أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۹۴۹۲۵
زمان انتشار: ۱۵:۰۱     ۰۳ آبان ۱۴۰۰
ترکیه در مرز ورشکستگی؛
فسیح آکتاش، رئیس اتحادیه کارفرمایان ایستگاه های تامین گاز و نفت، طی یک مصاحبه بیان کرد: دولت دیگر ابزاری ندارد که بتواند در قیمت سوخت مداخله کند.

به گزارش سرویس بین‌الملل پایگاه 598،  همزمان با با بحران اقتصادی در ترکیه ، هشتگ "اردوغان استعفا" ، "ورشکستگی کشور" و " دلار 10 لیره‌ای" در توییتر ترند شد. افزایش نرخ سوخت در این کشور و بدنبال آن گرانی کالاهای اساسی، موجی از نارضایتی مردم را در پی داشت.

ماه‌هاست که ترکیه با بحران اقتصادی روبرو است.کارشناسان متعددی در این‌باره طی چندین ماه گذشته به اردوغان هشدار داده بودند. دولت نیز بدنبال راهکارهای متعددی جهت جلوگیری از این فاجعه بود. یکی از اقدامات ترکیه در این زمینه تبلیغ و ترغیب ایرانیان برای سرمایه گذاری و خرید مسکن در ترکیه بود. اگرچه سرمایه بسیاری از ایرانیان با این حیله به باد رفت اما ترکیه را از ورشکستگی کامل نجات داد.

در حال حاضر کاهش لیر ترکیه در برابر دلار و یورو به پایین ترین سطح تاریخ خود رسیده است. کاهش ارزش لیر ترکیه به معنای افزایش هزینه های زندگی و مشکلات مالی برای قشر بزرگی از مردم است.  گفته می‌شود این افزایش نرخ ارز، ناشی از کاهش سود بانک مرکزی ترکیه می‌باشد. در این زمینه پیش بینی می‌شود کاهش ارزش  لیر در ماه های آینده نیز ادامه داشته باشد. همچنین گفته می‌شود "افزایش قیمت واردات به ویژه مواد غذایی و انرژی" ، "اختلال در فرآیندهای عرضه" ، "افزایش قیمت های دستوری" و در این بوجود آمدن این بحران موثر بوده است.

نرخ دلار در سالهای اخیرهمواره روند افزایشی داشته است بطوریکه این کشور در 5 سال گذشته شاهد افزایش حدودا 3 الی 4 برابری قیمت دلار بوده است.

افزایش بی‌سابقه نرخ دلار در ترکیه / هشتگ

این تورم تنها دامن گیر دلار نشد! با افزایش نرخ دلار، قیمت یورو هم روند صعودی را در پیش گرفت. روند سه ماهه افزایش قیمت یورو را در تصویر زیر میتوان مشاهده کرد.

افزایش بی‌سابقه نرخ دلار در ترکیه / هشتگ

ترکیه به دلیل افزایش قیمت نفت و کاهش سریع لیر ترکیه در برابر دلار با قیمت بالای سوخت نیز مواجه شد. قیمت هر لیتر بنزین در حدود 9ماه گذشته، 10.2 درصد افزایش یافته است. گازوئیل که بیشتر در بخش کشاورزی و حمل و نقل تجاری مصرف می‌شود و از مهم ترین هزینه های نهاده است، در مدت مشابه 23.5 درصد افزایش یافته است.

فسیح آکتاش، رئیس اتحادیه کارفرمایان ایستگاه های تامین گاز و نفت، طی یک مصاحبه بیان کرد: دولت دیگر ابزاری ندارد که بتواند در قیمت سوخت مداخله کند.

این افزایش قیمت های افسار گسیخته سفره مردم ترکیه را تنگ تر کرده و باعث کاهش قدرت خرید مردم نسبت به ماه‌ها و سالهای گذشته شده است. بسیاری از رسانه‌های ترکی زبان مدعی برتری قدرت خرید مردم ترکیه نسبت به کشورهای اروپایی شده اند. این درحالی است که ترکیه در آخرین مقایسه حداقل دستمزد ناخالص و قیمت بنزین در اتحادیه اروپا و ترکیه (برحسب یورو) جز دو کشور آخر است.

افزایش بی‌سابقه نرخ دلار در ترکیه / هشتگ

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها