يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۹۶۰۱۱
زمان انتشار: ۰۹:۳۶     ۲۰ آبان ۱۴۰۰
«حکایت‌های تلخ و شیرین ۱۰۰ روزه»:
100روزهایی که در دولت تدبیر و امید حسن روحانی بسیار سخت و تلخ گذشت و صد روزه اول دولت انقلابی رییسی که گرچه سخت بود ولی با شیرینی تلاش و امید به آینده نیکو گذشت.

سرویس سیاسی پایگاه 598-سیدجواد هاشمی فشارکی؛ عدد صد در ادبیات رایج در سال 1392 نیز وارد ادبیات سیاسی و هم مزاح جامعه شد. هم بازگشت امید به مردم  در دولت سیزدهم ؛در این نوشتار دو رویکرد را به تصویر کشیده شده است.

«صد سال به دور» از آن 100روزها و «صد سال به این» 100روزها/ حکایت‌های تلخ و شیرین در دو دولت قبلی و فعلی

الف )صدسال به دور از این 29 صدروزه‌ای که گذشت! صد روزه های تلخ و سخت دولت تدبیر و امید:

آقای روحانی در جریان رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری سال در یک برنامه زنده تلویزیونی 92 درباره وعده صد روزه جهت حل مشکلات کشورداد . ولی بعد از فریب افکار عمومی و گسب رای 50 درصدی رییس جمهور شد ، ولی 100 روز تکیه بر صندلی سنگین پاستور پشت سر گذاشته شد ، اما خبری از تحول 100 روزه نشد! و وعده‌ صد روز اولش، پوچ درآمد! باردوم که موعد انتخابات شد ، وی در نشست خبری فروردین سال 96 یعنی درست یک ماه قبل از انتخابات دوردوم ریاست جمهوری وعده 100 روز خود برای حل برخی از مشکلات کشور را منکر شد و گفت: «یک دروغ بزرگی در برخی روزنامه‌ها و سایت‌ها پخش می‌شود که دروغ است. من کی گفتم مشکلات را 100 روزه حل می‌کنم. من گفتم اگر در انتخابات موفق شوم، کارهایی که در صد روز حل کردم، اعلام می‌کنم». (1396/01/21) . آقای روحانی پس از دوره دوم ورود به پاستور گفت: «مگر کسی عقل نداشته باشد که بگوید 100 روزه مشکلات را حل می‌کنم. این دروغ بزرگی است که برخی آدم‌های مخرب آن را تکرار می‌کنند. (21 فروردین ۱۳۹۶)

اما حدود 29 تا صد روز از دولت تدبیر وامید گذشت، نه تنها گزارشی از برنامه‌های صد روزه وعده شده خبری نشد، بلکه کشور با 100 های دیگری مواجه شد: صد وعده در خصوص دستاورد برجام که زبانی بود - صدها خسارت به تأسیسات هسته‌ای –100 ها روز معطل گذاشتن مشکلات تولید داخلی به انتظار دستاوردهای برجام – - اطمینان صددرصدی به امضای کری - اهدای صد سکه طلا به هریک از اعضای تیم مذاکرات برجام- ادعای بازشدن هزار آل سی (ده تا صد تا) – اضافه شدن صدها تحریم دیگر (برعکس ادعای رفع بالمرهِ تحریم‌ها) –تعطیلی صدها کارخانه - 100 روز بی وزیر بودن برخی وزارتخانه‌ها- جدول گرانی‌ها در 100 روز تورم چند صد درصدی –خسارت صدها میلیاردی خالی کردن خزانه کشور از سکه و ارز –نامه صدها کارشناس اقتصادی و صدها استاد دانشگاه و.... به دولت وبی توجهی به آن - استفاده از 100 لفظ بد و توهین توسط دولت به منتقدین خود - صد افسوس ..... که صدها کار می‌شد کرد ولی سخت و تلخ گذشت .... لکن بیک باره ادبیات دولت روحانی تغییر کرد . ورییس دولت 11 و12 چنین گفت : "کسی که مشکلات را یک شبه حل می‌کرد، یکی دیگر بود، نه من! مشکلات اقتصادی کشور ۱۰۰ سال دیگر هم حل نمی‌شود."(آقای روحانی؛ ۲۱ فروردین ۱۳۹۶)

رهبر معظم انقلاب برای حل مشکلات مردم در دیدار دوم شهریور 1399 دولتمردان با ایشان با بیان اینکه اهمیت سال آخر دولت این است که آخرین فرصت شما برای کار کردن برای ملت، کشور، خدا و اسلام است، ناصحانه بیان کردند: " این‌جور نبایدتصور کرد که یکسال چیزی نیست، نه یکسال خیلی زمان است. یکسال سه‌تا صد روز به اضافه‌ی یک شصت و پنج روز است، یعنی بنابراین زمان کمی برای کار نیست." لذا نصیحت رهبر انقلاب برای 3 تا 100 روز آخر دولت نیز کارگر نشد !

و اخر باز نیز وی در دیدار جمعی از فعالان حوزه زنان خانواده (با خنده) به وعده کذب انتخاباتی 8 سال پیش خود اشاره کرد و گفت:‌ هنوز هم برخی‌ها نفهمیدند منظور ما از آن 100 روز اول چه بود، ما گفتیم برای حل برخی مشکلات برنامه 100 روزه داریم و برای برخی مشکلات دیگر برنامه 4 ساله. بعضی‌ها فکر کردند ما می‌خواهیم در 100 روز اول همه مشکلات را حل کنیم. 

«صد سال به دور» از آن 100روزها و «صد سال به این» 100روزها/ حکایت‌های تلخ و شیرین در دو دولت قبلی و فعلی

ب) صد روزه دولت انقلابی اقای رییسی: در حالیکه آقای رییسی وعده صد روزه ای را نداد ، ولی در صد روزه اول دولت وی شاهد اتفاقات خوشایندی بودیم . دستاوردهای 100روزه در دولت سیزدهم شاهد موارد زیر بووده ایم.

مشکلواکسیناسیون که دولت قبل به تصویب اف‌ای‌تی‌اف گره زده بود کاملا حل و تعداد فوتیها از ۷۰۰ نفر به ۲۰۰ نفر رسید. رکوردتزریق بیشترین تعداد واکسن در هفته، در جهان شکسته شد . برخی کالاها مانند سیمان، آهن و فولاد و مرغ و... که سر به اسمان گذاشته بودند، کاهش یافت. خدمات درمان نازایی و ناباروری بیمه شد. مشکل کمبود سِرُم حل شد. مشکل قطعی های مکرر برق مرتفع شد. سنداستعماری ۲۰۳۰ که توسط دولت روحانی مخیانه اجرا میشد، لغو شد.کالاهای اساسی دپو شده در گمرکات با سرعت ترخیص شد. ایران عضو دائم سازمان همکاری شانگهای شد. بازدید های استانی آنهم از استانهای محروم که سالها اتفاق نیفتاده بود آغاز و مشکلات بصورت میدانی بررسی و دستور رفع مشکل صادر شد. خنثی‌سازی و دور زدن تحریم‌ها آغاز شد. بستن شدن باب انفعال و سازش و مذاکره.  ایرانِ تحریم شده از سوی روسیه و چینِ تحریم شده و هند و پاکستانِ تهدید شده به تحریم و دیگر اعضا در پیمان شانگهای به‌عنوان یک سازمان مهم بین‌المللی تأثیرگذار پذیرفته شد. صادرات سوخت تحریم شده ایران به لبنانِ تحریم شده، از راه سوریه تحریم شده بود! راهبرد نگاه به همسایه‌ها و پیروزی ایران در جنگ اراده‌ها و در جنگ اقتصادی- رسانه‌ای آمریکاعملیاتی شد. اشکار شدن دروغ بودن ضرورت پذیرفتن اف‌ای‌تی‌اف. بورس پس از نابودی سرمایه مردم در دولت روحانی، در حال بازگشت به حالت عادی می باشد. جمعه هایی که روحانی خواب بود و حتی بحران بنزین بوجود امد و با خنده گفت منم صبح جمعه از تلویزیون شنیدیم ، تبدیل به جمعه های دیدار رییسی از استانها مبدل شده است .رییس جمهور قبلی که با یکجا نشینی ؛ نسبت به مشکلات تورم و گرانی ومعشیت مردم بی تفاوت بود ، تا رئیس جمهوری که یکجا نمی نشیند و بدنبال حی مشکلات مردم می باشد و این روند همچنان ادامه دارد و حکایت از اینده ای روشن و امید بخش دارد.

سخن پایانی: "دنباله این مسیر که به گمان زیاد، به دشواریِ گذشته‌ها نیست، باید با همّت و هشیاری و سرعت عمل و ابتکار شما جوانان طی شود. مدیران جوان، کارگزاران جوان، اندیشمندان جوان، فعّالان جوان، در همهی میدان‌های سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و بین‌المللی و نیز در عرصه‌های دین و اخلاق و معنویت و عدالت، باید شانه‌های خود را به زیر بار مسئولیت دهند، از تجربه‌ها و عبرت‌های گذشته بهره گیرند، نگاه انقلابی و روحیهانقلابی و عمل جهادی را به کار بندند و ایران عزیز را الگوی کامل نظام پیشرفته اسلامی بسازند." (امام خامنه‌ای مقدمه هفت سرفصل توصیه‌ها، بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، 22 بهمن 1397)

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها