کد خبر: ۴۹۵۵۶۵
زمان انتشار: ۱۰:۵۳     ۱۵ آبان ۱۴۰۰
استاد حقوق انرژی دانشگاه تهران مطرح کرد:
حسن مرادی کارشناس انرژی: تعیین روش پلکانی برای تعرفه‌های برق به خصوص برای مشترکان پرمصرف راهکار عملی برای گریز از مصرف بی رویه آن‌هااست. این روش در بلندمدت می‌تواند بر میزان مصرف برق تاثیر بگذارد زیرا مردم به علت هزینه بالای مصرف برق از روش‌های مدیریت شده استفاده می‌کنند.

به گزارش سرویس اقتصادی پایگاه 598، حسن مرادی استاد حقوق انرژی دانشگاه تهران با اشاره به افزایش میزان مصرف برق در بخش‌های خانگی و صنعتی بیان کرد: انرژی اتلاف شده در بخش صنایع و بنگاه‌های تولیدی بالاست، درحالیکه در کشور الگوی مشخصی برای مصرف برق در بخش تجاری و صنعتی وجود ندارد. در بسیاری از ادارات دولتی هم در مصرف برق زیاده روی انجام می‌شود. دولت باید میزان مصرف را در زیرمجموعه‌های خود اصلاح کند و جلوی اتلاف انرژی در بخش‌های تجاری، صنعتی و خانگی گرفته شود.

وی تعرفه گذاری پلکانی برای مشترکان پرمصرف برق را به عنوان راهکاری بهینه در مدیریت مصرف برق عنوان کرد و افزود: یکی از عوامل در کاهش میزان مصرف عامل قیمت گذاری است. اگر مصرف کنندگان بدانند مصرف زیاد برق برای آنها پرهزینه خواهد بود، میزان آن را کاهش می‌دهند.

مرادی تعیین روش پلکانی برای تعرفه‌های برق را راهکار عملی برای گریز از مصرف بی رویه آن عنوان کرد و افزود: این روش در بلندمدت می‌تواند بر میزان مصرف برق تاثیر بگذارد زیرا مردم به علت هزینه بالای مصرف برق از روش‌های مدیریت شده استفاده می‌کنند. در حال حاضر با توجه به اینکه قیمت برق برای مشترکان خانگی به یک میزان محاسبه می‌شود، انگیزه ای برای کنترل و مدیریت آن وجود ندارد.

وی با بیان اینکه تعرفه گذاری پلکانی نباید مختص به یک دوره زمانی شود بلکه باید در طول سال اجرایی گردد، افزود: در کشور ما همواره با وقوع بحران و کمبود انرژی به فکر چاره می‌افتیم. مشترکان باید طریقه صحیح مصرف برق را در همه سال رعایت کنند. در کشورهای اروپایی هم به علت تعرفه گذاری بالا برای انرژی همه مشترکان میزان مصرف را مدیریت می‌کنند و این مسئله برای آنها نهادینه شده است.    

مرادی درباره احتمال کمبود گاز در زمستان و لزوم اصلاح و بهینه سازی تعرفه‌های مصرف گاز گفت: اصلاح تعرفه‌های مصرف به تنهایی کافی نیست اگرچه اقدام لازمی است. در دولت یازدهم اعلام شد 22 میلیون بخاری غیراستاندارد در کشور وجود دارد که الان به 25 میلیون رسیده است. دولت وعده استانداردسازی 22 میلیونبخاری را داد اما حتییک بخاری هم استاندارد نشده است. بنابراین دولت فعلی باید 25 میلیون بخاری را تغییر ساختار بدهد و اجازه ندهد که از طریق لوله حرارت به خارج از خانه درز پیدا کند.

وی درباره سوء استفاده دستگاه‌های ماینر از انرژی و تاثیری که بر مصرف بالای برق می‌گذارد، گفت: استفاده بسیار زیاد از دستگاه استخراج رمزارز در کشور ما به علت تعرفه پایین برق است بنابراین دولت باید دستگاه هایی که به طور قاچاقی فعال هستند را شناسایی کرده و با استفاده از سیستم اعلام خطر در هر نقطه ای که میزان مصرف بالا می‌رود، کنترل کند تا جلوی فعالیت ماینرهای غیرمجاز گرفته شود.

این استاد دانشگاه با اشاره به میزان بالای یارانه‌های انرژی پنهان در کشور بیان کرد: تفاضل قیمت برق در کشور ما با میزان تعرفه ای که در هر کدام از کشورهای اروپایی یا همسایه وجود دارد، به عنوان یارانه پنهان محاسبه می‌شود. یارانه‌های پنهان  در موضوع رقابت برای صنایع مفید بوده زیرا اگر با بهای برق ارزان تولید انجام بگیرد، به ضرر وزارت نیرو است.

مرادی در پایان خاطر نشان کرد: دولت نباید اجازه فعالیت به صنایع تولیدی با استفاده از برق ارزان قیمت بدهد. اگر این صنایع درآمدزایی می‌کنند باید از همین محل بهای برق مصرفی خود را پرداخت کنند تا جلوی یارانه‌های پنهان انرژی گرفته شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها