يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۹۵۶۰۵
زمان انتشار: ۰۹:۱۷     ۱۶ آبان ۱۴۰۰
در این گزارش نظر ۳ پزشک متخصص در خصوص واکسن‌های استنشاقی و این موضوع که گفته می‌شود، اثربخشی آن‌ها بیش از واکسن‌های تزریقی است، بیان شده است.
 
به گزارش پایگاه 598، به نقل از میزان، چند روزی است که مطلبی در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود که واکسن‌های استنشاقی کرونا، با ایجاد نوع خاصی از ایمنی در برابر کروناویروس می‌تواند مانع انتشار ویروس به وسیله افراد در محیط شوند و به این ترتیب پاندمی کرونا زودتر پایان می‌یابد و این در حالی است که در حال حاضر موسسه رازی  در کشور ما بر علیه بیماری کرونا واکسن استنشاقی تولید کرده و در دز سوم از این نوع واکسن استفاده می‌کند.

در این گزارش نظر ۳ پزشک متخصص در خصوص واکسن‌های استنشاقی و این موضوع که گفته می‌شود، اثربخشی آن‌ها بیش از واکسن‌های تزریقی است، بیان شده است.
 
حمید عمادی، متخصص بیماری‌های عفونی در گفت‌وگو با میزان در خصوص واکسن‌های استنشاقی و این موضوع که گفته می‌شود، اثربخشی آن‌ها بیش از واکسن‌های تزریقی است، گفت: علاوه بر کرونا علیه بیماری آنفلوانزا هم واکسن استنشاقی تولید شده و این موضوع هنوز مشخص نیست که اثربخشی این نوع واکسن‌ها بیشتر است یا کمتر و همچنین به این دلیل که در واکسن استنشاقی که بر علیه آنفلوانزا ساخته شده ویروس زنده وجود دارد طی سال‌هایی گفته می‌شد که بهتر است فعلا این واکسن‌ها مورد استفاده قرار نگیرند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران ضمن اشاره به اینکه بر اساس یک تئوری بهترین راه واکسینه کردن افراد در مقابل یک بیماری همان شیوه‌ای است که عامل بیماری‌زا به طور طبیعی وارد بدن می‌شود و شخصی را دچار بیماری می‌کند و بهتر است واکسن هم از همان طریق وارد بدن شود، ادامه داد: از آنجایی که ویروس معمولا از طریق بینی و مخاط تنفسی وارد بدن می‌شود، این استدلال وجود دارد که بهتر است از واکسن‌های استنشاقی استفاده گردد.
 
این متخصص بیماری‌های عفونی با بیان اینکه این شیوه واکسیناسیون برای افرادی که از تزریق واکسن و آمپول ترس دارند، مناسب‌تر است، افزود: در حال حاضر موسسه رازی  در کشور ما بر علیه بیماری کرونا واکسن استنشاقی تولید کرده و در دز سوم از این نوع واکسن استفاده می‌کند.
 
آیا در کشور‌های دیگر هم واکسن استنشاقی تولید شده است؟

وی در پاسخ به این سوال که آیا در کشور‌های دیگر این نوع واکسن تولید شده است؟، اظهار کرد: واکسن استنشاقی از نوع ویروس زنده را حداقل به صورت تایید شده در هیچ کجای دنیا مشاهده نکردم و ممکن است این نوع واکسن در بین واکسن‌هایی که هنوز تاییدیه نگرفته اند، وجود داشته باشد.
 
واکسن رازی به سبب داشتن دز اسنتشاقی جزء پیشروترین واکسن‌ها در جهان است

مجتبی نوفلی، مدیر سایت تزریق واکسن کووپارس رازی در خصوص دز استنشاقی این واکسن توضیح داد: دز اول و دوم واکسن رازی با هم تفاوتی ندارد و ما دو تزریق عضلانی در دز‌های اول و دوم داریم که ۲۱ روز بعد از تزریق دز اول دز دوم تزریق می‌شود و دز سوم این واکسن استنشاقی است که یک ماه بعد از دز دوم دریافت می‌شود. این واکسن به این سبب که هم دز تزریقی و هم دز اسنتشاقی دارد، جزء پیشروترین واکسن‌ها در جهان است و دز اسنتشاقی از انتقال ویروس ممانعت می‌کند و این واکسن علاوه بر اثرات محافظتی بالا در برابر ویروس، به ویژه در شرایط پاندمی می‌تواند در جلوگیری از انتقال ویروس از فردی به فرد دیگر بسیار موثر باشد.
 
همه واکسن‌های موجود سبب ایجاد ایمنی در کل بدن از جمله بینی و مخاط آن می‌شوند

ابراهیم رزم‌پا،متخصص گوش و حلق و بینی در گفت‌وگو با میزان در این خصوص گفت: این موضوع بیشتر در حد یک فرضیه است و هنوز پایه علمی ندارد و همه واکسن‌هایی که در دنیا بر علیه کرونا مورد استفاده قرار می‌گیرند تمام بدن را در مقابل این بیماری ایمن می‌کنند و بینی هم از آن جدا نیست.

وی ضمن اشاره به اینکه هنوز واکسن‌های استنشاقی به مصرف عمومی نرسیده اند، افزود: این ذهنیت غلط است که فقط واکسن‌هایی که به بینی زده می‌شوند، ایمنی ایجاد می‌کنند و همه واکسن‌هایی که در حال تزریق به عموم هستند، سبب ایجاد ایمنی در کل بدن از جمله بینی و مخاط آن می‌شوند.
 
آیا واکسن‌های استنشاقی ایمنی بیشتری ایجاد می‌کنند؟

این متخصص گوش و حلق و بینی در پاسخ به این سوال آیا واکسن‌های استنشاقی تاثیر مضاعفی بر روی ایمنی در مقابل کرونا به ویژه در عضو بینی و مخاط آن دارند؟، توضیح داد: این موضوع در مرحله تحقیق قرار دارد و هنوز از لحاظ علمی به قطعیت نرسیده است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها