يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۹۴۱۸۴
زمان انتشار: ۱۳:۳۱     ۲۴ مهر ۱۴۰۰

پایگاه 598: خیابان‌های جنوب بیروت ظهر پنجشنبه برای ساعاتی شاهد حمله و تیراندازی وحشیانه فالانژهای لبنانی به طرف جمعیتی بود که در اعتراض به عملکرد طارق بیطار بازپرس پرونده انفجار بیروت گرد هم آمده بودند.
در این جنایت تعدای از تظاهرکنندگان در اثر شلیک گلوله آرپی جی7 و شلیک تک تیراندازان مستقر در ساختمان های مشرف بر محل تجمع کشته و تعداد زیادی نیز زخمی گردیدند و درپی آن طرفداران حزب الله و حزب امل که شهدای به جا مانده از این حادثه تروریستی را تشکیل می دادند مسلح شده و فورا به خیابان های بیروت آمدند.
اگر بخواهیم با نگاهی جامع اتفاقات پنج شنبه بیروت را که یادآور جنگ های 15 ساله داخلی لبنان بود و همزمان با سفر ویکتوریا نولند معاون ویز امور خارجه آمریکا به این شهر رخ داد بررسی کنیم باید به لحاظ ، سیاسی و اقتصادی موضوع را تحلیل کنیم چون درواقع اتفاق بیروت برآیند حوادث و ریشه هایی متعدد بود.
از نظر تاریخی بحران بیروت مردم لبنان را به سمت و یاد حادثه سال 1975 در 40 سال پیش و جنایت فالانژهای لبنانی انداخت که در همین محله یعنی شیاح و عین الرمانه رخ داد و موجب جنگی داخلی شد که مدتها ادامه داشت.
از لحاظ سیاسی نیز ریشه اتفاقات به بی سر و سامان بودن اوضاع لبنان در حدود 20 ماه گذشته و خلاء 13 ماهه اداره دولت و بی کفایتی چندین کاندیدای نخست وزیری برمیگردد که تعیین تکلیف کشور را به تعویق انداختند تا جایی که مردم از نظر سیاسی شاهد یک تنگنا و بن بست وسیع در حکمرانی کشور شدند.
از نظر اقتصادی نیز لبنانی هایی که همواره به رفاه و خوش نشینی معروف بودند در 30 ماه گذشته به وضعیتی دچار شدند که بیشترین فشارها را که حتی در فکر ایشان هم نمی گنجید تجربه کردند تا جایی که بطور مثال واحد پول لبنان که سالیان مدید هر 1500 لیر آن با یک دلار برابری می کرد به مرز برابری 25000 لیر رسید و آب و برق و نان و بنزین و مایحتاج اولیه مردم در معرض اتمام و بحرانی قرار گرفت که تمام این موارد حاکی از یک فروپاشی قریب الوقوع و طراحی شده بسیار مشکوک می باشد.
از سویی باید به این نکته توجه کرد که حزب قوات لبنانیه به ریاست سمیر جع جع به عنوان یک نیروی دست نشانده اسرائیلی،آمریکایی از 50 سال گذشته همیشه در ناآرامی های لبنان نقش اساسی و ریشه ای داشته و به عنوان یک عامل دست نشانده خارجی ،طراح و عامل راه بندان ها ،توهین ها و توطئه های مکرر علیه ایران ، حزب الله و محور مقاومت و بروز فتنه های گوناگون بوده است و در پی همین اقدام کور رسوای محافل داخلی و خارجی شد.
تیراندازی به سمت مردم در بیروت و تلاش برای شروع یک جنگ داخلی دیگر سناریویی بود که تلاش می کرد با هدف جرقه زدن به شعله ناآرامی ها در محلی که سابقه تاریخی شروع یک جنگ داخلی را دارد بنیان یک فتنه جدید و درگیری طولانی را بین مردم پایه ریزی کند .انتخاب محل تجمع مسالمت آمیز مردم برای شلیک کور در جلوی کاخ دادگستری که با هدف محکومیت اقدامات قاضی دست نشانده مسئول پرونده انفجار بیروت گرد هم آمده بودند به همین منظور بود.
موضوع بعد که باید به آن توجه کرد شیطنت قاضی بیتال در جابجا کردن جایگاه شاکی و متهم در پرونده انفجار بندر بیروت بود . حزب قوات لبنانی که متهم اول انفجار بود با دسیسه های مختلف خارجی و داخلی عنوان مدعی را پیدا کرد و سران مقاومت بدون هیچ دلیل و مدرک محکمه پسند و فقط بر مبنای گفته هایی پراکنده در جایگاه متهم قرار داده شدند.
اتفاق پنج شنبه سیاه بیروت منتهی به یک نتیجه جالب شد که چشم فتنه را نشانه گرفت و آن هم حضور پر قدرت طرفداران مقاومت در سطح شهر و تلاش برای کنترل بحران و جلوگیری از انتشار حملات بود و در عین نمای ترسناک استقرار افراد مسلح، آرامشی عمیق بر شهر مستولی شد . مردم بیروت به چشم خود دیدند که مدافعان وطن علاوه بر مرزها در داخل شهر هم حضوری پر قدرت دارند و حس وجود محافظان مردمی و امنیت برقرار شده نشان داد جوانان لبنانی آماده دفاع از ناموس و شرافت ملی خود هستند.
از پیامدهای این بحران بروز الطاف خفیه الهی به مردم نیز بود که طیف مشترک شهدای واقعه تروریستی از حزب الله و امل موجب پیوند بیشتر بین طرفداران دو حزب شد .مردم لبنان و تاریخ توانستند به چشم خود سبک مدیریت خردمندانه امام موسی صدر را در تصمیمات رهبر حزب الله ببینند.
نکته قابل توجه این است که اگر جای سوال باشد که باعث وبانی وضع وخیم موجود کیست اولین مرکز فتنه انگیزی که به ذهن همگان می رسد سفارت آمریکا و سفیر آن کشور در بیروت است که سیدحسن نصرالله نیز به درستی آنها را ریشه تمام مشکلات لبنان دانست.
نا گفته نماند که روی دیگر سکه، فتنه انگیزی رژیم صهیونیستی است که تلاش می کند لبنانی ها را به خودشان مشغول کنند تا از فکر دفاع یا حمله به اسرائیل مغفول شوند. مردم پس از وقوع این جنایتددمنشانه و شهادت مظلومانه گروهی از تظاهرکنندگان شاهد بودند که چه جریانی دنبال حقیقت و چه گروه هایی دنبال فتنه انگیزی بودند و این موضوع قطعا در انتخابات پیش رو تاثیر مستقیمی خواهد داشت.

 

*حجت الاسلام محمد باقر ولدان؛ پژوهشگر حوزه و دانشگاه

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها