أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۹۵۰۹۶
زمان انتشار: ۱۰:۰۴     ۰۶ آبان ۱۴۰۰
تغذیه قبل از مسابقات، با توجه به نوع فعالیت فرق می‌کند.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از ایسنا، در فعالیت‌های نیمه استقامت و استقامت باید از ۴۸ ساعت و حداقل ۲۴ ساعت قبل از رقابت، موضوع تغذیه به صورت ویژه مدنظر قرار گیرد و دو تا سه روز قبل از فعالیت بدنی سنگین، مصرف یک غذای پرکربوهیدرات، ذخایر گلیکوژن را تا دو برابرافزایش می دهد.

غذای مختصر در مرحله پیش از مسابقه، بهتراست حدود ۲.۵ تا ۳ساعت قبل از شروع مسابقه مصرف شود، زیرا در این فاصله تقریبا هضم و جذب مواد غذایی صورت می‌گیرد و احساس گرسنگی به ورزشکار دست نمی دهد.

باید توجه داشت که کالری ایجاد شده از غذای مختصر قبل از شروع مسابقه نباید از حدود ۵۰۰ کیلو کالری تجاوز کند، زیرا مصرف مواد مغذی پرحجم قبل از مسابقه، احتمالا در کیفیت اجرای ورزشکار اختلال ایجاد می‌کند و غذای شب قبل از مسابقه بهتر است مشابه روزهای دیگر باشد.

همچنین می توان عنوان کرد مصرف کربوهیدرات پلی ساکاریدی، املاح و ویتامین ها را به صورت غلات، سبزیجات ومیوه ها افزایش می‌دهد و از سوی دیگر باید از مصرف غذای پر حجم و سلولزی مانند کاهو پرهیز کرد، زیرا این مواد اجابت مزاج و دفع را افزایش می دهند.

بر اساس این مطلب که از سوی مجتبی خادم، متخصص پزشکی ورزشی تهیه شده و از سوی فدراسیون پزشکی ورزشی در اختیار ایسنا قرار گرفته آمده است: در غذاهای روزانه یک ورزشکار، استفاده از مواد چرب درحد معین ضروری است، ولی مصرف چربی ها قبل از مسابقه باید به حداقل برسد، زیرا چربی ها زمان تخلیه معده را کند می کنند و از سوی دیگر جریان خون به منظور هضم مواد غذایی به سوی معده سوق پیدا می‌کند.

بنابراین غذاهای مایع یا مایعات حاوی مواد قندی (میزان مواد قندی با توجه به نوع ورزش، مدت ورزش و شدت آن متفاوت است) بهترین مواد مغذی برای بسیاری از ورزشکاران به شمار می آیند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها