يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۹۶۰۱۴
زمان انتشار: ۱۱:۰۸     ۲۰ آبان ۱۴۰۰
پس از اعلام اسامی واکسن‌های مورد تأیید سعودی‌ها برای تشرف زوار خارجی به عمره با احتمال اعمال محدودیت بیش‌تر برای حج تمتع، مسؤولان از زائران می‌خواهند آسترازنکا بزنند.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از فارس، در آستانه برنامه‌ریزی برای حج تمتع سال آینده و احتمال پذیرش زائران خارجی از سوی سعودی‌ها پس از دو سال وقفه، یکی از دغدغه‌های زائران و البته مسؤولان کشورمان، واکسیناسیون زائران است.

حدود ۵۰ درصد مردم دو دوز واکسن کرونا تزریق کردند
از اواسط سال جاری روند واکسیناسیون سرعت گرفت و بر اساس اعلام وزارت بهداشت تاکنون ۵۵ میلیون و ۴۸۴ هزار و ۳۳۷ نفر دوز اول، ۴۰ میلیون و ۸۲۹ هزار و ۶۵۷ نفر دوز دوم و ۳۱۴ هزار و ۱۰۵ نفر دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۹۶ میلیون و ۶۲۸ هزار و ۹۹ دوز (طبق آمار اعلامی وزارت بهداشت در ظهر روز چهارشنبه) رسیده است و به این ترتیب حدود ۵۰ درصد جمعیت کشور دو دوز واکسن تزریق کرده‌اند.

عربستان چه واکسن‌هایی را برای تشرف به خانه خدا می‌پذیرد؟
اما آنچه موجب نگرانی زائران و مسؤولان شده، واکسن مورد تأیید از سوی دولت عربستان است. در حال حاضر عربستان برای پذیرش زائران خارجی به منظور تشرف به عمره مفرده واکسن‌های سینوفارم، فایزر، آسترازنکا، مدرنا و همچنین جانسون‌جانسون را مورد تأیید قرار داده است که در کشورمان دو واکسن آسترازنکا و سینوفارم وجود دارد.

با توجه به اینکه در ماه‌های گذشته سعودی‌ها واکسن سینوفارم را از لیست واکسن‌های مورد قبول خارج کرده و افرادی که این واکسن را تزریق کرده بودند، امکان تشرف به خانه خدا را نداشتند، به نظر می‌رسد که برای ایام حج تمتع نیز ممکن است واکسن سینوفارم مورد تأیید دولت سعودی برای زوار خارجی نباشد. البته پس از مدتی با توجه به درخواست‌های عمومی کشورها واکسن سینوفارم هم در لیست واکسن‌های مورد قبول عربستان برای پذیرش زائران عمره مفرده قرار گرفت و هم‌اکنون زائرانی که این واکسن را تزریق کرده‌اند، می‌توانند برای عمره مفرده عازم سرزمین وحی شوند.

رشیدیان: مشکلی در زمینه تأمین واکسن مورد نیاز زائران خانه خدا نداریم
با این وجود، علیرضا رشیدیان، رئیس سازمان حج و زیارت با تأکید بر اینکه با مذاکراتی که با وزارت بهداشت داشتیم، مشکلی در زمینه تأمین واکسن مورد نیاز زائران خانه خدا نداریم، می‌گوید: امیدواریم که سعودی‌ها با پذیرش زائر خارجی با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در ایام حج تمتع موافقت کنند تا بتوانیم امسال با برنامه‌ریزی برای حج تمتع سال آینده اقدام کنیم.

وی با بیان اینکه ورود اتباع خارجی به عربستان منوط به تزریق دو دوز واکسن کرونای مورد تأیید سعودی‌ها است، می‌افزاید: واکسن‌های متنوعی در کشورهای دنیا تزریق می‌شود، اما عربستان چند واکسن را فقط برای حضور زائران خارجی تأیید کرده است. بنابراین ما هم سعی می‌کنیم در صورت اعزام زائران کشورمان، واکسن مورد تأیید آنها را تأمین و تزریق کنیم تا مشکلی در روند اعزام زائران ایجاد نشود.

سهمیه حج تمتع سال ۹۹ ایران ۸۶ هزار و ۵۰۰ نفر بود که با توجه به وضعیت کرونا و نپذیرفتن زائر خارجی، هیچ زائر ایرانی اعزام نشد. با این وجود، بیش از ۹۰ درصد زائران برای جلوگیری از افزایش قیمت، هزینه حج را در دو قسط پرداخت کردند تا سال آینده با همان قیمت به حج تمتع مشرف شوند، اما سال ۱۴۰۰ هم حج تمتع برای زائران خارجی برگزار نشد.

دو واکسن مورد تأیید عربستان در سبد واکسیناسیون ایران وجود دارد/ احتمال حذف سینوفارم از لیست
اکنون با توجه به احتمال تشرف زائران ایرانی به حج تمتع سال ۱۴۰۱ با اعمال محدودیت، به نظر می‌رسد که باید در زمینه واکسن نیز تدابیر لازم اتخاذ شود. عمدتا زائران خانه خدا را افراد مسن تشکیل می‌دهند که در این صورت بیشتر آنها دو دوز واکسن کرونا تزریق کرده‌اند. البته به گفته مسؤولان سازمان حج و زیارت که متولی اعزام زائران خانه خدا هستند، سن حدود ۳۸ هزار نفر از زائران حج ۹۹ زیر ۶۰ سال است که با توجه به واکسیناسیون عمومی در کشور، بخش عمده‌ای از آنها نیز واکسن کرونا زده‌اند که این واکسن‌ها به جز واکسن‌های ایرانی، واکسن‌های آسترزانکا، اسپوتنیک، سینوفارم و بهارات است که در حال حاضر دو واکسن سینوفارم و آسترازنکا مورد پذیرش سعودی‌هاست.

تردید سعودی‌ها برای پذیرش زائرانی که واکسن سینوفازم زده‌اند
به گفته یک منبع آگاه، موضوع واکسن‌های مورد تأیید در جلسات اخیر مسؤولان سعودی مطرح شده است و با وجود گستردگی تزریق واکسن سینوفارم در جهان، ممکن است عربستان این واکسن را به عنوان واکسن مورد تأیید نپذیرد که البته این امر هم ممکن است دیر از سوی سعودی‌ها اعلام شود. از طرفی با توجه به اهمیت سلامت زائران خانه خدا، احتمال اینکه واکسن سینوفارم هم مورد تأیید قرار گیرد، وجود دارد و مسؤولان وزارت بهداشت سعودی درصدد هستند تا این واکسن را نیز برای ایام حج به لیست واکسن‌های مورد تأیید بیفزایند. در عربستان بیشتر مردم واکسن فایزر، مدرنا، جانسون جانسون و آسترازنکا تزریق کرده‌اند. بر همین اساس هم دولت سعودی سعی دارد افرادی که این واکسن‌ها را زده‌اند، برای ایام حج تمتع یا حتی عمره مفرده بپذیرد.

با این وجود، مسؤولان حج و زیارت کشورمان به منظور جلوگیری از بروز مشکلاتی در زمینه واکسیناسیون کرونا برای زائران خانه خدا، به مدیران کاروان‌های حج تمتع اعلام کردند تا زائران خانه خدا که امکان تشرف به حج تمتع سال آینده را دارند، فقط واکسن آسترازنکا تزریق کنند.

رسولی، یکی از مدیران کاروان حج تمتع می‌گوید: همه زائران حج تمتع ۹۹ که در کاروان ما بودند، دو دوز واکسن کرونا را زدند. برخی برکت و بسیاری سینوفارم تزریق کردند. بنابراین در صورتی که عربستان واکسن سینوفارم را تأیید نکند، ممکن است برای زوار مشکلاتی به همراه داشته باشد.

زائران خانه خدا حداقل دوز یادآور را واکسن آسترازنکا بزنند
البته به گفته مسؤولان حج و زیارت با توجه به اینکه فقط واکسن آسترازنکا در سبد واکسیناسیون کشورمان قرار دارد، افرادی که دو یا یک دوز واکسن خود را غیر از این واکسن تزریق کردند و در فراخوان وزارت بهداشت در گروه‌های مشمول دریافت دوز یادآور هستند، دوز یادآور را از واکسن آسترازنکا تزریق کنند. همچنین افرادی که از ابتدا واکسن آسترازنکا زده‌اند دیگر نیاز به اقدام خاصی ندارند.

بنابراین، به نظر می‌رسد که مسؤولان کشورمان هم احتمال می‌دهند که سعودی‌ها واکسن سینوفارم را مورد پذیرش قرار ندهد. بر همین اساس تأکید دارند که زائران حج تمتع واکسن آسترازنکا تزریق کنند تا در زمان اعزام در این رابطه با مشکلی مواجه نشوند. البته همه این فرض‌ها در صورتی است که عربستان پذیرش زائر خارجی و سهمیه ایران را با امضای تفاهم‌نامه قطعی کند تا مسؤولان کشورمان نیز بتوانند برای حج تمتع ۱۴۰۱ شمسی (۱۴۴۳ قمری) برنامه‌ریزی کنند.

به گزارش مشرق، تاکنون عربستان برای وضعیت حج تمتع اظهار نظر نکرده است و باید منتظر نظر آنها برای حج سال آینده باشیم. با این وجود شنیده‌ها حاکی است که سعودی‌ها در حال برنامه‌ریزی برای برپایی حج تمتع ۱۴۴۳ با حضور زوار خارجی و البته با توجه به محدودیت‌های خاص هستند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها