کد خبر: ۴۹۵۶۸۱
زمان انتشار: ۱۳:۰۵     ۱۶ آبان ۱۴۰۰
مسجد «سید سالم البیلی ابوغنام» یکی از باشکوه‌ترین مساجد از نظر ساخت و طراحی در مصر است که در شهر بیلا در استان کفر الشیخ این کشور واقع است.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از مهر، مسجد «سید سالم البیلی ابوغنام» یکی از باشکوه‌ترین مساجد از نظر ساخت و طراحی در مصر است که در شهر بیلا در استان کفر الشیخ این کشور واقع است.

علی‌رغم اینکه به وضعیت بنای مسجد ابوغنام رسیدگی نشده و در آستانه فروریختن است؛ اما بسیاری از اهالی کفر الشیخ مصر همچنان به اقامه نماز در آنجا اهتمام دارند و نماز در آنجا را مایه برکت زندگی خود می‌دانند و نام آن را مسجد جامع گذاشته‌اند. نعمت آن بسیاری از ساکنان کفر الشیخ را مشتاق به اقامه نماز در آن می‌کند و به دلیل موقعیت معنوی بالایش مسجد جامع نام نهاده‌اند.

در این مسجد، سالانه با مشارکت هزاران نفر از استان‌های مختلف عراق جشن میلاد حضرت رسول اکرم (ص) و دیگر مناسبت‌های دینی برگزار می‌شود و یکی از قدیمی‌ترین مساجد باستانی در کفر الشیخ و ارزشمندترین آن است.

این مسجد از شهرت زیادی نزد مصری‌ها برخوردار است در سال ۷۰۰ هجری قمری به دست یک عارف نامی با نام «سیدی سالم ابوغنام» ساخته شده که نسب او به امیرالمؤمنین، علی بن ابیطالب (ع) برمی‌گردد.

عبدالرحمن الدرولی، وکیل و یکی از متولیان مسجد ابوغنام می‌گوید، این مسجد امروز مورد بی‌توجهی شدیدی است و دیوارها، ستون‌ها و سقف‌های آن همگی ترک‌های عمیقی برداشته که هر لحظه ممکن است از سقف‌های چوبی و کاهگلی آن بر روی سر نمازگزاران فرو ریزد و از همین روز وضعیت مسجد در حال حاضر کالا ناایمن است.

الدرودلی با اشاره به وجود یک فضای باز بزرگ در مقابل مسجد با مساحت بالغ بر ۶۰۰ متر مربع گفت: می‌توان از این فضا برای ایجاد یک بوستان عمومی مختص اهالی شهر استفاده کرد یا یک سالن اجتماع در آنجا برای مناسبت‌های مختلف ساخت یا یک درمانگاه خیریه در آنجا احداث شود.

حکایت مسجد ۷۰۰ ساله ابوغنام مصر

مدحت غزال یکی دیگر از متولیان مسجد ابوغنام می‌گوید: این مسجد از موقعیت راهبردی و پراهمیتی برخوردار است و جای بزرگی در دل همه اهالی بیلا دارد. باید این مسجد کاملاً مرمت شود تا نقش مهم خود را حفظ کند.

علاء صبح، یک وکیل دیگر مصری می‌گوید، نمازگزاران سال‌هاست که از خرابی و فرسودگی مسجد ابوغنام شاکی هستند. در آنجا هیچ وسایل گرمایشی و سرمایشی وجود ندارد. فرش‌ها و تجهیزات مسجد هم همگی کهنه شده‌اند. سقف‌های مسجد زمان باران چکه می‌کند. سرویس‌های بهداشتی و وضوخانه آن هم که کاملاً خرابه شده است.

سمیر شحاته، یکی دیگر از بزرگان شهر بیلا می‌گوید این مسجد از قدمت بالایی برخوردار است و با استقبال گسترده نمازگزاران روبه‌رو می‌شود و با وجود ارزش این مسجد باستانی و کهن، اما دولت مصر هیچ توجهی به آن و قدمت طولانی آن و زنده نگاه داشتن نام مؤسس آن سیدی سالم البیلی ابوغنام نشان نمی‌دهد.

بسیاری از مردم استان کفر الشیخ و به خصوص شهر بیلا از خالد عنانی، وزیر گردشگری و میراث فرهنگی مصر، محمد مختار، جمعه وزیر اوقاف و جمال نور الدین، استاندار کفر الشیخ خواسته‌اند به منظور حفظ میراث دینی مسلمانان و معماری کهن مصر و حفظ جان نمازگزاران و زائران مسجد آنجا را به سرعت بازسازی کنند.

اهالی کفر الشیخ همچنین از دولت مصر خواستند این مسجد را در نقشه گردشگری داخلی این استان قرار داده و جایگاه تاریخی و باستانی آن را برجسته کند به خصوص که یکی از قدیمی‌ترین مساجد استان شمرده می‌شود.

قابل ذکر است که این مسجد همچنین شامل تعدادی آثار باستانی از جمله یک منبر بزرگ است که در سال ۱۳۲۱ هجری قمری ساخته شده است، علاوه بر دو لوح مرمر که ۱۰۰ سال قدمت دارد و نیمکت‌هایی که برای مبلغان دینی یا قاریان قرآن تعبیه شده و بیش از ۱۰۰ سال قدمت دارند.

از تاریخ تأسیس مسجد ابوغنام بیش از ۷۴۳ سال می‌گذرد و یک شاهکار معماری و هنری شگفت‌انگیز در تاریخ ساختمان و معماری محسوب می‌شود، اما از سال‌ها پیش مورد غفلت واقع شده و هر آن در معرض فروپاشی است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها