کد خبر: ۴۹۶۰۸۵
زمان انتشار: ۱۴:۳۴     ۲۰ آبان ۱۴۰۰

به گزارش پایگاه 598، سیاست روز « هفته دیپلماسی و میدان » عنوان سرمقاله روزنامه سیاست روز به قلم قاسم غفوری است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:

هفته سوم آبان ماه در حالی به پایان می‌رسد که حوزه سیاست خارجی و دپپلماسی جمهوری اسلامی ایران هفته‌ای پر کار در چارچوب دیپلماسی هوشمندانه و عملگرایانه را سپری کرده است. در این چارچوب چند محور قابل توجه مشاهده می‌شود که بخشی از آن حضور جمهوری اسلامی ایران در اجلاس امنیتی منطقه‌ای در دهلی نو بوده است که در سال ۱۳۹۷ به ابتکار جمهوری اسلامی ایران تشکیل گردید. دریابان شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی در سفری رسمی در نشست امنیتی منطقه‌ای با حضور مقامات امنیتی روسیه، هندوستان، قزاقستان، ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان و قرقیزستان حضور یافت. در این نشست که با محوریت تحولات افغانستان برگزار شد، جمهوری اسلامی به تشریح ابعاد بحران این کشور و لزوم همگرایی منطقه‌ای برای حل این بحران‌ها پرداخت. چنانکه نماینده ایران در این نشست تاکید داشته افغانستان امروز با بحران انسانی، خطر تروریسم، سیل جدید آوارگان مواجه است که هزینه‌های بسیاری را بر منطقه تحمیل خواهد کرد. بر این اساس نیز تهران همواره تاکید دارد که راهکار افغانستان تلاش برای تشکیل دولت فراگیر با مشارکت تمام مردم این کشور، امدادرسانی به مردم بحران زده افغانستان و فشار بین‌المللی بر آمریکا برای آزاد کردن میلیاردها دلار سرمایه این کشور برای هزینه شدن در رفع بحران انسانی آن می‌باشد. به هر تقدیر در باب نشست دهلی نو می‌توان گفت که جمهوری اسلامی که پنجم آبان ماه میزبان نشست همسایگان افغانستان بعلاوه روسیه بوده، با حضور در این نشست دیپلماسی امنیتی را برای حل بحران‌های افغانستان و منطقه در پیش گرفته است. 
مسئله مهم دیگر در تحولات روزهای اخیر، تحرکات دیپلماتیک گسترده برای آغاز مذاکرات میان جمهوری اسلامی ایران و گروه ۱+۵ می‌باشد. در حالی هشتم آذرماه به عنوان زمان برگزاری مذاکرات مطرح شده است که از یک سو امیر عبداللهیان در گفت و گو با همتایان انگلیسی، فرانسوی و آلمانی به تشریح ابعاد دیدگاه ایران پرداخته است و از سوی دیگر علی باقری معاون وزیر امور خارجه در سفر به فرانسه، آلمان، انگلیس در کنار پیگیری مناسبات دو جانبه خطوط قرمز ایران برای مذاکرات را نیز تشریح کرده است. نکته مهم در این مذاکرات از یک تاکید بر ورود نکردن به مسائل حاشیه‌ای همچون موشکی و منطقه‌ای است چنانکه امیر عبداللیهان در گفت و گو با لودریان فرانسوی تاکید کرد که ایران با تمام قدرت به توسعه توان دفاعی خود ادامه می‌دهد و از سوی دیگر علی باقری نیز محور مذاکرات را نه هسته‌ای بلکه لغو تحریم‌ها عنوان نمود. به عبارتی دیگر می‌توان گفت که جمهوری اسلامی در این هفته چارچوب مذاکرات را برای طرف‌های مقابل روشن ساخته تا سنگ محکی باشد بر میزان صداقت طرف‌های غربی برای آغاز مذاکرات. در همین چارچوب نیز جمهوری اسلامی شروط خود برای پذیرش آمریکا به برجام را مطرح نموده است که بر اساس آن واشنگتن باید بپذیرد به عنوان مقصر وضعیت فعلی، از این مسیری که رفته است، برمی‌گردد. همچنین آمریکا باید تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی که بعد از خروج از برجام اعمال شده است را یکجا و به صورت موثر بردارد و تضمین بدهد هیچ دولتی در ایالات متحده، جهان و حقوق بین‌الملل را به سخره نخواهد گرفت و آن رفتارها را تکرار نخواهد کرد.البته راستی آزمایی لغو تحریم‌ها از سوی ایران نیز از مولفه‌ها و شروط ایران برای مذاکرات می باشد.
در کنار آنچه در حوزه دیپلماسی ذکر شد نکته قابل توجه، نقش میدان در تقویت بازوی دیپلماسی است که در قالب برگزاری رزمایش ترکیبی ذوالفقار ارتش در خلیج فارس و پیش از آن نیز مقابله با دزدی دریایی آمریکا در قبال نفت کش حامل نفت ایران قابل ارزیابی است. جمهوری تحولات از یک سو این پیام را برای دوستان و کشورهای منطقه دارد که جمهوری اسلامی آمادگی لازم برای حمایت از امنیت منطقه را دارا می‌باشد و همسایگان می‌توانند با تکیه بر این توان در جهت امنیت جمعی و مقابله با دخالت بیگانگان گام بردارند و از سوی دیگر پیامی روشن به مدعیان وجود گزینه‌های در صورت تن ندادن ایران به زیاده‌خواهی غرب است که محور آن را آمادگی ایران برای هر گزینه دیگری تشکیل می‌دهد. اقتدار نیروهای مسلح جمهوری اسلامی در عمل گزینه‌های ادعایی غرب را در میان اعماق خیلج فارس غرق کرد تا ابعاد جدیدی از تعامل و اتحاد میان میدان و دیپلماسی در جهت تحقق منافع ملی ملت ایران محقق گردد. در این میان مسئولان اقتصادی کشور با اقدامات منسجم در رفع چالشهای اقتصادی کشور بویژه در حوزه تورمی و تحقق جهش تولید می‌توانند نقشی موثر در به ثمر رسیدن کارکردهای دیپلماسی و میدان ایفا نمایند و مانع از سوء استفاده بیگانگان از شرایط اقتصادی کشور برای تحت الشعاع قرار دادن دیپلماسی و میدان شوند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها