعت شناختی کمک کند. بلوبری حاوی انواع مختلف فلاونوئیدها است که با استرس اکسیداتیو جلوگیری می‌کند؛ و توت سیاه منابع عالی آنتی اکسیدان است که به سلامت سلول‌های مغزی کمک می‌کند.

زردچوبه

زردچوبه یکی از ترکیبات اصلی پودر کاری است، حاوی ترکیبی به نام کورکومین است که راز پشت آن شامل مزایای تقویت مغز است. کورکومین یک ماده ضد التهابی قوی است. مطالعات نشان داده اند که مصرف آن می‌تواند به کاهش علائم اضطراب و کاهش افت شناختی با افزایش سن کمک کند. زردچوبه به تنهایی خوب است، اما وقتی با فلفل سیاه ترکیب شود فواید آن می‌تواند قوی‌تر باشد.

سبزهای پهن برگ

سبزیجات برگ دار جزء اصلی رژیم‌های سالم مغز هستند، زیرا حاوی فولات هستند که نوعی ویتامین B است و از رشد عصبی و عملکرد انتقال دهنده عصبی حمایت می‌کند. کمبود فولات با افزایش علائم افسردگی و پیری شناختی مرتبط است.

غذاهای تخمیر شده

تخمیر شامل افزودن غذاها به فرهنگ میکروارگانیسم‌هایی است که سپس از قندهای موجود در غذا تغذیه می‌کنند. این باعث ایجاد محصولات دیگری مانند اسید لاکتیک می‌شود که می‌تواند باکتری‌های دوستدار روده تولید کند. بنابراین وقتی ما غذاهای تخمیر شده می‌خوریم و سلامت روده خود را افزایش می‌دهیم، ممکن است عملکرد شناختی خود را نیز بهبود بخشیم. 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها