کد خبر: ۴۹۵۱۶۶
زمان انتشار: ۱۱:۳۹     ۰۸ آبان ۱۴۰۰
گزارشی از حضور میدانی رئیس جمهور در مناطق زلزله‌زده اندیکا؛
رئیسی در سفر به خوزستان در جمع مردم زلزله‌زده «اندیکا» و بخش «چلو» حضور یافت و در فضایی صمیمی پای سخنان و درد دل‌های این مردم نشست.

به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598، هنوز آفتاب به کوه‌های سربه‌فلک کشیده منطقه‌ای کوهستانی در محدوده مرکز رشته کوه‌های زاگرس که تقریبا حدود ۷۰ درصد آن را کوه‌ها و تپه‌ماهورها و حدود ۳۰ درصد دیگر را دشت‌ها و فلات‌های میان‌کوهی تشکیل می‌دهد، نتابیده بود که خبری سکوت هوای گرگ‌ومیشی سپیده‌دم را در هم شکست: «اندیکا لرزید». این شهرستان از شمال و شمال‌شرقی به استان چهارمحال و بختیاری، از شمال‌غربی به شهرستان دزفول، از غرب به شهرستان لالی و از جنوب و جنوب‌غرب به شهرستان مسجدسلیمان  و از قسمت جنوب غربی به شهرستان ایذه محدود می‌شود و آن‌طور که در بخش «معرفی» تارنمای فرمانداری آن آمده است با مساحت ۲ هزار و ۳۹۱ کیلومتر مربع بین ۴۹درجه و ۵۲دقیقه تا ۴۹درجه و ۵۳دقیقه طول شرقی و بین ۳۱درجه و ۴۳دقیقه تا ۳۲درجه و ۳۹ دقیقه عرض شمالی  قرار گرفته، ارتفاع متوسط آن از سطح دریا بطور میانگین حدود ۸۰۰ متر بوده و به علت ماهیت کوهستانی و وضعیت ژئومورفولوژی و قرار گرفتن در مسیر بادهای مرطوب مدیترانه‌ای دارای بارش‌های نسبتا مناسب است.

زمین‌لرزه ۵.۷ ریشتری اندیکا که ساعت ۰۶:۰۹ دقیقه صبح دوشنبه ۱۲ مهر امسال این شهرستان را با مرکزیت شهر قلعه‌خواجه و سه بخش با جمعیتی حدود ۸۰ هزار نفری لرزاند، هرچند خسارت جانی نداشت اما به‌قدری خسارت زد که نباید به راحتی از کنار آن گذشت چه آنکه خسارت به منازل در این وامصیبتای بازار مسکن عصر پسابرجامی، راه‌های روستایی و عشایری موضوعی نیست که بشود با «گفتار درمانی» به حل آن پرداخت و باید به قاعده نظام اسلامی، حاکمان به عنوان خادمان ملت در روزهای سخت در کنار مردم‌ خود باشند و بدون فوت‌وقت نسبت به گشودن گره‌های زندگی آنها بپردازند.

مردم‌داری در میانه‌های زاگرس

به گفته امرالله نوذری، فرماندار اندیکا، زمین‌لرزه به چندین روستا از جمله سپیدار، نپی آباد، رگ رو، آبچنار، درب، فرگه، منطقه شاهزاده عبدالله، دهدیک، دشتگل و سرشط خسارت صددرصدی زده است ‌و  گزارش‌های میدانی و مردمی نشان می‌دهد که خانه‌های ناامن روستایی در روستای صعب‌العبور رِپی به‌صورت صد درصدی تخریب شده‌اند. همچنین گزارش‌هایی از تخریب خانه‌ها در روستای دِهپیَک منطقه شیمبار و بخشی از روستاهای منطقه شاهزاده عبدالله و مدارس روستایی تاکنون دریافت شده است. در همین راستا اسماعیل نجار، رئیس سازمان مدیریت بحران اخیرا به ایسنا گفته است طی پیشنهادی که به هیئت دولت شده، درخواست کردیم برای نوسازی هر واحد شهری ۲۴۰ میلیون تومان و برای هر واحد روستایی ۲۱۰ میلیون تومان اعتبار تخصیص داده شود.  همچنین در مورد واحدهای تعمیری یعنی واحدهایی که زلزله منجر به تخریب آنها نشده و نیازمند تعمیر هستند هم پیشنهاد تامین اعتبار ۹۵ میلیون تومانی داده شد. به گفته این مقام مسئول، برای ساخت و تجهیز محل‌های نگهداری از احشام نیز پیشنهاد تامین اعتبار ۳۰ میلیون تومانی داده شده است.  این مبالغ در قالب تسهیلات و کمک‌های بلاعوض به هیئت دولت پیشنهاد شده است، همچنین برای هزینه صدور پروانه ساختمانی شهری مبلغ ۱۰ میلیون تومان و  برای هزینه صدور پروانه ساختمانی روستایی مبلغ دو میلیون تومان در نظر گرفته شده است. مبلغ ۱۵۰ میلیارد تومان نیز برای بازسازی تاسیسات زیر بنایی به استان خوزستان و ۸۰ میلیارد تومان برای بازسازی تاسیسات زیر بنایی به استان چهار محال و بختیاری پیشنهاد شده است که در صورت تصویب در اختیار دستگاه های متولی قرار خواهد گرفت. رئیس سازمان مدیریت بحران کشور به این نکته نیز تاکید کرده است که تا رفع کامل مشکلات مردم  زلزله زده در کنار این افراد خواهیم بود و به طور مداوم پیگیر هستیم تا زلزله زدگان مشکلی نداشته و نیازهایشان به طور کامل رفع شود.

مردم‌داری در میانه‌های زاگرس

تلاش‌ها برای رفع مشکلات مردم مناطق زلزله‌زده اندیکا در حالی است که احمد وحیدی، وزیر کشور صبح روز جمعه هفتم آبان به منظور گفت‌وگو با مردم در نواحی زلزله زده شهرستان اندیکا و بررسی روند رسیدگی ها به مردم از سوی دستگاه های مسئول، به استان خوزستان سفر کرد تا ضمن ارزیابی شرایط مدیریت بحران زلزله در این شهرستان، در دیدار و گفت‌وگوی چهره به چهره با مردم، از نزدیک در جریان نقاط مثبت و چالش های موجود برای رفع محرومیت این شهرستان قرار گیرد. وزیر کشور در بدو ورود به اهواز تاکید کرد هدف از این سفر، حضور در مناطق زلزله زده اندیکا و بررسی مستقیم آخرین وضعیت زلزله زدگان است. البته پیش از این، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان مدیریت بحران و مسئولان مختلف از منطقه بازدید داشته اند و استاندار خوزستان نیز در چندین نوبت با حضور میدانی به مسائل زلزله زدگان رسیدگی کرده‌است. با توجه به اینکه به فصل سرما نزدیک می‌شویم جهت اطمینان از اتخاذ تمهیدات لازم در این ارتباط، این سفر انجام شد و امیدواریم کارها به خوبی در حال پیشرفت باشد. وزیر کشور در ادامه این سفر، در منطقه تاراز در شهرستان اندیکا حضور یافت و با همراهی مسئولان محلی، از روستاهای سوسن سرخاب، سربازار ، فرگه از توابع بخش چلو اندیکا بازدید کرد و در جریان این بازدیدها، ضمن گفت‌وگو با مردم، وضعیت رسیدگی ها به این روستاها و راهکارهای حمایت از روند رفع محرومیت از این منطقه را مورد بررسی قرار داد. صادق خلیلیان، استاندار خوزستان، مهدی جمالی‌نژاد، معاون عمرانی وزارت کشور، اسماعیل نجار، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور و راسخی مشاور عالی وزیر، وحیدی را در این سفر همراهی می‌کردند.

اما این پایان تلاش‌های دولت مردمی برای بهبود وضعیت زندگی مردم مناطق‌ زلزله‌زده شهرستان اندیکا نیست چه آنکه سید ابراهیم رئیسی روز جمعه هفتم آبان،  به صورت سرزده در مناطق زلزله زده اندیکا در خوزستان حضور یافت به طوری که پیش از ظهر جمعه برای بررسی وضعیت خدمات رسانی به زلزله زدگان شهرستان اندیکا به صورت سرزده وارد استان خوزستان شد. این در حالی است مقصد نهمین سفر استانی رئیس‌جمهور، سمنان بود چه آنکه جلسه هماهنگی سفر استانی رئیس جمهور به استان سمنان در آستانه نهمین سفر استانی رئیس جمهور با حضور وزرای «بهداشت، درمان و آموزش پزشکی»، «جهاد کشاورزی»، «صنعت، معدن و تجارت»، «فرهنگ و ارشاد اسلامی»، «تعاون، کار و رفاه اجتماعی»، «نیرو»، «ورزش و جوانان»، سرپرست «وزارت آموزش و پرورش»، استاندار سمنان، معاون اجرایی رئیس جمهور و سرپرست نهاد ریاست جمهوری و نمایندگان دستگاه ها و نهادهای مرتبط عصر روز سه شنبه چهار آبان به ریاست معاون اول رئیس جمهور برگزار شد و توافقات و هماهنگی های لازم در خصوص طرح های اولویت دار استان سمنان مورد بحث و تصمیم گیری قرار گرفت.

در این نشست همچنین دستگاه های اجرایی و بانک های عامل، متعهد به اجرای طرح ها و پروژه هایی برای رفع مسائل و تنگناهای استان سمنان شدند تا پس از تصویب این طرح ها در سفر استانی رئیس جمهور، بسترهای لازم برای سرعت بخشیدن به روند توسعه این استان مهیا شود. محمد مخبر نیز در این جلسه با تاکید بر لزوم اجرای کامل و دقیق وعده ها و مصوبات سفرهای استانی رئیس جمهور، گفت: دستگاه های اجرایی فقط پیشنهاداتی را مطرح کنند که از اجرای کامل آن مطابق با برنامه زمانبندی اطمینان داشته باشند. معاون اول رئیس جمهور همچنین از دستگاه های اجرایی خواست تعهدات خود را با جدیت و تا اجرای کامل مصوبات سفرهای استانی پیگیری کنند تا شاهد رضایتمندی جامعه و خدمت رسانی هرچه بیشتر به مردم باشیم.

رئیسی همچنین در جمع مردم زلزله‌زده بخش «چلو» حضور یافت و در فضایی صمیمی پای سخنان و درد دل‌های این مردم نشست و از نزدیک در جریان خسارات وارده به آنان و نیازهایشان قرار گرفت. مردم این منطقه نیز ضمن قدردانی و تشکر از حضور رئیس جمهور در مناطق زلزله‌زده از حجت‌الاسلام رئیسی درخواست کردند با توجه به در پیش بودن فصل زمستان، به وضعیت آن‌ها رسیدگی فوری شود ‌و امکانات بیشتری برای منطقه فراهم شود.‌ رئیس جمهور در جمع مردم روستای زلزله زده سرشط تصریح کرد: با اینکه گزارش‌ها را داشتم و از مسئولین استانی پیگیری می کردم اما شبها از نگرانی وضعیت مردم اینجا خواب راحت نداشتم. رئیسی همچنین در این بازدید دستور داد که راه‌های منتهی به روستای سرشط هر چه سریعتر مجددا احداث، خسارات دام‌های تلف شده پرداخت و بیمارستان شهرستان اندیکا تکمیل و تجهیز شود. در این سفر محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور، حجت‌الاسلام رئیسی را همراهی می‌کردند.

* رسالت-وحید عظیم نیا

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۴
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها