يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۹۶۰۱۰
زمان انتشار: ۱۰:۰۱     ۲۰ آبان ۱۴۰۰
وضعیت بستری بیماران کرونایی در برخی استان‌ها از شاخه نزولی خیز پنجم خارج شده و با توجه به عادی انگاری‌های جامعه به واسطه انجام واکسیناسیون، وضع کرونایی کشور در حال آغاز مسیری برای صعودی شدن است.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از ایرنا، طبق گزارش‌های منتشره، وضعیت بستری بیماران مبتلا به کرونا در برخی استان‌ها مانند بوشهر، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خوزستان، زنجان، سمنان، سیستان و بلوچستان، فارس، قم، کرمان، کهگیلویه و بویراحمد، گلستان، گیلان، لرستان، مازندران، هرمزگان و یزد از شاخه نزولی خیز پنجم کرونا خارج شده است.

بر اساس نمودارهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی،  وضعیت کلی بستری بیماران مبتلا به کرونا تا روز ۱۷ آبان ماه ۱۴۰۰ را می‌توان در شاخه نزولی خیز پنجم ارزیابی کرد، اما این وضعیت باید با تمهیدات لازم در مسیر نزولی باقی بماند و مانع از جلوگیری افزایشی شدن این نمودارها شد.

شیب نزولی کرونا را به موج ششم نکشانیم

همان طور که در نمودارهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مشاهده می‌شود وضعیت در استان‌هایی مانند خراسان شمالی، خراسان جنوبی و خراسان رضوی چندان متعادل نیست و از طرفی استان سمنان یکی از استان‌هایی است که در هفته‌های اخیر مراحل وضعیت قرمز کرونایی را به سرعت طی می‌کند.

در این شرایط باید به نشانه‌ها توجه ویژه کرد و از ادامه روند صعودی شدن بیماران بستری کرونایی با استفاده از روش‌های پیشگیرانه و اعمال محدودیت‌ها، جلوگیری کرد.

بر اساس نمودارهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، هرچند وضعیت کلی بستری بیماران مبتلا به کرونا تا روز ۱۷ آبان ماه ۱۴۰۰ را می‌توان در شاخه نزولی خیز پنجم ارزیابی کرد، اما این وضعیت چندان قابل اتکا به نظر نمی‌رسد.

حمید سوری،  اپیدمیولوژیست و رییس کارگروه پیشگیری و بهداشت ستاد ملی مقابله با کرونا پیش از این درباره توجه به نشانه‌های خیز ششم به خبرنگار ایرنا گفته بود: در شروع خیز بعدی کرونا، نشانه‌ها و شاخص‌هایی وجود دارد. باید ببینیم که طی دو هفته میانگین رخداد پیامدها نسبت به آن چیزی که داریم به چه شکل است و آیا نوسان دارد یا واقعا وارد خیز شده‌ایم. مشخصات نشان می‌دهد که احتمالا وارد خیز ششم کرونا شده‌ایم. زیرا درصد رعایت پروتکل‌های بهداشتی به کمتر از ۵۰ درصد رسیده و از طرفی مراسم و برنامه‌هایی داشتیم. بنابراین مجموعه‌ای از عوامل ما را به این سمت هدایت می‌کند که متوجه شویم آیا واقعا خیز ششم شروع شده یا خیز قبلی خاتمه پیدا کرده است یا خیر.

رییس کارگروه پیشگیری و بهداشت ستاد ملی مقابله با کرونا اظهار کرد: متاسفانه بلافاصله بعد از خیز پنجم، وارد خیز ششم کرونا شدیم. اگر تمهیدات لازم را اتخاذ نکنیم، این روند همچنان ادامه پیدا می‌کند و نیاز به کار اساسی داریم. اقدامات مورد نیاز هم کاملا مشخص است.

روند افزایشی شهرهای قرمز 

شهرهای قرمز کرونایی از ۱۵ آبان ۱۴۰۰ همچنان روند افزایشی را طی کرده و به ۳۳ شهر رسیده‌اند. اگرچه وضعیت تهران و کرج و تبریز و زنجان به زرد تغییر پیدا کرد، اما بیرجند در خراسان جنوبی از جمله مراکز استانی بوده که وارد وضعیت قرمز شده است.

شهرستان‌های جلفا، مرند در استان آذربایجان شرقی، اشنویه، پلدشت، پیرانشهر، چایپاره، سردشت در استان آذربایجان غربی، مبارکه در استان اصفهان، ایوان، چرداول، دره‌شهر در استان ایلام، بیرجند، قائنات، نهبندان در استان خراسان جنوبی، خلیل آباد، سبزوار، کاشمر در استان خراسان رضوی، جاجرم، گرمه در استان خراسان شمالی، دامغان، شاهرود در استان سمنان، زابل در استان سیستان و بلوچستان، استهبان، سرچهان، ممسنی در استان فارس، بانه در استان کردستان، زرند، شهربابک در استان کرمان، پاوه در استان کرمانشاه، پلدختر در استان لرستان، تفرش در استان مرکزی، خاتم، مهریز در استان یزد از شنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۰ وارد وضعیت قرمز شده‌اند.

شیب نزولی کرونا را به موج ششم نکشانیم

این در حالی است که مداخله به موقع برای ایجاد محدودیت در شهرهای نارنجی برای جلوگیری از قرمز شدن وضعیت آنها می‌تواند در این مرحله موثر باشد. ولی آنچه در عرصه عمل مشاهده می‌شود، بازگشایی مدارس و حضور کامل کارکنان در اداره‌ها است.

به هر حال طبق گزارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، از ۱۵ آبان ماه تعداد شهرهای قرمز ۳۳ مورد، شهرهای نارنجی ۹۵ مورد، شهرهای زرد ۲۲۰ مورد و شهرهای با وضعیت آبی به ۱۰۰ مورد تغییر یافته است.

چالش اصلی کدام است؟

نکته قابل تامل این‌که رعایت پروتکل‌های بهداشتی شامل فاصله گذاری فیزیکی، استفاده از ماسک، تهویه مناسب همچنان مناسب نیست.

بر اساس آمارهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و بررسی تیم‌های بهداشت محیط، این میزان همچنان کمتر از ۵۰ درصد است و این میزان را نمی‌توان به هیچ عنوان موثر دانست و در واقع به یک شوخی تلخ شباهت دارد.

شیب نزولی کرونا را به موج ششم نکشانیم

همان طور که در نمودارهای معاونت بهداشت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی مشاهده می‌شود، رعایت پروتکل‌های بهداشتی از اواخر بهمن ماه ۱۳۹۹ روند نزولی خود را آغاز کرد و همچنان این روند را ادامه می‌دهد.

جالب این‌که فرآیند واکسیناسیون کرونا در کشور نیز از ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ آغاز شده و شاید بتوان این حجم از عادی انگاری اجتماعی را به احساس امنیت ناشی از تزریق واکسن نسبت داد. این در حالی است که به گواه کارشناسان و متخصصان، تزریق واکسن کرونا به تنهایی نمی‌تواند در برابر ابتلا به کووید ۱۹ مصونیت کامل ایجاد کند و باید در کنار تزریق دو دز واکسن کرونا، پروتکل‌های بهداشتی را نیز رعایت کرد.

محسن فرهادی،  معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در همین زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: با افزایش پوشش واکسیناسیون، شاید مردم این احساس را کردند که ایمنی صد درصد به دست آوردند. ولی واقعیت جهانی این است که همچنان باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنیم تا مبتلا به ویروس کرونا نشویم.

رعایت پروتکل‌های بهداشتی از اواخر بهمن ماه ۱۳۹۹ روند نزولی خود را آغاز کرد و همچنان این روند را ادامه می‌دهد.

وی ادامه داد: نظارت همکاران بهداشت محیط همچنان ادامه دارد و اگر تخلفی در صنوف باشد، پلمب می‌شوند.

فرهادی بیان کرد: حتی در صورت تزریق واکسن کرونا، اگر افراد با شخصی که قطعا به ویروس کرونا مبتلاست، مواجه شوند، امکان ابتلا به این بیماری وجود دارد. بنابراین باید فاصله گذاری، استفاده از ماسک، رعایت بهداشت حتی پس از تزریق دو دز واکسن نیز انجام شود.

هشدار : دلتا پلاس در نزدیکی ایران

مورد قابل توجه دیگر درباره آخرین وضعیت کرونایی کشور، احتمال شیوع سویه‌های جدیدتر ویروس کرونا است. سویه‌هایی که شاید از نوع دلتا خطرناک‌تر نباشند، اما تقریبا همانند دلتا، قدرت سرایت پذیری بالایی دارند.

علی رضا زالی، فرمانده عملیات ستاد مقابله با کرونا استان تهران درباره سویه دلتا پلاس کرونا در کشورهای همسایه گفت: درصدی از مبتلایان در انگلستان از نوع واریانت جدید کرونا هستند. همچنین دلتا پلاس در هفت ایالت آمریکا، مالزی، اوکراین، رومانی و روسیه نیز مشاهده شده است. با توجه به اینکه واریانت جدید کرونا در کشورهای همسایه ایران نظیر روسیه دیده شده، باید نسبت به کنترل مرزها هوشیار بود تا سویه دلتا پلاس وارد کشور نشود.

آمیتیس رمضانی، دبیر انجمن متخصصین عفونی نیز در همین زمینه اظهار کرد: به احتمال بسیار بالا، سویه بعدی ویروس کرونا که ممکن است در کشور ما پیک دیگری ایجاد کند، دلتا پلاس خواهد بود.

کرونا همچنان ادامه دارد و خبرهای امید بخش درباره داروی اختصاصی آن گاهی شنیده می‌شود، اما هنوز به قطعیت نرسیده است. در این شرایط چاره‌ای جز تزریق واکسن کرونا و رعایت حداکثری پروتکل‌های بهداشتی وجود ندارد. استفاده از ماسک و عدم حضور در تجمع‌ها و مهمانی‌ها همه آن چیزی است که در نزدیک به دو سال گذشته تجربه شده و همچنان باید ادامه پیدا کند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها