أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۹۵۸۸۲
زمان انتشار: ۱۳:۵۷     ۱۸ آبان ۱۴۰۰
کارشناس مسائل اقتصادی گفت: طرح ارز ۴۲۰۰ تومانی، راهبردی مثبت با هدف تامین کالاهای اساسی انجام شد، اما به دلایل نظارتی موفق نشد.

به گزارش پایگاه 598، میثم پیله‌فروش در برنامه تیتر امشب شبکه خبر گفت: ارز ترجیحی یک هدفی را دنبال می‌کرد و آن تامین کالاهای اساسی برای مردم بود که این محقق نشد. ارز ارزان نتوانست از افزایش قیمت‌ها جلوگیری کند به عنوان مثل شیر بیش از ۲۰۰ درصد گران شده است.

این کارشناس مسائل اقتصادی گفت: از فروردین سال ۱۳۹۷ تا اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ قیمت کالاها به طور میانگین ۱۷۷ درصد افزایش داشته است.

میثم پیله‌فروش گفت: طرح ارز ۴۲۰۰ برای کالاهای اساسی تصمیم درستی بود، اما به هدف خود نرسید. با وارد شدن برخی نهاده‌ها با ارز ۴۲۰۰ تومانی برخی تولیدات داخلی به صرفه نشد و از طرفی برخی کالاها که در داخل تولید می‌شد به صورت قاچاق روانه بازار کشورهای همسایه شد.

این کارشناس مسائل اقتصادی گفت: با افزایش قیمت کالاها، با کاهش مصرف هم مواجه شدیم به عنوان مثال گوشت گوساله بیش از ۲۰ درصد با کاهش مصرف مواجه شد. واردات زیاد شد و برخی تولید کنندگان از چرخه تولید خارج شدند.

وی افزود: این فرایند باید از رسیدن کالا به دست مردم مطمئن می‌شد که این نشد و طرح به نتیجه نرسید. با ابزارهایی مثل کد ملی اختصاصی برای هر فرد، داشتن گسترده‌ترین سامانه پرداخت یارانه نقدی بهترین زیر ساخت‌ها را داریم و می‌توانستیم نظارت خوبی داشته باشیم. نبود یک سیستم نظارتی یکپارچه باعث شد زنجیره تولید تا توزیع کالاها در کشور کنترل نشود.

ارز ۴۲۰۰ تومانی فساد زاست

مرتضی زمانیان کارشناس مسائل اقتصادی هم در پاسخ به این سوال که آیا حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی شوک به بازار وارد می‌کند یا نه، گفت: ممکن است برخی کالاها گرانتر شوند، اما راهبرد ارز ۴۲۰۰ تومانی، تنظیم بازاری نبوده و اهداف رفاهی داشته است.

وی افزود: افراد ثروتمند از ارز ۴۲۰۰ تومانی بیشتر بهره‌مند شده و افراد فقیر کمتر از این نفع برده اند در صورتی که هدف این طرح حمایت از دهک‌های پایین بوده است. این سیاست در رسیدن به اهداف خود موفق نبوده، اما در کاهش قیمت تاثیر داشته است.ارز ۴۲۰۰ تومانی نیازمند نظارت جدی بود، زیرا در بستر خود فساد را داشت.

این کارشناس مسائل اقتصادی گفت: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در برخی اقلام شوک قیمتی ایجاد نمی‌کند، اما در برخی اقلام مثل دارو که طیف گسترده‌ای است؛ شوک قیمتی ایجاد خواهد کرد. باید یک برنامه مدون در خصوص نظام یارانه‌ای داشته باشیم و در نظام رفاهی هم حداقل مصرف مردم در نظر گرفته شود تا حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی شوک قیمتی ایجاد نکند.

منبع : مشرق
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها