يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۹۵۱۸۵
زمان انتشار: ۱۳:۳۵     ۰۸ آبان ۱۴۰۰
پایگاه 598: ایران سال 98 زمان حضور شرکت‌های کره‌‌ای از صادرات لوازم خانگی 170 میلیون دلار ارزآوری داشت؛ این در حالی است که سال 99 بعد از خروج شرکت‌‌های ال‌جی و سامسونگ 200 میلیون دلار صادرات داشته‌‌ایم و پیش‌بینی می‌‌شود با حمایت از این صنعت و ممنوعیت واردات لوازم خانگی، در 10 سال آینده با توجه به رشد سالانه 18 درصدی صادرات لوازم خانگی به صادرات 900 میلیون دلاری در سال 1409 و صادرات بیش از یک میلیارد دلاری در سال 1410 برسیم. دستور اخیر رهبر حکیم انقلاب مبنی بر ممنوعیت واردات لوازم خانگی کره‌ای گام نخست حرکت صنعت لوازم خانگی به این سو است. 
 
در مقیاس جهانی صادرات لوازم خانگی بعد از مشتقات نفتی، یکی از مهم‌ترین و ارزآورترین صنایع در دنیا محسوب می‌‌شود و به عنوان مثال چین سالانه 93 میلیارد دلار، آلمان بیش از 14 میلیارد دلار و ترکیه 13 میلیارد دلار از صادرات لوازم خانگی ارزآوری دارند. در ایران نیز بعد از خروج شرکت‌های کره‌‌ای، توجه ویژه‌‌ای به این صنعت شد و به همین علت امروز صادرات لوازم خانگی یکی از مهم‌ترین صادرات ایران به کشورهای مختلف دنیاست. 
 
از آنجا که در دهه‌های 70 و 80 اعتماد کمتری به توان داخلی بود، شرکت‌های مختلف مانند ال‌جی و سامسونگ به بازار لوازم خانگی ایران وارد شدند. آن زمان کمتر کسی فکر می‌کرد روزی بتوان از صادرات لوازم خانگی ارزآوری کرد و در این صنعت به خودکفایی رسید.
 
صادرات، یکی از مهم‌ترین رکن‌های اقتصاد برای هر کشوری است. صادرات می‌‌تواند موجب ارزآوری، رونق اقتصادی، اشتغال‌زایی، گسترش دایره ارتباطات، افزایش کیفیت محصولات و جبران آسیب‌های ناشی از کاهش تقاضا در بازار داخلی شود. در سال‌های اخیر با توجه به تحریم‌های ظالمانه ایالات متحده علیه ایران و افزایش مشکلات اقتصادی، یکی از بهترین راهکار‌ها برای حل این مساله، حرکت به سمت صادرات است. 
 
در دهه‌های اخیر بیشترین صادرات ایران مربوط به نفت می‌‌شود اما با توجه به اینکه نفت یک منبع زیرزمینی است و روزی تمام می‌شود، باید به فکر جایگزین‌های دیگری برای صادرات بود. رهبر معظم انقلاب در سال‌های اخیر بارها تاکید کردند باید وابستگی کشور به صادرات نفت از بین برود. در ۲ سال اخیر بعد از خروج شرکت‌های کره‌‌ای از بازار لوازم خانگی، این صنعت جانی دوباره گرفت و نه‌تنها جواب نیاز بازار داخلی را داد، بلکه در حال حاضر به کشورهای مختلف دنیا لوازم خانگی صادر می‌‌کند. 
 
بر اساس آمار موجود، درآمد سالانه ایران از صادرات لوازم خانگی به طور میانگین حدود 200 میلیون دلار است. وزارت صنعت، معدن و تجارت برای صادرات لوازم خانگی در سال 1400، رشد بین 10 تا 15 درصدی را در نظر گرفته و تولیدکنندگان باید تمام تلاش خود را در راستای تحقق این هدف انجام دهند. 
 
کولر آبی، آبگرمکن، یخچال و فریزر، کالاهای اصلی ایران در صادرات لوازم خانگی هستند که بیشترین سهم را در ارزآوری دارند و با توجه به صادر شدن لوازم خانگی دیگر مانند ماشین‌ لباسشویی و تلویزیون متوجه جان گرفتن صنعت لوازم خانگی می‌‌شویم؛ صنعتی که کمتر کسی فکر می‌‌کرد بتواند بعد از خروج کره‌‌ای‌ها، حتی نیاز داخل را بر‌‌آورده کند اما در حال حاضر نه‌تنها نیاز داخل را بر‌‌آورده کرده‌‌ است، بلکه صادرات و ارزآوری نیز داشته است که سهم کشور‌‌های عراق، افغانستان، ترکیه، پاکستان، امارات و اردن از بقیه کشورها بیشتر است. 
 
زمانی که رهبر بزرگوار انقلاب فرمودند نباید به نفت متکی بود، در همان زمان اندیشمندان، اقتصاددانان و صنعتگران راهکار‌ها و پیشنهادات خود را ارائه دادند؛ پیشنهاداتی مانند صادرات فرش و صنایع دستی، پسته، زعفران، میوه‌‌جات، سبزیجات، چرم و... . اما کمتر کسی در آن زمان فکر می‌‌کرد بتوانیم امید به ارزآوری سالانه 200 میلیون دلاری از صنعت لوازم خانگی داشته باشیم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها