يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۹۴۲۵۷
زمان انتشار: ۱۱:۳۶     ۲۵ مهر ۱۴۰۰
تعلل در اعلام نتایج نهایی کارشناسی ارشد؛
سال تحصیلی جدید دانشجویان در حالی آغاز شده که نتایج نهایی کارشناسی ارشد برای دانشجویان نوورود هنوز اعلام نشده است.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، سال تحصیلی جدید امسال نیز همچون سال گذشته با وجود ویروس کرونا آغاز شده است، اما تفاوت آن با سال گذشته موضوع واکسیناسیون دانشجویان که همین موضوع سبب چالش‌هایی برای بازگشایی دانشگاه‌ها شده است.

طبق گفته زلفی گل وزیر علوم با انجام و اتمام روند واکسیناسیون دانشجویان، دانشگاه به زودی آموزش حضوری را برگزار خواهند کرد، او در این باره اظهار کرد: بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا مقرر شده دانشجویان مقطع تحصیلات تکمیلی از ۱۵ مهرماه و دانشجویان مقطع کارشناسی از ۱۵ آبان ماه به صورت حضوری در کلاس‌های درس فعالیت داشته باشند.

او با اشاره به ضرورت چابک‌سازی سیستم اداری و صرفه‌جویی در هزینه‌ها گفت: این موضوع مهم باید سرلوحه فعالیت دانشگاه‌ها قرار گیرد. نسبت اعضای هیئت علمی به یاوران علمی (کارکنان) باید نسبت یک به یک باشد و برای رسیدن به این شاخص باید تلاش کنیم. امروزه توسعه فناوری اطلاعات و دولت الکترونیک شرایطی را رقم زده است که رسیدن به این شاخص میسر است.

او با تأکید ویژه بر افزایش بهره‌وری در سیستم آموزش عالی اظهار داشت: دانشگاه‌ها باید برای افزایش بهره‌وری برنامه داشته باشند، لذا باید آرزوها و اهداف بزرگ خودمان را در دانشگاه تعریف کنیم و بر اساس آن برای رسیدن به آن برنامه‌ریزی کنیم.

زلفی‌گل افزود: تقاضا می‌کنم رؤسای دانشگاه‌های تراز اول که از نظر تعداد اعضای هیئت علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی رتبه‌های برتر دارند در بحث توسعه فناوری، بهره‌وری و ارتقاء شاخص‌های علمی، سرانه خود را بالا برده و با دانشگاه‌های برتر سایر کشورها مقایسه و رقابت کنند.

آیا ترم جاری برای دانشجویان ارشد فشرده می‌شود؟

او با اشاره به فصل تدوین لایحه بودجه در دولت، گفت: معاونان اداری، مالی و مدیران بودجه در دانشگاه‌ها رایزنی‌های لازم را برای جذب اعتبارات با سازمان برنامه و بودجه داشته باشند.

وزیر علوم عنوان کرد: با توجه به شرایط سخت و حساس کشور، بخش عمده بودجه صرف پرداخت حقوق و مزایا به کارکنان می‌شود، و لذا بودجه‌ای برای اجرای برنامه‌های راهبردی وجود ندارد که این مشکل را باید مرتفع کنیم و ما هم به سهم خود تلاش می‌کنیم در لایحه بودجه سال آتی وضعیت دانشگاه‌ها را متفاوت ببینیم.

زلفی‌گل با تاکید بر اینکه نباید ردیف بودجه فرهنگی و پژوهشی دانشگاه‌ها صرف اموری به جز امور پژوهشی و فرهنگی شود، اظهار داشت: تمام تلاش ما این است که ردیف بودجه این دو بخش را افزایش دهیم.

این درحالی است که علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درباره بازگشایی دانشگاه‌ها اظهار کرد: مطابق مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا که در دهم مهر اطلاع رسانی شد، آموزش حضوری تمامی دانشجویان کارشناسی ارشد از ۱۵ مهرماه و دانشجویان کارشناسی از ۱۵ آبان باید در دانشگاه‌ها شروع شود.

او افزود: طبیعتا اجرای این مصوبه باید به صورت تدریجی انجام شود، در واقع به دلیل این که مصوبات این ستاد قانونی است؛ بنابراین ملزم به عملی کردن آن هستیم و باید فرآیند آموزش حضوری را آغاز کنیم.

خاکی صدیق تصریح کرد: اگر شرایط فراهم نباشد دانشجویان نمی‌توانند ۱۵ آبان به صورت حضوری آموزش ببینند، یعنی تمامی دانشجویان باید واکسینه شوند تا بتوانیم آموزش‌های غیر حضوری را به حضوری تبدیل کنیم؛ چرا که یکی از الزامات حضور در کلاس‌های درس این است که دانشجویان حتما دو دز واکسن را تزریق کرده باشند.

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: استادانی هم که برای آموزش‌های حضوری قصد تدریس دارند، باید حتما دو دز واکسن را دریافت کنند، در صورت مهیا بودن چنین شرایطی می‌توانیم آموزش‌های حضوری را آغاز کنیم.

آیا ترم جاری برای دانشجویان ارشد فشرده می‌شود؟

خاکی صدیق درباره وضعیت خوابگاه‌ها از ۱۵ آبان در صورت بازگشایی حضوری دانشگاه‌ها گفت: دانشگاه‌ها در حال برنامه ریزی هستند تا بتوانند شرایط حضور دانشجویان را در خوابگاه‌ها با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی مهیا کنند.

او گفت: وقتی می‌گوییم بر اساس پروتکل محدودیت وجود دارد؛ چرا که خوابگاه‌های ما از نظر امکانات خوابگاهی محدود هستند؛ بنابراین همه این موارد نتیجه این است که همه ما باید در انتظار یک حضور تدریجی باشیم، یعنی دانشگاه‌هایی که آمادگی حضوری شدن کلاس‌ها را دارند از ۱۵ آبان می‌توانند آموزش‌های خود را با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی آغاز کنند.

در کنار تمامی این چالش‌ها برای بازگشایی دانشگاه‌ها و آموزش حضوری یا مجازی؛ داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد همچنان در انتظار نتایج نهایی کارشناسی ارشد خود هستند و همین موضوع سبب افزایش استرس و نگرانی دانشجویان نو ورود ارشد شده است.

طبق گفته سازمان سنجش نتایج آزمون کارشناسی ارشد، هفته آخر مهرماه اعلام می‌شود، تعدادی از داوطلبان می‌گویند، از زمانی که نتایج نهایی اعلام شود تا ثبت نام در دانشگاه و انجام فرآیند آن حداقل ۱۵ روز طول میکشد، این درحالی است که در دی ماه آزمون‌های پایان ترم آغاز می‌شود و همین موضوع بدون شک باعث فشرده شدن کلاس‌ها و آزمون‌ها می‌شود.

بنابراین با در نظر گرفتن احتمالی شدن تمامی این اظهارات، بهتر بود، سازمان سنجش و سایر مسئولان مربوط به این امر اقداماتی را برای زودتر اعلام شدن  نتایج نهایی کارشناسی ارشد در نظر می‌گرفتند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها