يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۹۵۸۳۵
زمان انتشار: ۱۱:۰۱     ۱۸ آبان ۱۴۰۰
صادرات غیرنفتی کشور مهر ماه امسال، ۸ درصد بیشتر از مهر سال گذشته بود و رکورد ۲۷ ماه گذشته را شکست.

به گزارش پایگاه 598، روزنامه کیهان در ستون اخبار ویژه خود نوشت: آمارهای گمرک ایران از شکسته شدن رکورد ۲۷ ماهه صادرات غیر نفتی حکایت دارد. اتفاقی که با مثبت کردن تراز تجاری کشور، نوید مثبتی برای کل اقتصاد محسوب می‌شود.

به گزارش همشهری براساس آمارهای ارائه شده از سوی سخنگوی گمرک ایران، در مهر امسال ۱۹ میلیون و ۵۵۴ هزار تن کالا به ارزش ۹ میلیارد و ۸۸۶ میلیون دلار بین ایران و کشورهای جهان مبادله شد. در این میان ۱۵ میلیون و ۱۸۷ هزار تن کالا به ارزش ۵ میلیارد و ۲۶۸ میلیون دلار به صادرات اختصاص داشته است. بررسی‌ها حاکی از این است که این میزان صادرات ۸ درصد بیشتر از مهر ماه سال گذشته است و از رکورد ارزش صادرات در ۲۷ ماه گذشته عبور کرده است.

در هفتمین ماه از سال ۱۴۰۰ مجموع ارزش صادرات و واردات ایران ۱۹ میلیون و ۵۵۴ هزار تن به ارزش ۹ میلیارد و ۸۸۶ میلیون دلار بوده که از این مقدار ۱۵ میلیون و ۱۸۷ هزار تن به ارزش ۵ میلیارد و ۲۶۸ میلیون دلار به صادرات اختصاص داشته است. ارزش صادرات در این ماه نسبت به ماه قبل ۵ درصد و نسبت به مهرماه سال قبل ۸ درصد افزایش پیدا کرده و بالاترین رقم در ۲۷ ماه اخیر محسوب می‌شود.

بررسی کارنامه تجارت خارجی ایران در مهر ۱۴۰۰ حاکی از این است که عراق با خرید ۵ میلیون و ۸۵۲ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۶۴۳ میلیون دلار در رتبه نخست مقاصد صادراتی ایران قرار دارد و بعد از آن چین با ۲ میلیون و ۵۶ هزارتن کالا به ارزش یک میلیارد و ۱۲۰ میلیون دلار در رتبه دوم قرار گرفته است.

همچنین ترکیه که در شهریورماه رتبه نخست مقاصد صادراتی کالاهای ایرانی را به خود اختصاص داده بود، در مهرماه با خرید۳ میلیون و ۷۸۲هزار تن کالا از ایران به ارزش یک میلیارد و ۸۸ میلیون دلار در رتبه سوم مقاصد صادراتی قرار دارد. رتبه چهارم نیز به امارات متحده عربی اختصاص پیدا کرده که ۷۸۸ هزار تن کالا به ارزش ۳۴۷ میلیون دلار از ایران خریداری کرده و در نهایت افغانستان باوجود افت شدید واردات از ایران، با خرید ۲۷۴ هزار تن کالا به ارزش ۱۲۷ میلیون دلار به‌عنوان پنجمین مقصد صادرات کالای ایرانی ثبت شده است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها