کد خبر: ۴۹۵۱۵۹
زمان انتشار: ۱۱:۲۳     ۰۸ آبان ۱۴۰۰
مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق، حفظ پیوستگی در سوخت رسانی به نیروگاهها، تکمیل ذخایر سوخت مایع نیروگاه‌ها و صدور مجوز در روز‌های خاص برای مصرف مازوت در صورت نیاز را سه شرط تضمین ۱۰۰ درصدی قطع نشدن برق در زمستان اعلام کرد.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از تسنیم: مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق، حفظ پیوستگی در سوخت رسانی به نیروگاهها، تکمیل ذخایر سوخت مایع نیروگاه‌ها و صدور مجوز در روز‌های خاص برای مصرف مازوت در صورت نیاز را سه شرط تضمین ۱۰۰ درصدی قطع نشدن برق در زمستان اعلام کرد.

مصطفی رجبی مشهدی، مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق اظهار داشت: رشد مصرف برق از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۱۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل بوده، در حالی که رشد مصرف برق در سال ۹۹ نسبت به سال قبل از آن ۵.۴ درصد بود؛ در واقع امسال با رشد دوبرابری مصرف برق، نسبت به سال قبل مواجه‌ایم.

* مصارف بیشتر برق؛ از فعال‌تر شدن صنایع بزرگ تا فعالیت مراکز غیرمجاز رمزارز

وی افزود: دلیل این رشد دو برابری مصرف برق، بخشی به افزایش مصرف برق در صنایع بزرگ باز می‌گردد، اینکه برخی صنایع در دوران کرونا تعطیل یا نیمه تعطیل بودند و در سال جاری نسبت به گذشته فعال‌تر شدند.

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق تصریح کرد: بخشی از رشد مصرف برق نیز به مصارف مراکز غیرمجاز استخراج رمزارز بازمی گردد، از سوی دیگر خشکسالی فراگیری که در سال آبی گذشته وجود داشت و هنوز نیز ادامه دارد، موجب شد تا در تابستان، بخش قابل توجهی از ظرفیت نیروگاه‌های برق آبی را در مدار بهره برداری نداشته باشیم که مجموع این شرایط در کنار رشد مصرف در بخش خانگی موجب بروز کمبود‌هایی در تأمین برق شد.

* کاهش بیش از ۵۰ درصدی امکان استفاده از نیروگاه‌های برق آبی در زمستان ۱۴۰۰

رجبی مشهدی با بیان اینکه در ۶ ماه دوم سال جاری نیز به علت ادامه خشکسالی، ۵۰ درصد نسبت به سال گذشته کمتر از ظرفیت نیروگاه‌های برق آبی می‌توانیم استفاده کنیم، گفت: این مسئله نشان می‌دهد که برای تأمین برق در پاییز و زمستان باید سوخت بیشتری در بخش نیروگاه‌های حرارتی مصرف کنیم.

وی ادامه داد: نیروگاه‌های کشور به ویژه در بخش حرارتی، ظرفیت کافی برای تولید برق در زمستان را دارند، اما پیش بینی شده با توجه به رشد مصرف گازطبیعی به ویژه در بخش خانگی، در زمستان امسال با محدودیت در تأمین سوخت نیروگاه‌ها مواجه خواهیم شد، از اینرو تمهیداتی برای جبران محدودیت‌های سوخت رسانی با گازطببعی اندیشیده شده است.

*۷۰ درصد از مخازن گازوئیل نیروگاه‌ها پر شده

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق اذعان داشت: برنامه ریزی مدون و هماهنگی خوبی با وزارت نفت برای سوخت رسانی انجام شده و تا امروز ۷۰ درصد از حجم مخازن سوخت گازوئیل نیروگاه‌ها پر شده است که این مقدار نسبت به زمان مشابه سال گذشته، بیشتر است.

وی افزود: مقرر شده تا پایان آبان ماه مخازن سوخت گازوئیل نیروگاه‌های کشور به صورت کامل پر شوند.

رجبی مشهدی با بیان اینکه ذخیره سازی مناسب گازوئیل در مخازن نیروگاه‌ها کمک می‌کند محدودیت کمتری در تأمین برق زمستانه داشته باشیم، گفت: در حال حاضر برای پیش بینی هوای زمستان زود است، ولی اگر سرمای هوا زیاد باشد، در نیمه شمالی کشور با افت فشار گاز مواجه خواهیم شد و نیروگاه‌های نیمه شمالی کشور مجبور به استفاده از سوخت مایع می‌شوند.

* مشکلی در تأمین برق زمستان نخواهیم داشت اگر وزارت نفت به تعهداتش عمل کند

وی ادامه داد: با وجود آنکه استفاده از سوخت مایع موجب افزایش هزینه تعمیرات نیروگاه‌های حرارتی می‌شود، اما به منظور عبور بدون مشکل از زمستان، چاره‌ای جز جایگزینی سوخت مایع با سوخت گاز در زمان محدودیت دسترسی به گازطبیعی نخواهیم داشت.

رجبی مشهدی تصریح کرد: شرایط ذخیره سازی سوخت مایع در نیروگاه‌ها تا امروز بسیار خوب است و اگر وزارت نفت در ادامه نیز به تعهدات خود در تحویل سوخت مایع به نیروگاه‌ها عمل کند، مشکلی در تأمین برق زمستان نخواهیم داشت و در این صورت زمستان با قطعی برق مواجه نمی‌شویم.

وی افزود: اقدامات کاهش مصرف در بخش گاز و برق در زمستان سال جاری، کمک بسزایی در تأمین پایدار انرژی می‌کند و در بخش اداری و عمومی کشور نیز که تلفات حرارتی زیادی داریم، در صورت اصلاح الگوی مصرف، می‌توانیم مصرف گاز را کاهش دهیم.

* پیش بینی طرح‌هایی برای جابه جایی بار شبکه در زمستان

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق با بیان اینکه "تنظیم دمای رفاه در بخش خانگی و تنظیم وسایل گرمایشی برای کارکرد درست، در کاهش مصرف گاز بسیار تأثیرگذار است"، گفت: همچنین طرح‌هایی را در سناریوی بدبینانه پیش بینی کرده ایم که اگر دچار کمبود در تأمین برق مورد نیاز زمستان ناشی از محدودیت در سوخت رسانی شدیم، با همکاری صنایع، پیک سایی و انتقال بار انجام دهیم تا بخش خانگی به مشکل تأمین برق نخورد.

وی ادامه داد: پیک زمستان ۴۳ هزار مگاوات پیش بینی می‌شود و هرچه بیشتر گازطبیعی برای نیروگاه‌ها تأمین شود، نیروگاه‌ها توان تولید برق بیشتری خواهند داشت.

* میزان کسری تراز برق در تابستان ۱۴۰۰ چقدر بود؟

این مقام مسئول در خصوص میزان کسری تراز برق گفت: در تابستان سال جاری بیشترین میزان نیاز مصرف برق ۶۷ هزار مگاوات بود که در همین زمان، سقف تولید برق کشور ۵۵ هزار مگاوات بود، یعنی با ۱۲ هزار مگاوات کسری تراز برق مواجه بودیم.

وی افزود: اینکه وزیر محترم نیرو کسری تراز برق را ۱۴ هزار مگاوات در تابستان سال جاری اعلام کرده کاملا درست است چرا که از نظر عملیاتی باید حدود ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ مگاوات ذخیره نیروگاهی در هر شرایطی داشته باشیم که با احتساب نیاز ۲۰۰۰ مگاواتی ذخیره نیروگاهی، کسری تراز برق به ۱۴ هزار مگاوات می‌رسد.

* قطعا در تابستان ۱۴۰۱ با کسری تراز برق مواجه ایم

رجبی مشهدی با بیان اینکه "قطعا در تابستان ۱۴۰۱ با کسری تراز برق مواجه ایم"، گفت: یکی از اقداماتی که صورت می‌گیرد این است که بتوانیم ذخایر بیشتری در سد‌ها برای تابستان ۱۴۰۱ داشته باشیم تا حدود ۳ تا ۴ هزار مگاوات قدرت عملی بیشتر از تابستان ۱۴۰۰ از نیروگاه‌های برق آبی دریافت کنیم.

وی ادامه داد: مدیریت تقاضا در بخش اداری و عمومی نیز ظرفیت کاهش ۱۰۰۰ مگاواتی مصرف در این بخش‌ها را دارد و بهینه سازی مصرف در سایر بخش‌ها از جمله بخش خانگی نیز با اعمال مشوق‌هایی در برنامه قرار دارد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها