أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۹۴۸۲۸
زمان انتشار: ۱۱:۴۰     ۰۳ آبان ۱۴۰۰
معاون فرهنگی وزیر ارشاد از احیای مجدد «بنیاد شعر و ادبیات داستانی» خبر داد و گفت: موافقت‌ها و مجوزهای لازم از ارشاد اخد شده و در تدارک موارد اجرایی هستیم.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از فارس، یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، دربارها احیای مجدد «بنیاد شعر و ادبیات داستانی» و جدا شدن آن از موسسات ادغامی ارشاد که سال گذشته صورت گرفت، اظهار داشت: تصمیم بر این است «بنیاد شعر و ادبیات داستانی» از دیگر موسسات ادغامی وزارت ارشاد جدا شود و فعالیتش را مستقلا ادامه دهد، این کار مراحل اداری و حقوقی دارد تا بنیادی به این نام تاسیس شود.

معاون فرهنگی وزیر ارشاد در توضیح بیش‌تر عنوان کرد: به دلیل اهمیت تربیت نویسنده و تولید محتوا در حوزه شعر و ادبیات داستانی همچنین ادبیات و تحت‌الشعاع قرار گرفتن این فعالیت در کنار کارهای اجرایی موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی و موسسه خانه کتاب، اولا، توجه به حوزه محتوا در موسسه کم رنگ شده بود، هرچند جوایزی از سوی موسسه برگزار می‌شود، اما مساله تربیت نویسنده و زمینه سازی برای تولید آثار فاخر و در موضوع هدایت ناشران و پدیدآورندگان برای تولید چنین آثاری توفیق چندانی در گذشته نداشتیم. بنابراین تصمیم در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر این شد تا مجددا «بنیاد ادبیات داستانی» مستقلا به فعالیت خود ادامه دهد، هرچند پروسه و مراحل قانونی اداری آن باید طی زمان حل شود.

احمدوند با بیان اینکه مجوزهای لازم از داخل ارشاد گرفته شده ابراز داشت: موافقت‌ها و مجوزهای لازم از ارشاد دریافت شده، اما در تدارک موارد اجرایی هستیم تا کار به نحو مطلوب انجام شده و در این حوزه مثمرثمر باشیم.

بر اساس این گزارش، چندی پیش محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفته بود: احیای مجدد بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان صرفاً مطالبه من نبود. این اتفاق، مطالبه شاعران بود و من براساس مطالبه جامعه شاعران و نویسندگان ادبیات داستانی به این نتیجه رسیدم. چند جلسه با فعالان این عرصه داشتم و احیای بنیاد شعر ادبیات داستانی ایرانیان، فصل مشترک همه این جلسه‌ها بود.

اسماعیلی عنوان کرده بود: یکی از رویکرد‌های جدی من در این دوره، ایجاد حداقل تغییر ساختاری است؛ چرا که می‌دانم تغییر ساختاری انرژی‌ها و زمان طولانی نیاز دارد؛ اما تصمیم برای احیای بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان، نخست به‌دلیل علاقه شخصی‌ام به شعر و ادبیات و دوم به‌‌دلیل مطالبه شعرا و نویسندگان اتخاذ شده است.

سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد دولت دوازدهم هم پیش از ادغام اعلام کرده بود: بحث ساماندهی موسسات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که ۳۶ موسسه هستند، به این منظور نیست که کارمندان آنها را تعطیل و تعدیل کنیم؛ بلکه این اقدام در راستای چابک‌سازی است. به نظر می‌آید این تجمیع سامان‌یافته جدید کمک می‌کند نظام مدیریتی ما روان‌تر و هزینه‌های بالاسری و ستادی ما کاهش پیدا کند. اگر این امکان را پیدا کنیم که نظام همپوشانی را کمتر کنیم بهتر است. فعالیت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جز آنهایی که هم‌پوشان هستند و دیگر اولویت ندارد تعطیل نمی‌شود و آنچه اتفاق می‌افتد همگرایی و کاهش هزینه‌های بالاسری و نسبت روابط معاونت‌ها با مدیران و موضوعات دیگر است.

محسن جوادی معاون وقت فرهنگی وزارت ارشاد دولت دوازدهم پیش از ادغام گفته بود: «چاره‌ای جز ادغام موسسات نداشتیم. ضرورت‌های اقتصادی و بازتعریف کارهای پیشین این موسسات بر اساس مقتضیات زمان ما را بر آن داشت تا به مسیر ادغام وارد شویم تا موسسات را در کنار هم جمع کنیم و موسسه فراگیر و مادر را سامان دهیم. اما اقتضائات اداری اقتصادی، مالی و تغییر نقش‌ها و وظایف ساماندهی جدیدی را رقم زد. هر چند برای ما هم سخت بود، اما همه با هم آن را رقم زدیم. ساختارهایی که در شکل‌گیری آن تلاش داریم برای کمرنگی حوزه ادبیات نیست، بلکه تلاش داریم ساختارها به شکلی دیگر پیگیری شود. 

این گزارش اضافه می‌کند، از موضوع ادغام موسسات زیر مجموعه معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که با عنوان «موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران» فعالیت می‌کند، حدود یک سال می‌گذرد و در این جداسازی تنها قرار است بنیاد شعر و ادبیات داستانی احیا و مستقل شود و دو موسسه دیگر یعنی «موسسه خانه کتاب» و «موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی» همچنان همانند سابق و ادغامی خواهند بود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها